ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var bodde en arkiater (kunglig livmedikus)  (läst 1184 gånger)

2018-10-26, 23:39
läst 1184 gånger

Utloggad Lennart Damm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 10:38
    • Visa profil
Var bodde (vilken församling med tillhörande kyrkböcker) en arkiater såsom Peter Petersen von Heidenstam under 1700- och 1800-talet. Var kunglig livmedikus för Adolf Fredrik som kanske bodde på Drottningholm.

2018-10-27, 00:20
Svar #1

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1125
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:44
    • Visa profil
De som var knutna till hovet brukade vara registrerade i Hovförsamlingen, som var icke-territoriell. Sedan bodde de fysiskt i någon annan församling men var inte registrerade där. Kan vara lite svårt att hitta dem, men de kan synas när de flyttar in i eller ut ur Hovförsamlingen. Sedan kan man kolla i mantalslängderna.

2018-10-27, 03:33
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil

Peter Petersen von Heidenstam (1708–1783) tillhörde icke-territoriella Tyska församlingen. Där finner man hans barns  dopnotiser och hans egen dödsnotis (Tyska Sankta Gertrud FIa:1 sid 134).

Åtminstone 1780 var han mantalsskriven i hyrd våning i kv Typhon nr 59 vid Stora Nygatan i Gamla stan. Gatuadressnummer infördes i Stockholm först 1832 och då fick huset adressen Stora Nygatan 49.

Mantalslängden 1780:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0057115_00080

Du kan söka honom i registren till tidigare mantalslängder, men då under namnet Petersen.
Hälsar vänligen
Maud

2018-10-27, 14:02
Svar #3

Utloggad Lennart Damm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 10:38
    • Visa profil
Tack för svaren, svenand och Maud!


Hade redan uppgifterna om födda barn i Tyska S:ta Gertrud och hans död där. Att notera är att flera av barnen jag hittat där inte finns med i dödboken i denna församling (de dog 0-3 år gamla). En flicka finns inte ens med i födelseboken, hon dog samma dag som hon föddes. Men hon måste väl noterats i någon församling?


Peter Petersen finns inte med i Mantalslängden för Stockholms Stad 1760. Han gifte sig dock senare, 1761. Han adlades 1770.


Är primärt intresserad av sonen Werner (Werter) Petersen (von Heidenstam) som blev hög miltär i Karlskrona. Han föddes 1763 i Stockholm. Behöver veta om han runt 1820-21 hade en (ärvd?) våning i Stockholm, och i vilken församling.


Är även intresserad av hur man kan finna Werners tjänstefolk i Stockholm (eller i Karlskrona/Ronneby, han bodde i Ronneby runt 1820-21 men reste säkert ofta till Stockholm). Specifikt hans "strykerska" som enligt vår "familjesägen" var mor till barnhusbarnet Carl Fredrik, född utan efternamn 1821. Med antagen far Werner. Carl Fredrik tog i samband med giftermål senare namnet Ahlen (med apostrof över bokstaven e).

2018-10-27, 16:43
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil

Har du inga uppgifter om modern till Carl Fredrik? Med mer information inklusive källreferenser blir det lättare att hjälpa till.
Hälsar vänligen
Maud

2018-10-28, 10:59
Svar #5

Utloggad Lennart Damm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 10:38
    • Visa profil
Finns inga uppgifter på modern annat än att hon var född omkring 1800 och förstföderska (1821). Enligt notis för Carl Fredrik som barnhusbarn i Stockholm. Jag kan följa CF som barnhusbarn i Vada socken (B) och Össeby-Garn socken (B) fram till hans död. Det verkar ha gått bra för honom. Troligen med stöd från modern/fadern som inte nämns i någon handling jag hittat. Modern finns inte nämnd vid CFs vigsel eller hans barns dop.


Hovförsamlingens böcker gav ingen träff för Petersen eller von Heidenstam. Fanns dock en (annan) arkiater nämnd.



Jag hittade i går i husförhörslängd för Karlskrona Amiralitetsförsamling ett par av Werter Werner von Heidenstams tjänsteflickor i Ronneby/Karlskrona som jag skall försöka utreda. De var födda 1801.


Jag har en mängd potentiellt användbara källhänvisningar men för många att ta upp här.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna