ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldat Ström/Bergström på Hästhagen  (läst 555 gånger)

2018-08-27, 12:05
läst 555 gånger

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Alfred Jacobsson Ström (f 1867) var soldat ett par år på Hästhagen u Sörbo år 1887-1889. Han konstaterades ha rymt våren 1889 och sedan är han som borta. I församl.boken finns en notering om att han vistas i Amerika (Krokstad AI:26 sid 395), men jag går bet på att hitta honom där.
Hans äldre bror Johan August Jacobsson Bergström (f 1859) hade en son Karl August (f 1892) som emigrerade till Amerika i sept 1909. Jag gissar, att han skall söka upp sin farbror Alfred. I mars 1911 beger sig Johan August till Amerika och tre månader senare beger sig resten av familjen också dit, allt enl församlingsboken (Svarteborg AIIa:3 sid 224).
Tyvärr går jag bet på att hitta dem i Amerika och ber därför om tips på var jag kan söka dem. Har inte heller kunnat finna dem i några passagerarlistor.
Till detta skall också läggas, att mellanbrodern Severin försvann från socknen strax efter 1890. Hade även han som mål, att hitta sin bror Alfred i Amerika kanske? 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna