ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Olofsdotter f 1769 Hästholmen g i Truseryd  (läst 713 gånger)

2018-09-06, 17:33
läst 713 gånger

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil
Bouppteckningsingress:
År 1811 den 3 augusti inställde sig undertecknad på begäran av änkan Maria Olofsdotter i Truseryd för att förrätta bouppteckning och värdering på kvarlåtenskapen efter dess avlidne man hemmansägaren Måns Nilsson som i arv tillfaller dem emellan sammanavlade barn sonen Måns Månsson 10 år, Jonas Månsson 7 år, Olof Månsson 5 år och Nils Månsson 2 år gamla. Och var å de omyndigas vägnar den avlidnes fader gårdmannen Nils Månsson på Senoren och på änkans sida dess broder hemmansägaren och kronolotsen Anders Olsson på Hästholmen, varvid änkan åtvarnades och tillsades att så uppgiva boet som det vid dödstimman befanns och företogs som följer:
[/size]Jag snubblade över ... broder och kronolots Anders Olsson .... och har försökt hitta deras far på Hästholmen. Är det någon som känner till detta? Det verkar som om Maria inte gifte om sig utan bodde i Truseryd ett antal år med sina söner, men sedan försvinner de.
[/size]Hälsningar
[/size]Anna-Carin
[/size]
[/size]

2018-09-06, 20:38
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Kolla Långörasläkten på nätet.
Så hittar du förhoppningsvis info

2018-09-07, 13:51
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil
Tack!


Efter koll tror jag att lotsen Anders Olsson var ingift i Långörasläkten.  Har noterat en massa syskon till honom men ingen Maria. Får kolla upp i födelseboken om jag hoppat över henne!


Hälsningar
Anna-Carin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna