ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp, lång dödruna  (läst 1434 gånger)

2018-08-22, 19:34
läst 1434 gånger

Utloggad Ewa-Lena Malmström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 23:30
    • Visa profil
Nu har kyrkboksskrivaren ställt till det rejält för mig!
Läser i dödboken, lika delar läsning som gissning, om jag skall vara ärlig. Har lyckats klura ut "ganska enkelt" namnet på personen, vart han kommer ifrån, vem han var gift med, och föräldrarnas namn, hur många barn han hade, när han dog resp begravdes, och hur gammal han var - men texten bara fortsätter och fortsätter ju!
Vilket ju är hur intressant som helst, men nu ser jag bara gröt....det mesta har blivit bara xx på slutet, och jag litar inte ens på det jag tror jag ser:


[/color][/size]"Ditto begrofs Johan Ersson i Ådahl född ibidem Patre Erich Johansson Matre Hustru Margeta Eliadr xxx i ägtenskp med Hustru Karin Pährsdr aflat till Sammans 3 Söner och 2 döttrar, xxxx xx på fasxxx xxx Pehr Nilss[on?] dotter i Kåsta Karin xxx xxxx, som? och? xxxxxx xxxx xxx i? xxxx xxxx xxx, och om det? xxxxxxxxx af? dömdh? på xxxxx xxxxx A[nn]o 1704 den 20 Octobris.
xxxx sxx x dom? xxxx xxxx xxxxx xxxx och? xxxxx sxxx man? af xxxx xxxxx xxx, xxx xxx: xxxx xxx xxx för? orsakat? af xxxxxx xxxx, xxx xxx xxx på xxx Sxxxxxxx xxxxxxx xxx xxx, xxx xxx xxxxxx xxx xxx ifrån? sig xxxxx förlåtelse?, och xxxxxxxx xxx xxx xxxx dödde? d 9 Octobris. 39 åhr."
[/font]
[/color][/size]Ingen sidangivelse enbart bildnr
Nordingrå kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010140/C/1 (1688-1710), bildid: C0033252_00082
[/font]

2018-08-22, 20:06
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:49
    • Visa profil
Ditto begrofs Johan Ersson
i Odahl född ibidem Patre
Erich Johansson Matre Hustru
Margeta Eliadr lefwadt
i ägtenskp med Hustru Karin
Pährsdr aflat till Sammans
3 Söner och 2 döttrar, belägrat
på sidstone    Pehr Nilss dotter
i Kåsta Karin wijd nampn, som
ock hafwande war wid hans
jordafärd, och om dess begrafning
af dömdt på härads tinget
Anno  1704 den 20 Octobris.
Hans sjukdom haar  bestått

hela förbi gången   Sommar
af hiärtewärk, som twif-
wels utan sig förorsakat af
bedrefne synd, eliest der han
på sin Sotesäng bekände sin
Synd, bad  med  andact gud om
sina synders förlåtelse, och
efter en Christielig beredelse
skildes hädan d 9 oktober 39 år.

2018-08-22, 20:17
Svar #2

Utloggad Ewa-Lena Malmström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2022-01-21, 23:30
    • Visa profil
TACK!
Nu först, när jag läser vad du tytt ut, så inser jag att jag missade att ett av Johan Ersson barn 1704 var oäkta, och eftersom familjen har både Ådal och Kåsta som boplatser, så reagerade jag inte, vare sig på födsel med en månad emellan, och fel bynamn. Vilken tur att ögonen var trötta! Hjärtligt tack igen  ;D  nu ska jag lusläsa texten och se om jag får in något i min benhårda skalle!
//Ella Malmström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna