ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Christina Hansdotter, finnar, lappar och nybyggare  (läst 1418 gånger)

2018-10-02, 11:31
läst 1418 gånger

Utloggad Eva Masthagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-06-18, 14:38
    • Visa profil
    • www.duohund.se
Hej!


Min mormors mormors mor hette Christina Hansdotter och föddes 1815 i Nederkalix.
Hon flyttade sedan till Liikavaara och gifte sig med Olof Henrik Henriksson född 1818 i Liikavaara.
Jag har sökt utan att hitta hennes familj i kyrkböckerna och för att se vilka som var hennes föräldrar.
Kan  någon hjälpa mig med detta?


En annan sak som jag funderar över är att det ibland står att hon är finne (även hennes man) och ibland att de är "lappar". Men hur vet man hur det ligger till med det? Ansågs man vara finne även fast man är född i Sverige?
Nybyggare är också något jag har undrat över. Är de nybyggare för att de har byggt sitt hus själva?


Så många frågor och så få svar 😀


Eva

2018-10-02, 20:58
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej! Det är väldigt lite jag kan bidra med så här långt. Eftersom det saknas böcker i Nederkalix så är det svårt. De ska ju ha gift sig 1839, men det går inte heller att verifiera. Jag är osäker på om Du hittat Olof Henrik och Christina i husförhören i Gällivare. I Gällivare AI:2 1823-1838 sid 102 finns Olof Henrik som son i en familj i Sackajärvi. På samma sida längre ner finns Christina sammanlänkad med honom. Troligen inför giftermålet. Paret finns sedan i Gällivare AI:3 1839-1845 sid 256.
Betr. "lappar" så kan de stå för sig i husförhörsboken - antingen i registret eller längst bak i böckerna. Dessutom mantalsskrevs samer i Lappmarken först c:a 1850 vilket naturligtvis försvårar för oss som forskare. Vill man leta så finns en August Ljungs familjeregister över samiska familjer ända in på 1900-talet. Jag har bara hört att det ska finnas, men inte var. Sverige har ju ingen ljus historia vad gäller samerna som minoritet. Jag tänker på Rasbiologiska institutet med sin dokumentation och hemska bilder.
Inte mycket till hjälp, men ändå.  //Monika W

2018-10-02, 21:36
Svar #2

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 21:33
    • Visa profil
August Ljungs familjeregister kan man gratis läsa i Riksarkivets databas.

Hälsar
Maiken Arvidsson
Maiken Arvidsson

2018-10-07, 23:46
Svar #3

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
"Finne" innebar att en person var finsktalande och 'lapp' samisktalande.

Hälsningar
Håkan Bergström

2018-12-28, 10:30
Svar #4

Utloggad Eva Berglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-12-28, 10:34
    • Visa profil
Hej,


Jag hittar dig som mtDNA match på ftDNA. Det betyder att vi har gemensamma anmödrar längre tillbaka. Dessutom är vi inte jättemånga i vår lilla specialgren av mtDNA-gren H-C16291T.
[/size]
[/size]Du har i alla fall tur att du hör till grenen för chansen är stor att du kan lista ut något om vilka dina förfäder är tack vare att vi inte är så många.
[/size]
[/size]En av mina förmödrar som jag delar med JW är Sofia Nilsdotter (född 1734) gm Erik Persson Jerf. Chansen är inte obetydlig att något av hennes barn är mormor till din Christina Hansdotter. Försök att spåra så.

[/size]Dessutom är du med stor sannolikhet ättling till Marita Larsdotter (f. 1637) i Överkalix.

[/size]Som sagt tidigare "lappar" talade lapska. "finnar" talade finska. Nybyggare blev man ofta om man var skogssame, eller om hemmanet blev för trångt med många barn. Att bli "nybyggare" var egentligen mest ett sätt att slippa skatt för man fick skattefrihet några år sen man var förtecknad som det.

[/size]Dina anfäder från Nederkalix var förmodligen förtecknade som "svenskar" för i den bygden talade man huvudsakligen svenska. Många måsta för övrigt ha varit flerspråkiga.

[/size]Bästa hälsningar från din släkting

[/size]Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna