ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lönnkvist  (läst 1151 gånger)

2018-08-22, 09:39
läst 1151 gånger

Utloggad Henrik Sundholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-01-16, 20:01
    • Visa profil
Min mormors farmors far, från början Jonsson, lade sig till med efternamnet Lönnkvist medan han gick i lära hos en skomakargesäll. Jag funderar på om det kan vara så enkelt att lönnträ användes till skor runt mitten av 1800-talet...?

Annars finns ingen koppling till t.ex. gårdnamn eller dylikt som jag kunnat upptäcka :)

2019-07-01, 18:22
Svar #1

Utloggad Marie Norlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 14:19
    • Visa profil
Hej,

min man och jag har just köpt huset Lönnsborg på Fogdö, som går under namnet skomakargården på Fogdö för att skomakare Lönnqvist med familj bodde där. Är det möjligtvis din förfader?

Mvh
Marie Norlander

2019-07-01, 19:59
Svar #2

Utloggad Henrik Sundholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-01-16, 20:01
    • Visa profil
Hej!

Vad kul! Jag hade ett öga på annonsen faktiskt och såg till att spara ner bilderna som hade lagts upp i den. Hade dock inte möjlighet att ta mig till visningen.

Så visst är det rätt Lönnqvist. Det var mormors farmors far Per Johan Lönnqvist som byggde Lönnsborg. Jag har faktiskt skrivit ihop en liten biografiskt text om honom, så jag tar väl och klistrar in den:

"På mormors sida av släkten radar lönnkvistarna upp sig. De har varit spelmän och skomakare, bosatta i socknarna utanför Strängnäs sedan mitten av 1800-talet. Den förste av dem var Per Johan Lönnkvist, född på Askare gård i Vansö den 23 januari 1843. I sin barn- och ungdom kallade han sig för Jansson, efter hans far soldaten Jonas Jansson Ask. Men så en dag antecknas det i Strängnäs församlingsbok: ”Kallar sig Lönnkvist 1861-04-10.” Den dagen, tydligen den 10 april 1861, dömdes generationer av ättlingar att också bära släktnamnet Lönnkvist.

Vid tillfället bodde Per Johan i gård nr 69 i Strängnäs, som idag motsvarar adressen Storgatan 13-15. Dit hade han kommit 1859 för att lära sig till skomakare. Han gick i lära under sin namne och skomakarmästare Per Johan Hammarström och kan väl antas ha blivit färdig gesäll i samband med namnbytet. Mot slutet av året 1861 lämnade han Strängnäs för att söka lyckan i den kungliga huvudstaden Stockholm. Han slog sig ner på Baggensgatan 23 i Gamla stan, som på den tiden inte var ”stadsdelen Gamla stan” utan det egentliga Stockholm, och där började han verka som skomakare.

Adressen är inte ointressant. Baggensgatan 23 var nämligen ökänt för bordellverksamhet. På 1760-talet hade Ahlströms jungfrubur, en av landets mest omskrivna bordeller, legat där och sexhandeln fortsatte i en eller annan form tills långt in på 1800-talet, dock ej tills Per Johan anlände 1861. Så värst länge blev han inte kvar. Redan följande år flyttade han till Hantverkargatan 4 som idag ligger ett stenkast från Stockholms stadshus. Där tycks han ha samverkat med de två skomakarkollegorna Johan Petter Törnqvist och Erik Gustaf Ryd.

Men en lönnkvistare hör hemma i Strängnäs, och dit återvände han 1863. Under något år arbetade han för sin gamle mästare Hammarström i gård nr 111. Kringflackandet skulle snart ge efter för familjeliv. I slutet av 1864 gifte han sig med Katarina Charlotta Henriksson, en åtta år äldre piga från Eskilstuna, och tillsammans slog de sig ner i Fogdö socken. De fick inte mindre än sju barn, sju lönnkvistar varav alla utom en skulle leva till ålderdom. De fick sig en fast boplats tack vare Per Johan, som var lika bra på att maka hus som han var på att maka skor. Han byggde ett hus som stod färdigt 1886 och som döptes till Lönnsborg — lönnkvistarnas borg.

Lönnsborg tycks ha stannat i familjens ägo tills åtminstone i slutet av 1950-talet. Vid det laget var förstås Per Johan död sedan länge. Han avled till följd av njurlidande den 22 februari 1906."

2020-01-11, 19:03
Svar #3

Utloggad Marie Norlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 14:19
    • Visa profil
Hej Henrik,

jag såg ditt svar först nu - jättekul!!

Jag är själv intresserad av historia, min egen släkts men även husens historia.

Jag har hittat i husförhörsboken att Lönnsborg byggdes 1869, det står "nybygge på Lundby".

Den sista Lönnkvist som bodde här var Manne Lönnkvist, född här 1906 och död 2000.

Mvh
Marie

PS Lönnsborg har nu fått en ny skepnad i gammal stil. Även skomakarverkstaden som byggdes någon gång på 1920-30-talet är nu rustad och där bor vår son :)

2020-01-11, 19:33
Svar #4

Utloggad Henrik Sundholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2020-01-16, 20:01
    • Visa profil
Hej!

Vad spännande :) Jag har Manne i mitt släktträd och vet att han bodde på Lönnsborg åtminstone till och med 1990. Vet du om han bodde där livet ut?

Jag hör gärna med om gårdens historia så skulle du komma på något intressant framöver så får du jättegärna skriva till mig på henrik.sundholm@gmail.com!

2020-01-12, 09:01
Svar #5

Utloggad Marie Norlander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 14:19
    • Visa profil
Hej,
Manne bodde de sista åren på Sictoniagården på Vansö, några kilometer härifrån. Han hade inga egna barn så när han dog 2000 så ärvde hans fosterson huset (hustruns son) och han sålde det 2001 till paret som vi köpte av.

Jag hör av mig om det dyker upp något spännande.

Hälsningar Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna