ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eskil Mullbock  (läst 986 gånger)

2018-09-08, 06:21
läst 986 gånger

Utloggad Börje Abramsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 609
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 19:15
    • Visa profil
Eskil Mullbock påstods ha ett utomäktenskapligt barn - en flicka som hette Monika - Han var noga med att betala för sig! Det gjorde han i en Livsmedelsaffär som låg i utkanten av Kopparberg på väg mot Lindesberg. Enligt uppgifter jag fått av min fru, Eskil Mullbocks dotter och bekräftat av hennes halvbror. Affären skall ha hetat DeBois eller något liknande.
Vem ägde affären och vilka var anställda när den var öppen på 50-talet? Var det Monikas mamma som var anställd där?
Eskil Mullbock föddes 1900. Han jobbade som skogsarbetare i Grangärde under åren 1925 - 1930, flyttade till Ljusnarsberg  boende på Nya Vägen. Min fru har i minnet att han jobbat på Mårbacka, men hittar inget som bekräftar detta.
Nu i sommar var vi på Mårbacka och i affären hittade vi ett vykort med fyra bilder på bilar. På ett av korten sitter en man i keps och kör en traktor, Mannen kan ha varit Eskil Mullbock? Året när kortet togs var 1937!!! Var han på Mårbacka en kortare tid och därför inte medtagen i Flyttlängden?
Tacksam för hjälp!!
Börje Abramsson.

2018-09-08, 12:33
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Är nog Dubois lanthandel som avses.


Finna nog sidor om Kopparberg, som du lan kan googla på.
Kanske kunna ställa frågor osv.

2019-05-15, 11:28
Svar #2

Utloggad Börje Abramsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 609
  • Senast inloggad: 2023-04-27, 19:15
    • Visa profil
Eskil Mullbock född 1900 bodde på Skäret intill sågverket på 50-talet.  Flyttade in till Kopparberg och bodde vid Konstdammen och till sist i huset Allersta. Enligt uppgift så var han troget betalande för sin oäkta dotter, påstods heta Monika, på lanthandeln Debois i Kopparberg.Kan Monikas mor eller Monika själv varit anställda i Lanthandeln?Har Monika någon dotter eller son, som hört berättats om Lanthandeln Debois och kan vara intresserade av få lite information om sin okände morfar?Min e-mail adress: borje.abramsson@hotmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna