ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petronella Petersdotter (1808-1892)  (läst 594 gånger)

2018-10-03, 23:11
läst 594 gånger

Utloggad Magnus Mårtensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-10-30, 08:25
    • Visa profil
Hej,

En av mina anor har visat sig vara komplicerad. Petronella Pettersdotter dyker först upp 1819 (Tranemo AI:3 s.36) och där står att hon föddes i Örsås 1808-02-14. I födelseboken för Örsås finns dock ingen Petronella som föds detta år.
Jag har letat runt i de omkringliggande socknarna och den närmaste jag funnit är en Petronella (oäkta, 1808-02-11), dotter till Annicka Månsdotter från Andlabo Djupadalen (Tranemo C:8 s.18). Denna Petronellas mor Annicka bor hos sin syster Maria Månsdotter och Marias man Peter Jansson (från Månstad), samt mormor Anna Nilsdotter (56 år gammal) (Tranemo AI:2 s.52). Efter ett glapp mellan 1808-1812 finns inte Petronella och Annicka i Andlabo längre och min misstanke är att Petronella är dotter till Annicka och Annickas svåger Peter Jansson, men har inte kunnat bevisa detta. Jag har inte hittat varken Annicka eller Petronella mellan åren 1812-1819, men skulle uppskatta hjälp med detta.

Troligtvis kan dock Petronella återfinnas mellan 1815-1819 i gården Uddebo i Tranemo (Tranemo AI:1 del 4 s.42). Där står hon i så fall skriven som född år 1807.

Ett annat spår jag hade var tvillingarna 1808-08-14 Petronella och Johanna på Rudetorp (Mossebo C:2 s.196), vars fader var Peter Hanberg. Men dessa båda flickor dog samma år i december (Mossebo C:2 s.199).

Låter min misstanke korrekt? Finns det någon annan som har mer information om Petronella Petersdotter? Tacksam för alla svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna