ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åke i Skinnemyra, Örkened  (läst 904 gånger)

2018-09-06, 16:28
läst 904 gånger

Utloggad Bertil Johnsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:20
    • Visa profil

Hej!
Jag har en Bengt Persson, f: ~1716 i Hässlehult, Jämshög socken.
Han gifte sig i Örkened enlig nedanstående.


Bengt Persson, gifte sig 1738-04-16 i Örkened med Bengta Åkesdotter från Skinnemyra, Örkened.
Vigselboken: Dn. Andra söndagen efter Påsk. Vigdes Bengt Persson af Jämshög socken och
Hässlehult och Bengta Åkesdotter i Skinnemyra.
Källa: Örkened CI:1 (1721-1771) Bild 1360 / sid 130.


De bodde först i Kylinge, Gammalstorp sn.
Men flyttade senare till Sandbäck i samma socken.


Jag vet att:
Bengt Persson, dog 1783-12-00 i Sandbäck, bg: 1783-12-07 i Gammalstorp.
Av: Huvudsjuka. 67 år gammal. [f: ~1716]
Källa: Gammalstorp CI:3 (1782-1814) Bild 214 / sid 414.


Huvudbryet är vem denna "Bengta Åkesdotter" är från Skinnemyra.
Vilka är hennes föräldrar?


Ja, jag behöver lite uppslag kring detta.
Jag skriver fn. av en Bouppteckningen 1726-01-07, efter Bengt Perssons moder och det var där snokandet började kring barn o svärdötttrar, svärsöner etc...
Tacksam för svar, Sven Bertil Johnsson.
skane.skane@hotmail.com


2018-09-07, 11:55
Svar #1

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej Sven Bertil!


Nja du har nog läst lite fel i vigselnotisen i Örkened. Först och främst så är vigseln 1737 (ej 1738). Namnet på bruden är Bereta Månsdotter och hon kom från Esseboda.
Jag har denna Bereta en bit i utkanten av min släkt och enligt bouppteckning och en del fådda uppgifter (främst från Mikael Stenelo) så är hennes föräldrar åbon Måns Olsson (1686-1723) och h.h. Sissa Tomasdotter (1683-1758). Bereta lär vara född i Norra Esseboda (det fanns ju även ett Södra). Hennes föräldrar avled i Norra Esseboda.
Bereta hade även en syster Sissa (1722-1789). I bun efter fadern Måns anges bara 2 barn, Bereta 5 år och Sissa 1 ½ år och dessutom en del annan släkt som verifierar att det är rätt.
Modern Sissa gifte sedan 1724 om sig med en Sören Bengtsson som avled 1743, 60 år gammal.


Hoppas detta hjälper dig in på rätt spår.
Anders L

2018-09-07, 21:17
Svar #2

Utloggad Bertil Johnsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:20
    • Visa profil

Tackar för detta [font=&amp][/font]
[font=&amp]andershl[/font]
[font=] .[/font]
[font=][/size][/color][/font][/color]
[font=]Jag missade totalt hennes "Namn" i vigselnotisen, samt varifrån hon kom, har nu rättat till detta.[/font]
[font=][/size][/color][/font][/color]
[font=][/font]
[font=][/size][/color][/font][/color]
[font=]Konstigt nog så  står det i dotterns Bertas dop 1740-10-12 i Gammalstorp, att modern är Bereta Persdotter, [inte Månsdotter,] detta är då sannolikt ett skrivfel som förföljer henne livet ut.[/font]
[font=][/size][/color][/font][/color]
[font=][/font]
[font=][/size][/color][/font][/color]
[font=]Att Maken Bengt Persson är rätt person, bekräftas bla. av de dopvittnen som är med vid detta tillfälle.[/font]
[font=][/size][/color][/font][/color]
[font=][/font]
[font=][/size][/color][/font][/color]
[font=]Jag tackar åter för tillrättavisning, ett fel kan ju leda till katastrofala följder.[/font]


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna