ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelse Sven Jeansson död i Luttra 13.08.1812??  (läst 670 gånger)

2018-10-01, 13:19
läst 670 gånger

Utloggad Daniel Törnquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2022-12-28, 14:53
    • Visa profil
Hej alla duktiga!


Jag är ganska ny på det här med släktforskning och har dessvärre fastnat rejält....säkert mycket tack vare att jag har väldigt svårt att tyda skrifterna. Blir väldigt imponerad av er som klarar det måste jag säga, då det inte riktigt tycks "släppa" för mig.


Jag försöker finna en Sven Jeansson i födelseböckerna med lyckas inte.


Enligt dödsboken och husförhörslängderna i Luttra står det att han föddes 1731 i Slöta. Han dör i Luttra 13.08.1812. Jag har försökt tyda och hitta honom i spannet 1730-1732 i Slötas födelseböcker men kan inte hitta honom alternativt att jag missar honom pga svårtydligheten.


Eller ser jag förbi något annat här?


Hoppas att någon kanske vet bättre än jag?


Tack på förhand! Mvh//Daniel

2018-10-08, 16:03
Svar #1

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Enligt Slöta C1:3, s 173 (bild 92 på Arkiv Digital) döptes den 27 dec 1731 en Sven, son till Johan Nilsson på Mellomgården, Kettilstorp.

2018-10-08, 17:23
Svar #2

Utloggad Daniel Törnquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2022-12-28, 14:53
    • Visa profil
Nils! Som jag har försökt...Stort tack för hjälpen!! Jag tror att du har hittat rätt! I dödsboken står det att Svens far heter Jean Nilsson och mor Maja Jönsdotter. Jag ska söka vidare och se om det finns någon bouppteckning efter denna Jean/Johan Nilsson.


Återigen stort tack för generös hjälp! Jag hade nog inte tagit mig vidare själv utan hjälp.


Mvh//Daniel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna