ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Risinge 1943  (läst 804 gånger)

2018-09-27, 12:56
läst 804 gånger

Utloggad Tommy Wihlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 17:01
    • Visa profil
Hej, jag har ett bekymmer.
Paret Bengt o Birgit skall efter dottern ha gift sig i Dalhems kyrka på Gotland. Birgit är bördig från Gotland. Bengt från Finspång.
Där finns inga vigslar att finna, dock hittade jag i Risinge Lysnings och vigselbok (Risnge,Finspångs kykobokföringsdistrikt EI:2 1942-1950att paret gift sig i nämnda kyrka 1943-09-11. Finns någon förklaring på hur detta kan hänga ihop?

2018-09-27, 13:50
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil

Den blivande bruden var skriven i Risinge Finspång, varför lysning skedde där. Ett lysningsbevis utfärdades 16/8 1943 och med detta reste paret till Dalhem där vigseln ägde rum.
Hälsar vänligen
Maud

2018-09-27, 13:53
Svar #2

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:40
    • Visa profil
Birgit bodde i Risinge. Traditionellt skedde vigseln, administrativt, i brudens hemförsamling, ej att förväxla med födelseförsamling. Var själva ceremonin ägde rum är en annan femma.
Som exempel kan jag ge mina egna föräldrars vigsel samma år, 1943. Mamma föddes i Dalby i Värmland och pappa i Stockholm. Vid vigseln arbetade mamma på Bofors i Karlskoga och det är där som vigseln finns noterad. Själva vigselakten ägde dock rum i Dalby kyrka. I Dalby vigselbok står inte ett ord om detta. Dessutom var vigselförättaren kyrkoherden i Norra Ny församling, John Finnson.
Stefan Dake

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna