ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är Brita Dandenell = Brita Noaksdotter?  (läst 1069 gånger)

2018-10-31, 16:01
läst 1069 gånger

Utloggad Lars Brynielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 21:24
    • Visa profil
    • www.brynielsson.com
Följer upp en gammal gren som tog slut med Brita Noaksdotter [född 1701 Billsjö bruk, död 1737-07-30 Slätbo, Söderbärke F:2 bild AD 1210].


I Söderbärke AI:3 sid 248 noteras en dotter Brita född 1701 under masmästaren Noak Dandenell och Kerstin Johansdotter. Brita är utflyttad till Skinnskatteberg. Mor dog 1708 och far gifte om sig samma år.


I dödsnotisen noteras hon som Gabriel Janssons hustru, född 1700 i Billsjön, far masmästaren Noack Danielsson och mor Cherstin Ohlsdotter. Gift 1721.


Födelse- och vigselnotis hittas ej för Brita. Årtal och föräldrarnas namn i dödsnotisen avviker från AI:3. De 9 barnens födelsenotiser har hittats i Söderbärkes böcker.


På Vallon 5 finns en Brita Dandenell född omkring 1701 gift med Gabriel Jansson.


Har jag rätt om jag antar att Brita Dandenell = Brita Noaksdotter? Den enda kopplingen är ju HFL AI:3 sid 248!


Om kopplingen är rätt är min fru 8 männing till Brita och 12 männing till Jean Dandenelle.


Någon som vet mer?
Lasse


2020-05-23, 14:19
Svar #1

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hej Lasse,

Tyvärr har jag inte tillräckliga kunskaper inom släktforskning för att avgöra om man kan dra slutsatsen att Brita Noaksdotter = Brita Dandenell, men efter vad du har skrivit tycks det finnas fler kopplingar än Söderbärke hfl AI:3 sida 247; samma namn på maken (Gabriel Jansson) samt att hennes pappa bör heta Noak och att det finns en Noak Dandanell i samma socken där hon var född. Vad jag förstår finns hon inte i födelsebok i Söderbärke (har letat som hastigast utan att hitta henne), men jag har själv stött på ett exempel där det är mycket troligt att ett barn aldrig blev registrerat i födelseboken (och konstigt nog blev samma person aldrig registrerad i dödboken!). När jag frågade efter information om denna person, här på anbytarforum, var det en användare som skrev att det förekommer att registrering av barn i födelsebok missas ibland.

Vad jag möjligtvis kan bidra med är följande.
Tack vare din fråga, hoppas jag ha hittat namnet på pappan till en Jacob Noacksson som jobbade som gruvdräng i Norberg. Han dog 18/8 1751 i Norberg och i dödboken står att han var född 1/11 1725, men inte var:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0009959_00226#?c=&m=&s=&cv=225&xywh=3046%2C1761%2C2826%2C1350

I Söderbärke födelsebok finns en Jacob född detta datum och pappan är just Noack Dandenell (skrivet Dandenl enligt min tolkning av denna post):
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0014228_00041#?c=&m=&s=&cv=40&xywh=258%2C1733%2C3393%2C1620

I Norberg var Jacob Noachssons efternamn aldrig skrivet som Dandenell, vilket kanske kan vara en indikation om att Brita Noaksson heller aldrig "använde" efternamnet Dandenell. Inte heller Jacobs son Noack använde efternamnet Dandenell, men så plötsligt dyker efternamnet upp med Jacobs barnbarn Jacob Dandanell, född 25/1 1783 i Norberg. Detta tar jag som en indikation om att Jacob Noachsson, född 1/11 1725 enligt dödbok, är den Jacob som är född detta datum i Söderbärke socken. Gör jag rätt i det? (Ursäkta att jag "hänger på" din fråga Lasse!)

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-07-30, 20:45
Svar #2

Utloggad Lars Brynielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 21:24
    • Visa profil
    • www.brynielsson.com
Hej Jan!


Har tagit en paus i släktforskningen, ursäkta sent svar. Tack för din information. Noak Dandenell (jag har normerat namnen) var gift två gånger. Jag har noterat 7 barn med Kerstin Johansdotter (1665-1708) och 8 barn med Margareta Persdotter (1681-1750). Se vidare min hustrus släktforskning på margareta.kack.brynielsson.se som skapats med hjälp av Disgen. Lite svårnavigerat men innehåller det vi forskat fram.


I Söderbärke AI:3 sid 248 finns en Brita, dotter född 1701 utflyttad till Skinnskatteberg noterad under Noach Dandanel och hustrun Kerstin Johansdotter.


I Söderbärke F:2 bild AD 1210 dog Gabriel Janssons hustru Brita Noacksdotter född vid Billsjön år 1700. Fadern var masmästaren Noack Danielsson och modern Cherstin Olsdotter. Brita och gabriel gifte sig 1721.


Jag försöker para ihop dessa anteckningar till att det är samma Brita. Saknar Britas födelse- och vigselnotis och att hennes mor har olika efternamn skapar viss osäkerhet. Då hon blev 73 år kan prästen ha hört fel när han frågade efter hennes föräldrar.


Efternamnet skiftar mellan Dandenell och Noaksson/dotter med olika stavningar. Antar att prästen var trött på de konstiga vallonefternamnen. Senare generationer tyckte nog att vallonnamnet var att föredra framför patronymikon.


Om någon har gjort en djupare dokumentation om Noak Dandenells liv skulle det var intressant att ta del av den.


Bästa hälsningar,
Lasse


2020-07-31, 15:55
Svar #3

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:53
    • Visa profil
Hejsan Lasse!

Jag har också anledning att tacka dig för ditt svar! Tack vare att du svarade "sent" fick jag nu se en eventuell ny ledtråd i mitt sökande efter information om en person. Innan jag förklarar måste jag säga att jag felaktigt skrev Brita Noaksson i mitt förra inlägg. Noaksdotter skulle det förstås vara!  ::)

Sedan några veckor letar jag efter information om Maria Mårtensdotter Duhan, som gifte sig med bokhållaren Carl Modin i Skinnskatteberg socken, förmodligen 1696/1697. De flyttade till Björskog socken 1720 och det är egentligen det enda jag vet om denna Maria Duhan (förrutom att hon födde två barn i Skinnskatteberg socken och att hon var dopvittne ett antal gånger både i Skinnskatteberg socken och i Björskog socken). I Björskog fanns på 1720-talet samtidigt två namn registrerade vid samma bostadsställe (Grönö): Welam Lijd Dougan(?) (i hfl) och Welam Lind (i mtl), och jag misstänker att det är två olika namn på en och samma person. Det är lite som att gripa efter ett halmstrå, men kanske var denne Welam Lind/Dougan en släkting till Maria Duhan (stavningsvariant: Douhan). I Skinnskatteberg fick en Catharina Lind ett barn 1717, och barnets mormor Anna Bouvin(?) var dopvittne. Åter igen ett halmstrå, men eventuellt var denna Catharina Lind släkt med Welam Lind/Dougan. Förrutom efternamnet Lind (som inte tycks ha varit helt ovanligt i dessa trakter i början på 1700-talet) tycks Catharina Linds mamma ha ett vallonskt efternam (Bouvin) vilket eventuellt kan tyda på att även hennes pappa hade vallonska rötter (Duhan/Dougan precis som Welam Lind/Dougan?).

(Jag har fått förslag på att Catharina Lind var dotter till en apotekare i Arboga, men efter kontroll har jag sett att apotekardottern Catharina Linds mamma inte hette Anna Bouvin, och även om hennes styvmamma hette Anna Bruse tror jag inte att det är hon som fick barn i Skinnskatteberg 1717 (förrän någon bevisar motsatsen).)

När jag nu tittar igen på mitt förra svar till dig ser jag att ett dopvittne, när Noak Dandenells barn Jacob döptes i Söderbärke 1725, hette Anton Bovin. Man kan undra om denne Anton Bovin och mormor Anna Bouvin, som var dopvittne i Skinnskatteberg 1717, var släkt. Samband mellan Söderbärke och Skinnskatteberg tycks i alla fall finnas i släkten Dandenell, så varför inte även i släkten Bovin och kanske kanske också i släkten Duhan?! (Som du märker griper jag efter halmstrån både här och där!  ;D ) Jag har letat efter registreringen av Maria Duhan och Carl Modins vigsel (1696/1697) i olika kyrkoarkiv, nu också i Söderbärke, men hittills utan att hitta den. Dessutom skriver jag om mitt sökande på olika ställen, och nu även i din tråd om Brita Dandenell/Noaksdotter. Hoppas du inte misstycker! Förrutom att gripa efter halmstrån tror jag att det är bra att strö ut dem också.  ;)

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Det är en kul tanke om prästen som tyckte gamla Brita sa Olsdotter när hon sa Jonsdotter (eller Johansdotter)! Den fick mig att leva mig in i situationen!  ;D Eftersom Britas mamma dog när Brita var bara sju år kan det kanske vara så att hon själv trodde att mammans efternamn var Olsdotter istället för Johansdotter. Det är roligt att fantisera om sådana här detaljer när man släktforskar!
Det är inte så att Britas styvmamma hette Olsdotter?
PS2: Tack också för länken till din hustrus släktforskning!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna