ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margareta Rehn från Piteå  (läst 2989 gånger)

1999-01-24, 20:58
läst 2989 gånger

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Borgaren Jonas Grubbman i Umeå stad gifter sig för andra gången 1735. Hustrun heter Margareta Rehn och uppges komma från Piteå. Finns det någon Piteåforskare som kan lämna upplysningar om hennes föräldrar. Hon är född ca 1703 och som dopvittne när dottern Anna Christina döps 1739 finns Bernhard Asks hustru Christina Rehn. Denna Christina skall, så vitt jag vet, vara dotter till länsmannen Johan Rehn i Piteå.

1999-01-25, 14:44
Svar #1

Leif Boström

Enligt mina anteckningar hade Johan Eliasson (1664-1739) och hans hustru Sara Jonsdotter (1667-1739) en dotter Margareta född 1702 18/10. De hade även en dotter Kerstin (Christina) född 1706 13/10. Familjen var bosatt i Öjebyn 23 Hamnen, Piteå lfs. Sonen Erik född 1712 kallade sig Rehn.
 
Johan Eliasson var son till Elias Johansson, son till Johan Andersson, son till Anders Andersson, son till Andreas Nicolai (prost i Piteå). Andreas Nicolai hade även sonen Nicolaus Andreae Rehn.

1999-01-25, 23:34
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tack. Det verkar stämma rätt så bra på den Margareta som jag är ute efter. Men är Johan Eliasson densamme som länsmannen Johan Rehn? Och vet du något om de båda döttrarnas öden?

1999-01-26, 17:47
Svar #3

Leif Boström

Johan Eliasson är nämndeman åtminstone från 1704 till 1717. Från 1718 är han länsman. Jag har inte sett honom kallas Rehn, men det är mycket troligt att han gjorde det. Jag vet inget om de båda döttrarnas öden.

1999-01-27, 13:54
Svar #4

Sverrje Svensson

Hej!
En fråga till Leif. Jag har Johan Nicolai Laestadius i min antavla. Stämmer det att hans mormor tillhör en gren av släkten Rehn. Jag har bara knappa andrahandsuppgifter på att det skulle kunna vara så men inga riktiga källor. Skulle vara mycket tacksam för all hjälp jag kan få (gäller även Laestadius morfar)
Mvh Sverrje

1999-01-28, 10:14
Svar #5

Leif Boström

Jag har inga uppgifter om morföräldrarna till Johannes Nicolai Laestadius (1615-1697)kyrkoherde i Arjeplog. Hans föräldrar var Nils Olofsson och Agata Sjulsdotter i Lästa, Ytterlännäs socken, Ångermanland. Vad skulle i så fall hans mormor ha hetat?

1999-01-28, 10:48
Svar #6

Sverrje Svensson

Laestadius mormor skall enligt mina andrahandsuppgifter ha hetat Sara Nilsdotter Rehn, dotter till Nikolaus Andrea (d 1628)och hans hustru Margareta (d. 1632). Sen har jag också fått en del uppgifter på Nicolaus Andreas förfädrer ner till  Gamle Olof Birkarlen (d.1597. I stort sett har jag nu skrivit in de uppgifter jag har, och som du säkert förstår så tycker jag att uppgifterna är så knapphändiga att de inte duger att presenteras i min släktforskning innan jag på något sätt fått dessa verifierade.

1999-01-28, 16:58
Svar #7

Leif Boström

Nicolaus Andreae Rehn hade fyra döttrar, som blev gifta. En av dem (Jag har sett henne kallas Sara i tidningen Ätt och Bygd, men utan källhänvisning) var gift med Anders Larsson Huller, rådman, borgare och tullnär i Piteå. De hade bl a dottern Anna Brenholm gift 1659 26/12 i Piteå lfs med Johannes Nicolai Laestadius. Så Sara Nilsdotter är inte hans mormor utan svärmor.
 
Nicolaus Andreae Rehns farfar var birkarlen Nils Olofsson. Han är nämnd 1539-1558 i Hamnen, Öjebyn, Piteå lfs. Den första skattelängden är från 1539. Jag vet inte om det finns något annat dokument som visar att Nils Olofssons far också var birkarl.
 
Jag har inte antecknat några dödsår för Nicolaus Andreae Rehn eller hans hustru, men att hans farfars far skulle ha levt till 1597 bedömer jag som otroligt.

1999-01-28, 18:53
Svar #8

Sverrje Svensson

Tack för svaret. Det var faktiskt inte så att jag hade tolkat fel om att Sara skulle vara Nicolaus mormor jag hade helt enkelt fel uppgifter. Precis som jag misstänkte så var det inte helt korrekta uppgifter jag fått, men tack vare dina svar så vet jag i alla fall att det är ett spår att gå vidare med. Tack än en gång jag återkommer om jag upptäcker något som kan föra diskussionen vidare.
Mvh Sverrje

1999-02-24, 20:38
Svar #9

Jan Hed

Enligt mina, mycket blygsamma, anteckningar är  
Johan Eliasson och Johan Rehn inte samma person.  
Länsmannen Johan Samuelsson Rhen i Piteå är son  
till kyrkoherde Samuel Samuelsson Rhen och  
Appollonia Gestrinia, doter till kyrkoherde Erik  
Petri Hedsander fr. Hedsunda sn, Gästrikland. De  
enda uppgifter jag har om länsman Johan Samuelsson  
Rhen är att han har en son, Elias Rhen (även han  
länsman, men i Öjebyn) som gifte sig med Maria  
Kråka, f. 1694 - så det verkar vara samma  
tidsperiod.

1999-02-24, 23:12
Svar #10

Leif Boström

Elias Johansson, född 1692 (döpt 6 okt) i Öjebyn 23 Hamnen, Piteå socken, död 1739 i Öjebyn 23 Hamnen, var son till Johan Eliasson. Han var gift med Maria Olofsdotter Kråka, född 1694 i Luleå, död 1729 i Öjebyn 23 Hamnen.

1999-02-25, 21:53
Svar #11

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Jan Hed: Har du något eget intresse av Johan Samuelsson Rhen och dennes möderne ?

1999-03-05, 17:43
Svar #12

Jan Hed

Thomas Sverker:
Han torde vara min mm fm mf fm ff. Uppgifterna jag  
har är dock andrahands, eftersom jag släktforskar  
ytterst sparsamt. Alla uppgifter som kan givas är  
naturligtvis av intresse.
 
Leif Boström:
Våra uppgifter stämmer ju så långt som till att  
hans far hette Johan. Men om Elias inte tog namnet  
Rhen, vilket du inte nämner, så borde det ju inte  
stämma att hans dotter kallade sig Sara Rhen  
(1719-1793)..? Vilka föräldrar har du till Johan  
Eliasson?

1999-03-05, 18:59
Svar #13

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Jan Hed: Då förmodar jag att du även har sett uppgifterna under släkten Svinfot ?  Kontakta mig via email så skall du få ett antal emailadresser till andra Hedsander-ättlingar.

1999-03-08, 11:00
Svar #14

Leif Boström

Jan Hed: Jag har i andra inlägget i denna diskussion kort redovisat namnen på länsman Johan Eliassons anor med koppling till släkten Rehn. Ättlingar till Johan Eliasson använder sig av namnet Rehn, så det är inte konstigt om Sara Eliadotter, f 1719 22/2, också gör det.
 
Att det skulle ha funnits en länsman som hette Johan Samuelsson Rhen i Piteå socken betvivlar jag starkt. När skulle han i så fall ha varit länsman?

1999-03-08, 17:58
Svar #15

Yvonne Korn

Jag har nyligen trillat in i den här släkten också och alltså tacksamt noterat vad ni diskuterat här ovan. Vore också tacksam få lite mer tips om källmaterial utöver Härnösands stifts herdaminnen? Varför kallas förresten Anna Brenholm inte Huller i efternamn? undrar
Yvonne i Uppsala

1999-03-09, 22:05
Svar #16

Leif Boström

Yvonne: Efternamn ärvdes inte på den här tiden. Flera av Anders Larsson Hullers barn kallar sig Brenholm eller Brendholm. En son: sockenskrivaren Lars Andersson i Nederkalix kallas ibland Huller.
 
Mina källor är främst kyrkböcker, mantalslängder och Piteå forskarförenings medlemstidning Ätt och Bygd. Bl a Olof Andersson har skrivit en del om släkten i den tidningen. Det finns även en bok skriven av Alma Rhen. Jag har inte sett den, men läst att den innehåller en hel del felaktigheter. Vad jag förstår är den ändå värdefull eftersom den är mycket omfattande.

1999-03-10, 00:03
Svar #17

Lotta Johansson

Vad gäller efternamn, så har jag märkt att det används olika beroende på i vilken situation man använder det. Jag vet inte hur det varit i Norrbotten, men i Västergötland på 1600- och 1700-talen skrev man när man bara skulle nämna frun hennes förnamn och efternamnet hon ärvt av sin far, och när man nämnde henne i egenskap av hustru till någon så använde man fru och mannens efternamn.

1999-03-10, 01:08
Svar #18

Carl Szabad

Leif: Har du kunnat spåra Anders Larsson Huller bakåt? Jag har nämligen en Lars Jonsson Huller från Hullsta i Sollefteå som ett tag på 1670-talet bor i Mo i Resele sn i Ångermanland. Han avlider under en riksdagssession i Stockholm 1698. Namnet Lars kan ju vara en koppling om än inte rakt ned- eller uppåt.

1999-03-10, 18:20
Svar #19

Leif Boström

Carl: Nej, jag vet inget om Anders Larsson Hullers ursprung. Lars Jonsson Huller från Hullsta är ett intressant uppslag.

1999-03-10, 18:43
Svar #20

Yvonne Korn

Leif: Tack för tipsen, vill ju helst själv kolla källorna... Misstänker dock att Ätt och bygd inte är helt lätt att få tag på här i Uppsala även om vi är rätt väl utrustade med annat släktforskningsmaterial på våra bibliotek.
Visst vet jag att man inte direkt ärvde efternamn vid den här tiden, jag tänkte närmast att de olika efternamnen kanske syftade till en släktgård eller ort eller så som de ägt eller kommit från? (Som exempel har jag t ex Petrus Olai Dalekarlus - född i Rättvik -, vars barn - födda i Västerås - kallade sig Arosell).
Lotta: Har också sett samma användning av efternamn som du, både i Norrbotten och i Västmanland.

2003-09-13, 22:06
Svar #21

Birgit Lindberg

Min anmoder Stina Lisa Johansdotter född 1820 februari den 8 i Nederluleå (finns ej i fdb). Hon finns på Öjebyn 23 Hamnen när hon är endast 9 år gammal. Kan hon ha blivit föräldralös och flyttat till släktingar då många heter Johan där.
 
Birgit

2003-09-15, 11:30
Svar #22

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:27
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Av Birgits fråga blev jag uppmärksam på den här diskussionen. Tyvärr har jag inget svar på hennes fråga. Men Olof Andersson i Piteå har presenterat troliga anor till Anders Larsson Huller. Det är företrädarna på hemmanet.
 
1  
Anders Larsson Huller. Borgare och tullnär i Öjebyn 25 Sanden och i Piteå stad. Född i Öjebyn 25, Piteå socken. Ägare 1613-1650 i Öjebyn 25 Sanden, Piteå socken. Nämnd 1636-1650 i Piteå stad. Gift med Sara Nilsdotter. (Ägare (änkan Sara Nilsdotter) 1651-1659 i Öjebyn, Piteå socken.)  
2  
Lars Andersson. Född 1544 i Öjebyn 25, Piteå socken. Ägare 1576-1617 i Öjebyn 25 Sanden, Piteå socken.  
4  
Anders Larsson. Bonde i Öjebyn 25 Sanden. Ägare 1549-1574 i Öjebyn 25 Sanden, Piteå socken.
8  
Lars Larsson. Ägare 1539-1548 i Öjebyn 25 Sanden, Piteå socken.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna