ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Raswilds far  (läst 527 gånger)

2018-10-14, 09:18
läst 527 gånger

Utloggad Stefan Wikén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2021-12-18, 21:16
    • Visa profil
Bland mina anor finns en Peter Ceder (1701–1763) och hans hustru Brita Raswild (1700–1781). Men vem var Britas far? Det förekommer två olika uppgifter bland släktforskare:
1.   Petter Raswild (ca 1660–1720), fältväbel från Forsta, Lockne
2.   Swän Raswild (1683–1719) dragon från Mälgåsen, Revsund.
Till saken hör att det i samband med Britas död antecknades i kyrkboken (Revsund C/2 1757-1836, s 191) att hon var från Forsta och att hennes far, som då var sergeant, deltog i det norska fälttåget i Trondheim under general Horn.
Detta talar ju för att det var Petter som var hennes far. Emellertid hittar jag inte Brita i födelsebok för Lockne. Dessutom undrar jag om det är rimligt att Petter kallades ut i ett fälttåg vid uppemot 60 års ålder. Ytterligare ett skäl att tro på Petter är dock att Swän skulle vara endast ca 17 år vid Britas födelse.
Finns det någon som kan bringa klarhet i detta ämne?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna