ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Le Clou okänd fader?  (läst 520 gånger)

2018-10-17, 12:28
läst 520 gånger

Utloggad Eva-Britt Andersson (f Carlsson)

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-10-24, 17:33
    • Visa profil
Jag har hamnat i många återvändsgränder när det gäller vem som är ”fader okänd” till min farmor och hennes lillasyster. Jag var beredd att ge upp när jag oväntat fann ett namn antecknat i min fars efterlämnade papper. ”Pehr Cloou?”. Inget mer.
Fakta: Farmor Linnea Eufrosyne Pehrsson (1894-1982) och hennes syster Amelie (Amy, 1898-?) hade samma mamma, Emma Christina Medin (1868-1943). Emma gifte sig aldrig och avslöjade aldrig faderns namn. Men flickorna fick efternamnet Pehrsson, vilket tyder på att pappan hette Pehr. Emma Medin föddes i  Hästveda, bodde där till 1899 då hon flyttade till Danmark och sedan till Stockholm 1924 där hon arbetade som portvakt. Dog utfattig. Farmors lillasyster blev piga i Djursholm, gifte sig aldrig och fick inga barn. Farmor blev fosterdotter hos Emmas 14 år äldre kusin och namne (!) Emma Kristina Medin (1851-1940, född i Moheda och död i Västra Sallerup. Gift med Salomon Johansson, bodde i Grännaforsa, Moheda. Farmor gifte sig i Grännaforsa/Moheda och blev kvar där hela livet.
Det finns en viss koppling till vallonsläkt sedan tidigare på min farfars sida. Jag undrar kkort och gott om det finns en Pehr Cloou/Le Clou eller annan möjlig stavning som kan vara fadern? Han bör ha fötts någon gång mellan 1840 och 1875 och runt åren 1893-98 uppehållit sig i trakterna av Hästveda.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna