ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sunnerbo häradsrätt FII:8 b.652 / s.1107  (läst 805 gånger)

2018-11-02, 13:27
läst 805 gånger

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej,

skulle behöva hjälp att tyda bouppteckningen efter Måns Jacobsson. Hans fru bör ha varit Christina (Maria) Giescken (tycker mig se hennes namn på sista sidan). Det jag är intresserad av är personerna och kopplingarna dem emellan. Speciellt eftersöker jag dottern Catharina och kanske hennes man.

Sunnerbo häradsrätt (G) FII:8 (1785-1787) Bild 652 / sid 1107

Tack på förhand

2018-11-02, 15:36
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15325
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:45
    • Visa profil
På första sidan nämns Måns Jacobssons änka Christina Gisk(e) och dottern Catharina 2 år gammal.
Det noterades att änkan var havande.
Närvarande å den avlidnes sida var hans svåger Sven Andersson och å änkans sida hennes fader G L  Gisken.
På sista sidan påpekades att änkan Christina Gieschen  fött ett flickebarn som fått namnet Lisa.
Bouppteckningen undertecknades   av änkan, Sven Andersson och  G L Gieschen.


Du kanske  redan har sett denna diskussion https://forum.genealogi.se/index.php?topic=70469.0

2018-11-02, 16:15
Svar #2

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
På första sidan nämns Måns Jacobssons änka Christina Gisk(e) och dottern Catharina 2 år gammal.
Det noterades att änkan var havande.
Närvarande å den avlidnes sida var hans svåger Sven Andersson och å änkans sida hennes fader G L  Gisken.
På sista sidan påpekades att änkan Christina Gieschen  fött ett flickebarn som fått namnet Lisa.
Bouppteckningen undertecknades   av änkan, Sven Andersson och  G L Gieschen.


Du kanske  redan har sett denna diskussion https://forum.genealogi.se/index.php?topic=70469.0

Hej!

Det var jag som tänkte lite för fort, självklart borde dottern vara ung när fadern dog.

Ja jag såg den tråden, har inte kommit så långt bak än, jag försöker bekräfta att Måns Jacobssons dotter, Catharina Månsson, är mor till Christina Maria Johansdotter (1812-11-30, Göteryd). Födelsedatan stämmer överens mellan Catharinorna, men har svårt för att följa henne från födelseorten Ivla (trol. via Pjätteryd) till Göteryd.

Stort tack :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna