ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adoptioner/ fader okänd?  (läst 601 gånger)

2018-10-05, 21:00
läst 601 gånger

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej!


Har 4 funderingar, undrar om någon kan svara på, försökt leta på SVAR!


Undrar hur jag hittar en adoption som skedde 1940-41?? har födelsedata och biologiska föräldrar!


Hur kan jag reda ut att en person enligt födelseboken har fader okänd, men personen står med bouppteckningen som barn till fadern, mor och far jobbar på samma gård några år innan personen föds, sedan några är efter så gifter de sig!
Nu kan det ju ha hänt en mängd olika anledningar till graviditet! Kan man hitta något om adoption i detta fall`?


Hur får man fatt födelsejournaler, för barn födda på Gävle lasarett slutet av 30 talet fram till 1947?


Sist men inte minst nyfiken om man kan hitta något om familjens flytt mellan fastigheter först hyres och sedan köpt??


Tyvärr är den äldre generationen borta iofs så är min mamma över 70 år, men det är generationen före henne man önskar finns kvar för att få svar på sina frågor!


MVH PHL


2018-10-05, 21:24
Svar #1

Utloggad Per Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1476
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:23
    • Visa profil

Hej!


Några delsvar:
Beträffande adoptioner kan Du kontakta berört (da) kommunararkiv
Beträffande födelseuppgifter fram till och med 1947 finns SCB-utdrag på SVAR (https://sok.riksarkivet.se/scb-fodda-vigda-doda).
Flyttningsuppgifter inom resp socken framgår av Hfl/Församlingsböcker i den mån de är fotograferade! Annars finns uppgifterna på resp landsarkiv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna