ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyström, Abram Johansson, f ca 1818.  (läst 451 gånger)

2000-04-09, 12:05
läst 451 gånger

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej!
Jag söker information om Abram Johansson Nyström, f ca 1818. Vad jag vet är att han gifte sig 1842-10-24 i Hietaniemi med Eva Katarina Larsdotter Forsman, f 1818-08-08 i Niemis, Hietaniemi. De flyttade ifrån Niemis 1842-11-02 till okänd ort. Eva Katarina utflyttade i alla fall då.  
Hon är tillbaka i Niemis 1846 för dottern Maria Katarina föds 1846-10-29 i Niemis. Enligt födelseboken är Abram fadern men Maria Katarina står som Evasdotter Forsman.  
Abram måste i alla fall vara död för Eva Katarina gifter om sig 1847-10-24 i Hietaniemi med Johan Petter Fredriksson Ylinenvitja, f 1819-11-11 i Hirvijärvi. Två barn hinner födas, Johan Petter 1848 och Frans Oskar 1849, innan de flyttar till Målelv utanför Tromsö. Där föds ytterligare tre barn, Peter Ole 1852, Johan Edvard 1855 och Frederikke Helena 1858. Eva Katarina dog 1861 i Målelv och Johan Petter gifter om sig med en norsk flicka och får ytterligare två döttrar.
Jag har kollat i HisKi, där finns varken Abram eller Eva Katarina med, däremot hittade jag Nyström i finska Vojakkala, men inget om Abram.
Har även kollat i Wahlbergs släktforskningspärmar på Nordkalottbiblioteket, men det enda som finns där på Nyström är Nyströms från Sangis. Ingen Abram där heller. Dessutom var dessa från slutet av 1800-talet.
I pappren om Forsmans står det bara att Eva Katarina gifte sig med Abram Johansson Nyström ovanstående datum. Ibland har Wahlberg hänvisning på makarna, men inte i detta fall.
Jag har ganska bra koll på ättlingarna i det andra giftet och så även efter Maria Katarina, det är mao hennes far som är mysteriet. Eller kanske han inte var hennes far?
Finns det någon som har denne Abram, kanske under ett annat efternamn. Med tanke på att tornedalska mäns efternamn ändrades varje gång dom flyttade till ett nytt ställe är det inte omöjligt!
Med hopp om ett svar
Katrin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna