ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilken av dessa var modern?  (läst 803 gånger)

2018-09-24, 11:50
läst 803 gånger

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Hej,

jag letar efter föräldrarna till Karna Persdotter född 1813-06-26 i Dalby. Födelseböckerna saknas för drygt 70 år i den församlingen och oturligt nog gäller det även Karnas år. Jag har genom att titta igenom HFL och flyttningslängder hittat Karna i båda två och på så vis lyckats komma fram till att hon bodde på Dalby no 27 innan hon begav sig till Stora Uppåkra vid 14års ålder.

Problemet ligger delvis i att det är svårt att se vad det står i AI:1 och att AI:2 är svårförstådd.

Hennes föräldrar bör vara Per Svensson och Hanna Bengtsdotter om man tänker lite fritt gällande informationen i AI:1. Men i AI:2, i vilken Per dör, så står direkt under hans namn "Enka Mätta Jönsdotter" och sen under hennes namn "Enka Hanna Bengtsdotter". Min förhoppning är att Mätta Jönsdotter blivit skriven där senare för att det fanns ledig plats att skriva, men jag ser fram emot att höra era tankar gällande min fråga.

Källorna:
Dalby AI:1 b.189 / s.3
Dalby AI:2 b.66 / s.66
Hällestad B:3 b.53

Tack på förhand

2018-09-24, 12:57
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 01:45
    • Visa profil
Du har helt rätt! Märta Jönsdotter flyttade in 1828 (längdens sista år) och då hade ju Pehr varit död i fyra år. Hon kom då från Dalby no 19, se sidan 39 i AI:2. Redan där står hon som änka och utflyttad till Dalby no 27 1828. Hon har alltså ingenting med Pehr och barnen att göra, utan skrevs in på första lediga rad!
Stefan Dake

2018-09-24, 18:13
Svar #2

Utloggad Kristoffer Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 389
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:23
    • Visa profil
Du har helt rätt! Märta Jönsdotter flyttade in 1828 (längdens sista år) och då hade ju Pehr varit död i fyra år. Hon kom då från Dalby no 19, se sidan 39 i AI:2. Redan där står hon som änka och utflyttad till Dalby no 27 1828. Hon har alltså ingenting med Pehr och barnen att göra, utan skrevs in på första lediga rad!

Vad bra, tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna