ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Noaksdotter  (läst 1369 gånger)

2018-10-30, 12:21
läst 1369 gånger

Utloggad Lars Brynielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 21:24
    • Visa profil
    • www.brynielsson.com
Jag hittar inte Britas födelsenotis?


Då hon dog 1773-07-30 i Slätbo Söderbärke F:2 bild AD 1210 noteras att hon föddes vid Billsjön 1700. Jag läser far masmästaren Noak Danielsson och mor Kerstin Olsdotter. Jag får ingen riktig ordning på föräldrarnas namn heller.


Brita var gift med Gabriel Jansson (Johansson).


Någon som vet?

2018-10-31, 09:18
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Hej Lars.
Om du tittar i Söderbärke AI:3, sid 248 Billsjö bruk så hittar du masmästaren Noach Dandanell med hustru Kerstin Johansdotter. Längre ned på sidan står dottern Brita, född 1701, antecknad som avflyttad till Skinnskatteberg. Det måste vara din Britta. I dödboken har man alltså misstagit faderns namn för Danielsson, och moderns också. Kerstin dog i alla fall 1707 enligt AI:3, Kjell Lindblom har 19/4 1708 som dödsdatum, se nedan om honom. 
Jag har inte funnit Brittas vigsel med Gabriel Jansson i Söderbärke 1720-21, så de kanske gifte sig i annan församling. Inte heller har jag hittat hennes födelse. Observera att födelseböckerna i S-b vid den här tiden skriver faderns namn först, inte barnets.


Om du kan få fatt på Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi 1580-1750, så kan du läsa om Noach (Noe) Dandenel /han stavar så i boken/ på sid 170 f.


Hälsningar
Leif

2018-10-31, 14:22
Svar #2

Utloggad Lars Brynielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 21:24
    • Visa profil
    • www.brynielsson.com
Hej Leif!


Tack för ovärderlig hjälp.


Den enda kopplingen vi har mellan Brita Noaksdotter och far Noak Dandenell (född beräknat 1666-03-?? Lövsta bruk, död 1741-11-27 Västanfors) och mor Kerstin Johansdotter (född beräknat 1665 Mårtsbo död 1708-04-19 Billsjö bruk) är noteringen i AI:3 sid 248. Ingen födelsenotis, ingen vigselnotis och en dösnotis med avvikande föräldrar. Efter att far gift om sig 1798-11-08 blev väl stugan för trång och Brita flyttade ut till Skinnskatteberg. Har inte hittat henne där heller. Kanske föll hennes födelse mellan stolarna för prästen i Söderbärke och vigseln kan ha skett någon annan stans.


Britas make Gabriel Johansson föddes 1699 i Billsjö bruk C:2 sid 60 och dog 1773 i Slätbo F:2 bild AD 1220. Han verkar stationär i Söderbärke.


Jag försöker nysta upp en gammal gren från min frus släktforskning som fick stopp hos Brita Noaksdotter. Brita är hennes 8-männing som kan knytas ihop med vallonsläkten Dandenell om kopplingen är riktig. Då blir hon 12-männing till den äldste vallonen Jean Dandenell  som nämns på Vallon 5. Men även här finns det några tveksamma kopplingar med lite väl gamla smeder.


Tack för tipset om Kjell Lindbloms bok. Ska ta mig en tur till Vallonrummet i Huvudsta.


Lasse


2018-11-18, 20:36
Svar #3

Utloggad Daniel Bruno

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:25
    • Visa profil
Hej, jag har också funderat över hur stabil den här Dandanell-kopplingen är.
Brita är min mm ff ff ff m.

Citera
Lasse skrev i den andra tråden:
I dödsnotisen noteras hon som Gabriel Janssons hustru, född 1700 i Billsjön, far masmästaren Noack Danielsson och mor Cherstin Ohlsdotter. Gift 1721.

På Vallon 5 finns en Brita Dandenell född omkring 1701 gift med Gabriel Jansson.

Går det att hitta någon masmästare Noack Danielsson med fru Cherstin Ohlsdotter och dotter Brita där och då? På t ex vallon eller smedskivan? I så fall blir det ju mycket besvärligare att få ihop det med Dandanell? Men om de inte går att hitta kan man ju lättare bestämma sig för att dödsnotisen antagligen är felskriven och att det är mkt hög sannolikhet att Brita faktiskt är Brita Dandanell? Det finns ju liksom inte oändligt många okända masmästarfamiljer med just namnen Noak, Kerstin, Brita, just där och då.

Anger de några källor på Vallon 5? Hur har de bestämt sig för att Brita Dandenell är gift med G Jansson? Vi kan fråga dem?

Kollade Lindbloms "Vallonsläkter under 1600" från ca 1989.
Brita finns inte med som Noe Dandanells dotter där.

Har även sett födelseår 1699 för Brita på Geni/Myheritage men inga källor där såklart.

2018-11-18, 21:22
Svar #4

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Jomenhörru :) Brita finns visst med i Kjell Lindbloms bok, men du kollade den gamla. Han gav ut en ny, mycket mer omfattande, 2012. Kolla den, sid 170-171. Där finns Brita som dotter till Noe Dandenel och Kerstin Jansdotter, hon är enligt Lindblom född cirka 1701 /han har alltså inte funnit någon födelesnotis/ och gift med Gabriel Jansson i Slätbo, Söderbärke.


Leif

2018-11-18, 21:32
Svar #5

Utloggad Daniel Bruno

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:25
    • Visa profil
Tack!
Och på Vallon 5 har de ju antagligen Lindblom som källa på detta.

2018-11-22, 21:02
Svar #6

Utloggad Lars Brynielsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 21:24
    • Visa profil
    • www.brynielsson.com
Enligt hammartingsprotokollet 1698 (finns inga för perioden 1699-1714) var Noach Dondonelle masmästare i Billsjö.


Enlig smedskivan 10 fanns efternamnet Danielsson i Söderbärke. Per Danielsson, född 1687 Jörkesbo död 1746 Larsbo bruk, var hammarsmed i Larsbo bruk. Hans far var Daniel Jönsson som var uppsyningsman i Söderbärke. Per skulle kunna ha haft en bror Noach Danielsson som dyker upp i Britas dödsnotis (ren spekulation).


Det verkar enklast att antaga att namnen i Britas dödsnotis är fel. Avsaknaden av källor gör antagandet att Brita Noaksdotter = Brita Dandenell dock något svagt. Det kanske dyker upp bättre bevis så småningom?


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna