ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Olsson, enka - var bodde hon?  (läst 854 gånger)

2018-09-04, 07:46
läst 854 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil

Hej!

Denna fråga verkar ha hamnat fel så jag fick tips om att flytta den hit och hoppas på tur med hjälp.

Nu har jag lyckats hitta en annan födelsebok (ArkivDigital) än den första jag haft tillgång till via Ancestry. Här finns till min stora glädje lite mer information om den Maria Olsson jag söker, som att hon bor på Albogatan. För kolumnen anges att här ska skriva bostadsadress samt sida i förhörsboken. Jag undrar då 1) om det är sidan 67 eller Albogatan nr 67 som har skrivits in? samt 2) i vilken bok jag kan hitta vem som bodde på den adressen på Albogatan, så att jag kan hitta Maria där?

Jag har förstått att Albogatan låg i Annedal som då ingick i Haga eller Masthugg, Oscar Fredrik, men Maria föder sin son i Garnisonsförsamlingen 1869 och vad jag kan se finns ingen förhörsbok över huvudtaget inom dessa församlingar för 1869.

Tacksam för hjälp.

Bifogar bild från Födelseboken Göteborgs Garnisonsförsamling (O) CI:16 (1867-1894) Bild: 100 Sida: 193 (ArkivDigital).

/Karin

2018-09-04, 11:13
Svar #1

Utloggad Ulla Fava

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 385
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 17:24
    • Visa profil
Hej! Vet inte om detta kan vara något. I In o Ut från Göteborgs Garnisonsf.
B/7 (1871-1884) bild 193 finns
nr 321 Maria Olsson og. ut 1884-08-13 till som jag gissar Gustavi Domkyrkofs.
och som nr 333  1884-08-25 gossen Johan Wilhelm Olsson till Ucklum
Vänlig hälsning Ulla 

2018-09-04, 12:10
Svar #2

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Ulla,

Tack för att du ville försöka hjälpa! Denna Maria har jag hittat och följt för att utesluta henne som mamman till Wilhelm. Den Maria jag söker har jag inte kunnat hitta några fler uppgifter på utöver det hon själv angivet vid födsel och dop av sonen, att hon vid den tidpunkten är 35 år och en änka från Marstrand. Det är dock rätt son, han blir fosterbarn i Ucklum vid ålder 15 (möjligen efter en incident i Göteborg, något som antyds i kyrkobok några år senare).

Jag har läst sida upp och sida ner i Marstrands kyrkoböcker i jakt på tex en man Olsson, vilket jag antagit kan vara Marias änkenamn, som dött inom en 10 års period före 1869. jag har letat efter en vigsel mellan en Maria och en Olsson och eller en Maria Olsson som vigs med N.N. i tanken att Maria kunde ha hetat Olsson om hon tex var s.k. o.ä. Ingen lycka där.

Likaledes har jag läst sida upp och sida ner i Garnisonsförsamlingens böcker och ytterligare ett och annat som känts som möjlig väg till information.

Att hitta vad som förmodas vara originalboken där Albogatan finns angiven var stort men här var det stopp igen då jag inte kan finna ut var jag kan hitta info om Albogatan och dess invånare.

Så åter igen tacksam för alla förslag och all information

Mvh Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna