ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karins spädbarnhem  (läst 1851 gånger)

2018-09-29, 22:36
läst 1851 gånger

Utloggad Jimmi Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-10-03, 21:58
    • Visa profil
Hej,
Enligt en barnavårdsakt jag fått ut av kommunarkivet i Växjö från tidigare Dädesjö kommun angående min farmors placering hos en fosterfamilj bodde hon från födseln i december 1926 till slutet av januari 1927 på Karins spädbarnshem i Alingsås.


Jag har inte kunnat hitta någonting om detta barnhem och undrar om någon i forumet känner till något?

2018-09-30, 10:48
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Rekommenderar Dig att googla "Barnhemsforum". Där framgår att det funnits åtminstone fyra barnhem i Alingsås. Inget är benämnt Karins, men på det forumet kan Du läsa mer som kanske kan vara till nytta. När jag googlar vidare nämns Karins spädbarnshem i en personbeskrivning. Så det finns lite att hämta här och var.
/Monika W

2018-09-30, 11:40
Svar #2

Utloggad Jimmi Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-10-03, 21:58
    • Visa profil

Hej och tack för snabbt svar,


Barnhemsforum är det enda jag hittat, men det verkar inte vara rätt inriktning. Det verkar vara en samlingsplats för barnhemsplacerade nånstans 40-60-tal. Men jag ska nog göra ett försök ändå.


Personbeskrivningen du nämner är antagligen den jag själv skrivit om min farmor, som var placerad där en månad 26-27. Jag har även haft kontakt med arkivet i Alingsås men där hittar man inte någon information om "Karins spädbarnshem", som det kallas i akten.


Hej!
Rekommenderar Dig att googla "Barnhemsforum". Där framgår att det funnits åtminstone fyra barnhem i Alingsås. Inget är benämnt Karins, men på det forumet kan Du läsa mer som kanske kan vara till nytta. När jag googlar vidare nämns Karins spädbarnshem i en personbeskrivning. Så det finns lite att hämta här och var.
/Monika W

2018-09-30, 16:34
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Hej Jimmi
Fråga Regionarkivet, om de känner till Karins spädbarnshem. Det låter privat, men tillsyn måste väl ha skett från någon social inrättning.
http://www.arkivnamnden.org/soka-och-forska/slaktforskning/intressant-pa-region-och-stadsarkivet-goteborg
mvh Margareta



2018-09-30, 19:31
Svar #4

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Kolla Alingsås landsförsamling
Hfl AIIa:5 (1927-1939) sid 235


I register står Karins barnhem, men överstruket.På sid 235 finns en hel del barn noterade




2018-09-30, 19:42
Svar #5

Utloggad Jimmi Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-10-03, 21:58
    • Visa profil

Nu börjar pusselbitarna passa ihop. Jag kollade i registret som du sa och där står det ju faktiskt "Karins barnhem" på sidan 235. Men så bläddrade jag dit och där finns ju lite barnskötare och en radda ungar utan sammanhang, varav en barnskötare är Elsa Dahl från Dädesjö, som tog med sig farmor hem till Dädesjö. Först tänkte jag att det ändå inte var riktigt det svar jag tänkte men så kom jag att tänka på kommentaren lämnad av "mada" här ovanför... privat... ja kollar man vem som står som ägare på sidan 235 så är det en Karin Linnéa Valborg Schultz och hennes make, advokat Otto Roger Schultz.


Det kan nog vara Karin Schultz som är "Karins spädbarnshem".


Jag ska jobba vidare på det spåret. Tack för all hjälp! Många bäckar små leder ofta till en bra lösning.

Kolla Alingsås landsförsamling
Hfl AIIa:5 (1927-1939) sid 235


I register står Karins barnhem, men överstruket.På sid 235 finns en hel del barn noterade

2018-09-30, 20:22
Svar #6

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Örgryte utflyttningslängd BII:6 (1922-1928) bild 66/sid 62


Flickan utflyttade 1926-12-12 till Dädensjö, Hvita Korsgatan, Elsa Dahl, Näsby, Näsby Kulle (Småland)


Från Barv(?) Fräntorp s 667


Vet inte varifrån faktiskt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna