ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Till vilket säteri tillhörde frälse gården Fälhult?  (läst 762 gånger)

2018-08-29, 18:44
läst 762 gånger

Utloggad Bengt Swenson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-12-05, 15:55
    • Visa profil
Hej!

Efter tips och hjälp har jag fått fram fler uppgifter om gården Fälhult i Virestad socken.
Vad jag förstår blev Fälhult frälsegård 1654 (Johan Axel Almqvist Fräsegodsen i Småland). Se bilagan…
Efter flera turer hit och dit finns en notering att vid periodens slut var prosten Håkan Flintsten innehavare av Fälhult (mitten av texten sida 1). Enligt mtl. G:50 sidan (1640) år 1715 finns följande notering på Fälhult ”Samuel, hustru, Måns”. Då vet jag att min släkting Måns Svensson fanns på gården Fälhult 1715. Vem Samuel och hustru var har jag ingen aning om?
Hörde Fälhult till Möckelsnäs säteri eller till Möckelhult? Blir lite förvirrat när man försöker tolka texten…
---Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna