ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länsman Anders Ekman 1639-1696  (läst 1776 gånger)

2018-10-26, 14:22
läst 1776 gånger

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Länsman Anders Ekman på Ekevallen i Husby har (i de bidrag jag funnit i DISBYT) unisont angivits som son till Kaplan Anders Nilsson Schedvimontanus och Margareta Staffansdotter.
Jag har länge varit tveksam till denna ana av flera skäl (bland annat föräldrarnas ålder, tid för födsel efter giftermålet, ingen styrkande uppgift i dödboken för AE, efternamnet Ekman som inte bars av vare sig fader eller moder).
I samband med att jag nu sammanställer en släktbok över mina husbysläkter har jag granskat Anders Ekman mer noggrant och blivit än mer tveksam. Jag har inte funnit någon uppgift som knyter honom till Husby innan 1673 (som länsman). Andra uppgifter pekar på att han tidigare befunnit sig i Stockholm. Hans giftemål med Elisabet Pari(s) anger att hon inte heller var ifrån Husby och att äktenskapet sannolikt ingåtts i Stockholm.
Alldeles nyligen fann jag en uppgift i Westerås Stifts Herdaminne af Joh. Fr. Muncktell, Tredje delen (Folkerna) i det stycke som avhandlar Andreas Nicol. Schedwimontanus. Här nämns inte någon son utan istället tre flickor. Det verkligt intressanta är att det finns en notering om den yngsta flickan Margareta, jag citerar: Margareta, g. m. en Skräddare Claes Andersson. Han war gift andra gången. Om den hustrun nämnes endast, att hon, som hade flera barn, omgifte sig med en Ekman. (min kursiv/fetstil).
Om denna uppgift är korrekt skulle det snarare vara så att Ander Ekman är son till Margareta, dotter till Anders Nilsson Schedvimontanus (och således morfar, inte far till Anders Ekman). Detta förutsätter emellertid att Margareta blev änka och gifte om sig ganska snart.
Det skulle också kunna förklara varför inget nämns om Anders Ekman förrän han blir länsman. Och också förklara efternamnet.
Tacksam om någon annan med intresse och information kring Anders Ekman kunde bringa mer klarhet i saken.
Björn
Björn

2018-10-26, 15:39
Svar #1

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
Vilken härlig story, den får du skriva mer om när du löst den. Tyvärr har jag inget att tillföra mer än att heja ifrån läktaren. med jag kan tipsa dig om domböckerna i dessa fall när man är på 1600 talet, där arvstvister gjort att jag kunnat reda ut släktskapen. /Åke

2018-10-26, 16:20
Svar #2

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej,Anders Ekman är min ff mf mf mm mf   (gm dottern Elisabet gift m Carl Carlsson i Tjälbo Garpenberg).  Mina uppgifter om AE har jag fått av dels en P.O Nordell och dels Leif Olofsson som skrivit om fastigheten i Ekevallen.Övriga uppgifter har jag läst i födelse- och dödböcker.HälsningarElse-Marie Dyrsmeds


2018-10-27, 09:06
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:36
    • Visa profil
Hej Björn.
Jag är också ättling till Anders Ekman på Ekevallen i Husby och min framlidna hustru var ättling till Anders bror Staffan Ekman, som blev länsman i Säter och bodde på Dalkarlsnäs. Som jag ser det finns inga tvivel till att de båda tillsammans med fyra kända systrar är barn till din Andreas Nicolai Schedviensis (1597-1652), död som kh i Folkärna. Du bör läsa Gunnar Ekströms utmärkta Västerås stifts herdaminne II:1, 1600-talet, sid 115ff (Västerås 1971) om prästen Andreas. Hans bok är mycket detaljerad och trovärdig, då han gjort en omfattande forskning med källhänvisningar.
Den gamle Munctelius däremot, som skrev sitt herdaminne i en tid då källforskning inte ansågs "behövas"lika mycket, är både mindre detaljrik och mer opålitlig.


Hör gärna av dig, hälsar
Leif Olofsson i Stora Skedvi

2018-10-27, 09:08
Svar #4

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:36
    • Visa profil
Oj, läs Schedvimontanus, inte Schedviensis förstås!
Leif

2018-10-27, 11:55
Svar #5

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:36
    • Visa profil
Att bröderna Ekman var söner till herr Andreas styrks också genom att denna dels ärvde, dels utökade jorden vid älven som fick namnet Ekevallen (Ekström, sid 115) samt KLHA III AI:3, sid 38, Husby höstting 10/10 1655, där en utredning om jord som tillhört När gård i Husby gjordes. Utdrag ur protokollet: "nybbyggen som äre köpte af bönderne och och twenne präster, herr Anders benemnd, fordom Capellan här i Husby, optagit och der en gård bygdt hafwer som nu kallas Ekewallen." (Den andre prästen var kh Jonas Columbus, som byggde upp Duvåker, strax norr om Ekevallen.)
Men jorden vid Ekevallen har en äldre historia. Herr Anders svärfar, Stefan Olofsson (Stephani Olai Bellinus) köpte omkr. 1620 ett torp under Viks fjärding i Hedemora socken, kallat Torkilshol, tydligen med ägor in i Husby. (Ekström, sid 860; Olofsson: Husby socken i Dalarna del 7, sid 22 Hedemora 1982.)
Anders, Staffan och systrarna tog efternamnet Ekman efter Ekevallen.


Hälsningar
Leif Olofsson


2018-10-27, 15:05
Svar #6

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Tack alla, särskilt Leif för respons. Leif, jag hämtar ett ex av G Ekström imorgon på universitetsbiblioteket.  För allas information: Länsman Anders Ekman är min MM MM FM MM FF F (gm sonen Jacob)  respektive MM MM FM MF MF F (genom sonen Anders).
Jag besökte Ekevallen i slutet av september, även så Torkelshol. Av det senare finns det intet kvar men jag ätervänder nästa sommar för att se om grund eller motsvarande kan upptäckas. Uppenbarligen är Torkelshol ett eponym - är det någon som har en aning om vem denne Torkel var?
Björn

2018-10-27, 15:31
Svar #7

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:36
    • Visa profil
Hej. Jag tror att vi är släkt på flera håll. Nästan hela min mammas släkt kommer därifrån. Jag härstammar både från Jacob Ekman, 1668-1743, och hans bror Anders Ekman, död 1713. Jag bifogar en gammal handling som jag skrev för mitt minnes skull om Torkilshol - Ekevallen för många år sedan. Ta den för vad du anser den värd.
Hälsningar
Leif

2018-10-27, 19:00
Svar #8

Utloggad Björn Renneus Guthrie

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2021-07-10, 11:45
    • Visa profil
Stort tack Leif. Skummade som hastigast, intressant. Om jag använder text anger jag dig som källa. Jag delar din uppfattning om släktskap. Mina anor genom mormor Anna är en uppsättning gamla Husbysläkter. Jag har kunnat koppla dem till 27 ursprungliga gårdar (Husby Socken häfte nr 7) och den person som namngivit någon av dessa gårdar. I höstas besökte jag de 21 byarna, i 5 fall träffade jag gårdens ägare och kunde konstatera att vi var släkt på längre eller närmare håll. Gårdsdiplomen från Länsstyrelsen kunde därvid hjälpa till! Återkommer i vår och träffar dig gärna då.
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna