ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mats Mattsson Järnkula, Muonio  (läst 1145 gånger)

2000-08-24, 13:38
läst 1145 gånger

Utloggad Rolf Stenlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-05-26, 12:14
    • Visa profil
Jag forskar på indelte soldaten Mats Mattsson Järnkula f. 1738-03-? i Muonio by, Muonioalusta församling. Han blev soldat 1759. Han gifte sig 1761 med Brita Hinriksdotter också född i Muonio by. Jag undrar om det finns någon som forskar på Muonio och möjligen kommit i kontakt med Mats M.

2000-09-04, 18:06
Svar #1

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej!
I Hietaniemi gifter sig Greta Matsdotter Järnkula med Nils Hakkans?? den 16/8 1818. Är Greta dotter till Matts Mattsson? Nils kommer också in i släkten Constenius om jag inte har fel.
Hälsningar
Stig-Inge Gustafsson

2000-09-05, 10:29
Svar #2

Inger Sirkka

Hej!
Jag har en del anor i Muonioniska (nuvarande Finska sidan). Jag har lånat mikrokort från Svar för tiden from 1816. Men före det?? Var hittar jag Muonioniska då??
Jag har hittat en del noteringar i Övertorneås födelsebok om barn födda i Muonioniska, men var finns byn??
Tacksam för all hjälp!

2000-09-06, 08:51
Svar #3

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej!  
Enligt gamla Nordisk Världsatlas, Sthlm 1926,är Muonioniska beläget på finska sidan mitt för Muoniovaara. Med andra ord ingår byn i det som numera är Muonio.  
Jag har för mig att dom här byarna också har tillhört Pajala församling. Har du kollat det.
Med vänlig hälsning
Katrin

2000-09-06, 14:30
Svar #4

Utloggad Rolf Stenlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-05-26, 12:14
    • Visa profil
Hej Stig-Inge!
Jag har inte hittat någon Greta Matsdotter Järnkula, men det är inte omöjligt att jag på något sätt har missat henne. Kyrkoböckerna i Pajala är brandskadade, visserligen är det gjort en rekonstuktion men där kan mycket ha kommit bort. Om du har några ytterlgare upplysningar om henne tar gärna mot dem.
Hälsningar Rolf Stenlund

2000-09-06, 14:46
Svar #5

Utloggad Rolf Stenlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-05-26, 12:14
    • Visa profil
Hej Inger!
Jag hade liksom Katrin tänkt föreslå att du försökte i Pajala församling. Jag har själv anor som är födda i Muonio by, Muonioniska och har hittat dem i Pajala. Jag skulle också tro att Muonioniska är en del av Muonio. Jag kan inte finska men har förstått att niska betyder nacke. Kanske en forsnacke inom byn.
Hälsningar Rolf Stenlund

2000-09-07, 11:28
Svar #6

Inger Sirkka

Hej Rolf & Katrin!
Tack för ert snabba svar. Ja, byarna har tillhört Pajala, men jag har ett glapp på c:a 30 år där jag inte hittar igen byarna. Jag hittar inte heller igen mina människor i födelseböckerna för Övertorneå och Pajala, men det kan ju bero på att de har flyttat in. Jag får fortsätta leta.
Hälsningar Inger

2002-06-12, 15:03
Svar #7

moses.mattsson

Det är länge sedan,sista inlägget har skrivits.
Mig veterligen förs denna dialog om mina förfäder, vilket är synnerligen intressant. Har en del uppgifter och skulle gärna vilja veta mera.
Hälsningar Moses

2003-03-31, 10:13
Svar #8

Utloggad Rolf Stenlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-05-26, 12:14
    • Visa profil
Hej Moses!
Det vore ju intressant om vi kanske kunde träffas och jämföra vad vi på var sitt håll kommit fram till angående våra anor. Hör gärna av dig!
Hälsn Rolf

2003-10-15, 21:30
Svar #9

mosesmattsson

Hej Rolf
Är ej så ofta hit. Visst kan vi träffas. Jag bor ju i Luleå  så det är lätt att hitta mig. Jag har en del intressnata dokument om händelser kring mina närmaste förfäder.  
Hälsningar
Moses

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna