ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mysteriet Ingar Månsdotter  (läst 1222 gånger)

2018-08-09, 18:53
läst 1222 gånger

Utloggad Sebastian Persson Lutsch

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-07-13, 01:36
    • Visa profil
Hej!

Jag läste i min farfars farfars släktberättelse där han bland annat berättar om sin farmor Ingar Mårtensdotter, född i Everöd. Han berättar vidare att hon hade två bröder, Anders och Nils, amt deras familjer.
Ingar gifte sig med rusthållare Pehr Nilsson och de bodde i Spjutstorp no 6.

Nu till det underliga.

Jag följer husförhörslängden och dopböckerna i Efveröd och där giftr sig Måns Nilsson med Hanna Pålsdotter 1796, och dessa får sönerna Nils, 1797 och Anders 1805. De bor i Efveröd by no 21. Jag följer dopböckerna, men ingen Ingar Månsdotter. I husförhören dyker inte heller någon Ingar upp, endast de två sönerna.
 
Ingar flyttar mycket riktigt in med Pehr Nilsson i Spjutstorp no 6 och enligt husförhören är hon född 1806 25/5 i Efveröd. Ingen Ingar Månsdotter föddes dock då enl dopböckerna. Ingar uppger vidare att hon kom från Efveröd no 6 (inte 21), men på nummer 6 bor kyrkoherden (?) och senare hans änka, men en uppsjö drängar och pigor och annat tjänstefolk mm. Ingen av dessa heter Ingar Månsdotter, däremot finns vid något tillfälle en dräng, Måns.

Vidare uppger Ingar i husförhör att hon flyttade från Everöd 1824, men inte heller i utflyttningsregistret (?) förekommer någon Ingar Månsdotter, däremot tre Ingar med andra efternamn.

Någon som vet något mer eller vill hjälpa till att bringa lite klarhet i detta mysterium?

2018-08-10, 00:05
Svar #1

Utloggad Sebastian Persson Lutsch

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-07-13, 01:36
    • Visa profil
Mysteriet var inte större än den mänskliga faktorn.

Den uppmärksamme ser att jag skrivit såväl Månsdotter som Mårtensdotter. En del av orsaken till förvirring.
Jag fann på en annan kyrkbok från Efveröd (varför olika kyrkböcker för Efveröd i Tryde socken?) och i denna hittade jag rätt familj på no 5.
 
Ingar hette Mårtendotter och inget annat.

2018-08-10, 00:15
Svar #2

Utloggad Peter Friman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 09:37
    • Visa profil
Hej
Kan det vara så enkelt som Det är jo så att Everöd ligger i Tryde församling och mycket riktigt så födds där en dotter Ingar Mårtensdotter 25 maj 1806 dotter till Mårten Ifvarsson och Pernilla Jöransdotter
mvh Halvan
HAN HAR REDAN SVARAT

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna