ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Wallensis. Hur leta vidare?  (läst 494 gånger)

2018-10-01, 02:10
läst 494 gånger

Utloggad Jill Elfström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 383
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 17:40
    • Visa profil

Undrar hur jag skall gå till väga när jag söker pastor som var katolsk, men konverterade till protestantismen omkring år 1470. Han kom från Tyskland och blev pastor i Vall, Gotlands län. Hette Johannes Wallensis. Vet inte vem som var hans fru (hur kan man hitta henne?)
Sonen hette Laurits Jensen, Wallensis. Han var kyrkoherde i Vall, undrar också vem hans fru var. Laurits Jensen dog år 1593, i Vall.
Hans son hette Nils Nicolaus, Gardeus Wallensis Lauritsen. Född år 1584, Vall, prästgården. Död 1661-01-08 i Garde, Gotlands län. Han var Riksdagsman och kyrkoherde. Hade två fruar, b. la Påvelsdotter, Anna och Jönsdotter, Elisabeth. Tror att han bodde på en släktgård - Hägguls i Garda.
Är intresserad av upplysningar angående släktgården mm.
Ska/kan man ta kontakt med Vatikanen för att få reda på mer fakta rörande Johannes Wallensis och var han kom ifrån? Eller hur gör jag?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna