ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Abrahamsson, Ledinge  (läst 1018 gånger)

2018-08-26, 11:27
läst 1018 gånger

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Per Abrahamsson född 1761, gift med Anna Eriksdotter född 1760, är på 1780- och 1790-talet bosatta i Ledinge, Graninge församling. De får ett antal barn innan de omkring år 1800 flyttar till Näset i Ragunda församling. Har någon upplysningar om Per Abrahamssons härkomst och föräldrar?
/Ulf Holmberg

2018-08-28, 20:02
Svar #1

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Anna Eriksdotter skulle kunna vara hon som föddes 1760-01-11 i Östergraninge. Dotter till Erik Larsson och Kristina Pålsdotter. Det skulle även förklara varför Pers och Annas första barn föddes i Östergraninge. Däremot hittar jag inte var Per Abrahamsson är född. Jag gissar att paret vigdes i Graninge under den period som saknas i vigselböckerna för Långsele och Graninge.

2018-09-02, 17:41
Svar #2

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil
Vid min förfrågan om Per Abrahamssons härkomst fick jag svar från Karl Göran Eriksson.
[/color]Per Abrahamsson född 1761, döper sitt första barn i Östergraninge, Graninge församling (därifrån hustrun kommer), men vid andra barnets födelse 1786 har de flyttat till Ledinge, Graninge församling och där föds ytterligare 4 av deras barn 1789-1796.
[/color]Per och hustrun övertog 1786 en del av Norrledinge nr 1 som han brukade som landbonde till 1796 då de flyttade till Pålgård, Ragunda församling. Intressant är att företrädaren på hemmansdelen i Ledinge är en Abraham Persson, som av allt att döma är Pers far!
[/color]Den i området kunnige forskaren Bo Ekvall hade dokumenterat Abraham Perssons familj i sin förteckning över Ledinge. Abraham Persson finns i orten Malmån 1752, och som kolare under Graninge bruk 1753-1761, alla år som gift.  1762-1766 finns han som skattlagd torpare vid Norrledingen, gift men ännu utan mantalspliktiga barn. Från 1767 börjar barn dyka upp som  mantalspengar betalas för (dvs minst 15 år gamla).
[/color]Abraham Persson och hustrun är noterade i mantalslängden till och med 1786. Från 1787 står Per Abrahamsson med eget namn i Norrledinge (gift) och där är de kvar även 1788-1790 (jag har inte följt dem längre).
[/color]Bo Ekvall har med Abraham Perssons familj i sin sammanställning över Ledinge (familj nr 4) och räknar där upp barnen Märta född 1751, Olof född 1753 och Anna född 1758, men har inte med sonen Per född 1761; antagligen för att födelsebok saknas detta år.
[/color]Abraham Persson är född 1727 och död 1792. Hans hustru Brita Olofsdotter är född 1718 och död 1787.
[/color]Kopplingen till Per Abrahamssons syskon syns när de är dopvittnen vid Pers barns dop. På motsvarande sätt är Per med hustru dopvittnen när brodern Olof döper dottern Brita 1787-07-23.
[/color]Tack vare Karl Görans befogade fundering om vem som innehade hemmansdelen i Norrledinge före Per Abrahamsson kunde han kopplas till Abraham Perssons familj som troligtvis deras yngsta barn. Den svårfångade personen Per Abrahamsson har fått en härkomst.
[/color]
[/color]/Ulf Holmberg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna