ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uppbördskommissarie Andreas Kylander i Åleryd  (läst 755 gånger)

2018-09-04, 14:02
läst 755 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Vilka föräldrar har uppbördskommisarie Andreas Kylander som gifte sig med Christina von Mellen 1724 (Linköpings S:t Lars CI:3, sid 241). De bodde i Åleryd liksom Christinas föräldrar Gerdt von Mellen och Elisabet Boisman. Anders Kylanders och Christinas dotter Catharina Charlotta gifte sig med Chistopher Balck på Tannefors pappersbruk. Det kan har varit på 1760-talen och var vet inte var vigseln ägde rum men första barnet till Andreas (Anders) föds 1761 (Linköpings Sankt Lars CI:3 sid 645).

Jag har gissat att Andreas Kylander är son till kyrkoherden i Vist, Andreas Kylander som dog i oktober 1725, men jag har inget födelsedatum för uppbördskommisarien och inte heller något dödsdatum. De tycks ha flyttat från Åleryd och jag hittar dem aldrig som döda i S:t Lars. Hur gamla är uppbördskommissarien Andreas och hur gammal är Christina von Mellen (födelse och död) och var befinner när de dör och var är vigseln mellan Catharina Charlotta och Christopher Balck?

2018-09-06, 16:47
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Inga!

Det finns en bouppteckning Linköpings rådshusrätt och magistrat 1757-05-15 FI:8 bild 204, nr 191 för Christina Elisabeth von Mellen, avlidne stadstjänaren Jacob Österbergs änka.  Död 1757-04-27 av hetsig feber, anges i dödsboken Linköpings Domkyrkofs CI:2 s 521, som lantjägaren Anders Kylanders änka, 57 år. Barn i första äktenskapet: Catharina Charlotta Kylander och Anna Lisa Kylander, myndige sonen kavallerikorpralen Anders Kylander. Med senare giftet en son Carl Österberg, 16 år. Förmyndare för barnen i 1:a giftet var löjtnanten Johan Christopher von Mellen.

Sonen Carl Österberg hittar jag i Linköpings S:t Lars, född 1740-08-14 (CI:3 s 455). Jacob Österberg anges som som rusthållare i Åleryd. 1737-06-06 vigs kammartjänaren hos presidenten på Säby, Jacob Österberg och änkan i Åleryd, Christina Elisabeth von Mellen (CI:2 s 247). Hennes barn är avvittrade och för barnens räkning, Mathias Kylander.

När jag letar efter Anders Kylander i dödsboken för S:t Lars, finner jag en son Reinholdt död 1737-03-17, år och 14 dagar gammal (CI:3 s 512). Denne son är född 1736-03-03 Åleryd, S:t Lars, son till avsomnade skogvaktaren Andrea Kylander och h Christina Elisabeth von Mellen. Jag finner att 1734-10-03 är bägge föräldrarna dopvittnen i S:t Lars. Det finns ett auktionsprotokoll efter "salig hr Anders Kylander", offentlig auktion 1735-10-17, attesterat av Mathias Kylander (FI:4 s 183, Linköpings rådhusrätt och magistrat).

Jag kan inte heller finna Anders Kylander i db S:t Lars, men han borde vara död på sommaren eller hösten 1735 med tanke på sonen som föds i mars 1736 och auktionsprotokollet.

Det finns en bou FI:12 s 383 Linköpings rådhusrätt och magistrat, efter mönsterskrivaren Abel Ahrens hustru död 1778-12-31, Anna Lisa Kylander. Här omnämns brodern kvartersmästaren Anders Kylander, systern Catharina Charlotta g m pappersmakaren Balk i Tannefors, och halvbrodern Carl Österberg, handelsman i Norrköping. Carl Österberg död i Norrköpings S:t Olai 1801-01-26 enligt bou FIaaa:54 bild 50 Norrköpings rådhusrätt och magistrat. G m Maria Charlotta Steinordt, Barn: Carl Johan 22 år, student vid Lunds akademi och Charlotta Carolina 16 år.

Vigseln du efterfrågar har jag tyvärr inte återfunnit.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2018-09-06, 19:50
Svar #2

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Britt-Marie, du är helt fantastisk!! TACK

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna