ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Stockholms slot" - vilken rulla?  (läst 1051 gånger)

2018-09-09, 11:12
läst 1051 gånger

petronella_p

Hej!

Hantlangare (artilleri) Anders Zettergren tjänstgör i Jönköping på 1750- och 60-talet. Den 3 Januari 1763 "transporteras han till Stockholms slot" (Generalmönsterrullor - Artilleriregementet 1696 (1763) Bild: 4180).

Vet någon i vilken rulla jag ska söka honom nu?

Med vänlig hälsning,
Petronella

2018-09-09, 12:51
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Från 1500-talet och fram till 1850 fanns på Stockholms slott en särskild artillerivakt. Denna vakt hade ursprungligen till uppgift att bemanna befästningsartilleriet på slottet, men behölls även efter det att Stockholms slott hade upphört att vara en befästning. Denna vakt bestreds av Artilleriregementet och från 1794 av Svea artilleriregemente.
 Om din artillerist transporterats till Stockholm slott så är det troligt att han där ingick i artillerivakten. Det var som sagt Artilleriregementet som bemannade artillerivakten på slottet och du har redan hittat honom i Artilleriregementets GMR. Det finns rullor för artilleriregementets församling från 1779 under Svea artilleriregemente. Kanske fanns han kvar där 1779? /Hans

2018-09-09, 14:57
Svar #2

petronella_p

Hej Hans!

Tack för detta!

Det verkar inte som om familjen finns kvar 1779. Anders var född 1725, och det är väl inte otroligt att han fått avsked. Det är litet ont om husförhörslängder, jag får se om jag kan klura ut vilken mantalslängd de kan finnas i. Stockholm är litet knepigt...

När det gäller generalmönsterrullorna antar jag att jag var på rätt spår tidigare (Artilleriregementet), men att jag i denna samling ska titta på rullor från Stockholm. Jag hittar ingen specifik rulla för slottet, man måste kanske kolla alla? Personalomsättningen verkar f.ö. ha varit enorm, nästan värre än Hälsinge regemente 1719 :S (Kanske inte på lika tragiska grunder).

Med vänlig hälsning,
Petronella

2018-09-09, 23:12
Svar #3

petronella_p

Hej igen!

Jag fann till sist Anders Zettergren i Stockholm. Bytet med Jönköping anges tydligt. Informationen om honom stämmer dock inte till 100%.

En skillnad är att han i Stockholm noteras som ogift (han gifte sig i Jönköping 1751). Han kan dock ha blivit änkeman. Något som talar för det är att en Anders Zettergren gifter sig i Svea Artilleriregementes församling 1766.

En annan skillnad är att han påstås komma från Österbotten medan man i Jönköping skrev Östergötland. Österbotten hänger fortsatt kvar under hans Stockholmskarriär. Någon borde väl noterat dialekten..?

Jag tyckte att jag kände igen ditt namn, Hans och efter litet funderande kom jag på att det ju är du som lagt ut en väldig massa matnyttig information om militaria på nätet. Den har jag många gånger haft glädje av (även om jag inte är fullärd ännu  :) ) Stort tack för detta!

Med vänlig hälsning,
Petronella

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna