ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pirkonkoski  (läst 989 gånger)

1999-09-16, 14:22
läst 989 gånger

Helen Doktare

Känner någon igen namnet Pirkonkoski.
Det lära ha varit ett gårdsnamn någonstans i Övre eller nedre Raumo.
Samt Torp 118 Doctare eller Tohtari som är den finska stavningen. Pirkonkoski och torpet hör ihop på något sätt.

1999-09-17, 09:48
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Enligt Svensk ortförteckning 1956 finns varken Pirkonkoski eller Raumo i landskapet Norrbotten (Sverige). Har du undersökt Finland, Raumo stads- och landsförsamling (Rauman mlk), via Landsarkivet i Åbo. Sök också i HisKi, Genealogiska Samfundets databas, här på nätet. Kan 118 Doctare varit soldat?

1999-11-22, 14:02
Svar #2

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Helen!
Jag såg just din förfrågan. Har just läst Olof Hederyds bok Strid strömmar Torne Älv. Om det kan vara till någon hjälp så nämner Hederyd där att Roten Nr 118 Doctare tillhörde byn Kukkola
Hälsningar Katrin

1999-11-30, 21:24
Svar #3

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej Helen!
Jag var in i Hiski-kyrkböckerna (Döpta) tidigare idag och letade på olika patronymikon och då dök nedanstående Pirkonkoskis upp i Apajoki by i Karunki församling.
1. Isak Henriksson Pirkonkoski
   gift med Maria Isaksdotter
2. Nils Henriksson Pirkonkoski
   gift med Maria Salomonsdotter
3. Erik Henriksson Pirkonkoski
   gift med  Lisa Mattsdotter
Kanske att du redan har uppgiften om Apajoki, om inte kan det vara värt ett försök.
Vänligen Katrin Öhgren
PS Tvåbarnsfadern Bror Kajsajuntti hälsar DS

1999-12-01, 16:08
Svar #4

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
För att utesluta Raumo stads- och landsförsamling vill jag bara nämna att Övre och Nedre Raumo är byar i den nuvarande finska delen av gamla Nedertorneå församling. Byarna heter idag Yliraumo resp Alaraumo. De ligger vid landsvägen mellan Torneå och Kemi. I Finland heter f ö Nedertorneå församling Alatornio seurakunta. En kommentar ytterligare: Är inte helt säker, men jag har för mig att byarna Yli-/Ala- Raumo kan vara förbundna med byn Aapajoki i Karunki seurakunta (f d svenska Karl Gustavs församling) genom ett slags biflöde till Torne älv, som just heter Aapajoki.
 
M v h
Stefan

2000-01-09, 03:01
Svar #5

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Tack Stefan för din information!  
För att komplettera de ovanstående uppgifterna om Aapajoki och de tre Henrikssönerna, kan jag nämna att i Korpilombolo HI:1 finns inlämnat som nr 2/1888  ett hinderslöshetsbevis utfärdat i Nedertorneå förs. 1887-12-14 för Johan Herman Henriksson Pirkonkoski, f 1859-05-02.

2000-02-23, 00:10
Svar #6

lennart

Hej.    
 
    känner någon till min mormors föräldrar
    Johan Carlsson Hastig (Hast) född 1807
     Eva Andersdotter Sauko (Saukko) född 1819.
     Båda bodde i Karunki Finl. Kukkola by.
 
     De vigdes 1841-04-12

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna