ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elin Persdotter eller Andersdotter  (läst 736 gånger)

2018-08-07, 09:20
läst 736 gånger

Utloggad Ann-Marie Öhrnberg f d Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 18:30
    • Visa profil
Hej! Svårt att veta under vilken rubrik jag skall lägga denna förfrågan, eftersom den omfattar tre olika socknar: Hossmo, Mortorp och Högby, men jag provar här:
 
Jag söker föräldrarna till Elin Persdotter (eller Andersdotter?) född 1766 - något datum har jag inte funnit i Husförhörslängderna. På de flesta ställen kallas hon Persdotter. Enligt Hossmo C:2 sid. 33 vigdes hon 1794-03-18 i Hossmo (H) med kronobåtsman Olof Andersson Sågare från Dörby (H). Maken var kronobåtsman i Löfshult, Mortorp då enl. PLF-CD-3. Husförhörslängd saknas för året. De första två barnen föddes i Löfshult. Hon var Elin Andersdotter från N. Rinkaby, Hossmo vid vigseln.
 
Enl. PLF-CD-3, fanns minst två Elin födda 1766 i Hossmo, vilka hade fader Per resp. Anders.
 
En ”fader-Per-möjlighet” leder till båtsman Per Witlock och h h Maja Svensdotter i N. Rinkaby, Hossmo, som har en dotter Elin f. 1766-10-02, d v s i ”rätt” ålder. Witlock m. fam. flyttar omkring år 1780 från N. Rinkaby till Dunö i Hossmo AI:1 sid. 75. Men det ser ut som om den Elin inte blir mer än 10 år gammal. Eller vad står det på henne i den Husförhörslängden 1777? ”I Axxxxx”?
Dunö hittar jag på sid. 198. Där finns, en man som kanske är f d båtsmannen Per Witlock, nu med namnet Per Jaensson 48 år, d v s född omkring 1737? Så även Maja Svensdotter 44 år, med sönerna Olof 14, Jonas 11 och Nils 9 år 1786 när den Husförhörslängden börjar. Vart har Elin tagit vägen under tiden? Maja Svensdotter dör 1796. Per Jaensson lever minst tills 1797, där den Hfl tar slut.
 
En ”fader-Anders-möjlighet” leder till Anders Jönsson i Rinkaby, Hossmo, som ska ha en dotter Elin född 1766-11-23 (enl. PLF-skivan). Men dem hittar jag inte i Husförhörslängderna.
 
En tredje möjlighet är ju givetvis att Elin t.ex. jobbade i N. Rinkaby, Hossmo, när hon gifte sig, och att hon var född någon annanstans.
 
Den Elin jag söker flyttar 1801-10-26 med maken och de två döttrarna Elin och Karin från Löfshult, Mortorp (H) till Vedborm, Högby (H) enl. Högby BI:1 sid. 9, alltså till Öland, och blir torpare där. I inflyttningsboken är han Olof Andersson och hon Elin Persdotter. I Vedborm får de barn 1804 och 1807. Elin dör 1835-11-21 som änka sedan 1831-11-26 i Vedborm, Högby (H) enl. Högby C:2 sid. 601 resp. 621.
 
Tacksam för all hjälp.
M v h Ann-Marie J
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna