ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mattias Gärdman  (läst 632 gånger)

2018-11-04, 13:59
läst 632 gånger

Utloggad Johan Åkerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 16:49
    • Visa profil
En fundering:

Soldaten Mats Eriksson Gärdman och hans hustru Anna Stina Olofsdotter får en son 1808-04-19 i Fjällboda. Fadern dör i kriget och vad som händer med modern vet jag inte. Likaså tappar jag bort bägge sönerna. Men i hfl 1826-35 s357, Krigsfolk, dyker en Mats Gärdman nr 47 Pihl upp. Han är gift med Sara Fredrica Löfgren 1829. Jag misstänker att han är samma person, men är inte säker. Har någon information om honom? Rör det sig om samma person eller inte? Om det är samma person, var befann han sig från det att fadern dog tills dess att han tar tjänst som soldat? Det vore även intressant att veta vad som hände med hans bror.

2018-11-04, 16:04
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!


Visst är det samma person - gossen Matts född 1808 och soldaten Gärdman Pihl som Du hittat. Jag kan inte svara på var den kvarvarande familjen tog vägen direkt efter Matts faders död. De åtnjuter fattigdel och kan ju bo varsomhelst i socknen. Men i Lövånger AI:6 1816-1826 sid 303 finns mor Anna Olsdotter Gärdman, bror Erik Olof och Matts. Matts finns sedan på sid 319 i samma bok. Alla namn och födelseår stämmer.


Monika W

2018-11-04, 16:40
Svar #2

Utloggad Johan Åkerlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 16:49
    • Visa profil
Hej, Monika!

Tack så mycket för ditt svar och sidhänvisningen. Kul också att jag inte var alldeles ute och cyklade. Efternamnet föreföll alltför ovanligt för att det skulle vara en slump. Jag har nu läst i hfl 1816-25 och ser att även brodern blev soldat, precis som far och farfar var det.

Med vänlig hälsning
Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna