ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Lockes bouppteckning  (läst 1014 gånger)

2018-10-14, 22:04
läst 1014 gånger

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Hej!
Jag är inte så jättebra när det gäller att tyda gammal skrift, och jag har sett på nätet att det spekuleras i att Anders varit gift innan och skulle ha en son vid namn Göran. När jag försöker tyda hans bouppteckning (Sevede häradsrätt FIIIa:1 s.845) så tycker jag att det står längre ner i texten "dygdesamma hustru Catharina Falks bn, göran"????? Jag har som sagt svårt att tyda hela denna text men det ser ju ut som om Göran skulle vara Catharinas son.
Tacksam om någon kan räta ut frågetecknet.
Mvh
Georg

2018-10-15, 07:04
Svar #1

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Anno 1740 d. 2 Julij upprättades Jnventarium uppå Starboet
eftter Salige Anders Låcke i Norhult. J föllje af des Eftter låtna
änkja dygdesamma hustru Catharina Falks begäran, hafwandes
Sahlige anders eftter sig en ljten Son Petter wid namn om 4 5/6 åhr
och befans ägendommen som fölljer nembl:n


Hälsningar
Irene


2018-10-15, 10:40
Svar #2

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Tack Irene. Då står det alltså inte någonting om en Göran. Jag kollade också vigsellängden 1731 och där står ingenting om att Anders skulle vara änkling. Mina funderingar baserade sig på följande jag hittat på nätet;
Maritha Berglund[/color]:
 1771 16/10 Bouppteckning efter hustru, enkan Kattarina Falk i Lönnekulla, vilken avled den 3/8. Arvingarna voro sonen Petter Andersson. Vi lämnar denna bouppteckning för följande:
 
 1740 2/7 Bouppteckning efter Anders Locke i Norrhult, Vena. Arvingar hustrun Kattarina Falksd. Hon var enligt Vena dödbok död 1771 3/8, enkan Kattarina Falksd., ålder 67 år 11 mån., alltså född 1703. Hon var född i Västra Årena i Gårdveda. Hon blev gift med enklingen Anders Locke, född i Kråkeryd, Målilla. Barn Göran, troligen född i Lockes första äktenskap, sonen Petter Andersson i deras äktenskap. Sedan blev Kattarina Falksd. gift med enkemannen Karl Karlsson i Lönnekulla, Vena. Den sistnemnde avled 1755.
 
 Hittade detta --???????

Jag för då inte upp någon son, Göran eller något första gifte i mitt släktforskarprogram eftersom jag inte kan hitta några källor till ovanstående uppgifter. Tack än en gång för hjälpen.
MVH
Georg

2018-10-15, 10:45
Svar #3

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Ursäkta Irene. Texten kom inte med. Bifogar den nu
MVH
Georg

2018-10-15, 23:16
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Det har aldrig funnits någon Göran. Uppgiften synes komma ur Erik Berglunds notoriskt opålitliga uppteckningar (Den okände soldaten från Vimmerby fögderi, 1964). Anders Locke var gift endast en gång och hade då sonen Peter, uppkallad efter sin farfar, urmakaren Petter Larsson Locke från Västra Årena, Gårdveda sn (se Stig Östenson, "Gårdveda sockens sexmän 1664-67, deras släkter och gårdar", i Släktforskarnas årsbok 2006, ssk. s. 119ff).

2018-10-15, 23:25
Svar #5

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Tack så mycket Bo. Felaktiga uppgifter sprids värre än cancer på internet. Jag vill ju gärna att min släkthistoria skall stämma i den mån det går.
MVH
Georg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna