ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkoarkiv?  (läst 587 gånger)

2018-08-06, 10:05
läst 587 gånger

Utloggad Patrik Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-10-22, 10:24
    • Visa profil
Hej! Efter lite googlande så hittar jag:
"Kyrkoarkivet förstördes vid prästgårdens ödeläggande genom brand år 1857"
Hur hittar ni uppgifter från tidigare?
Jag söker föräldrar till:



Anders Månsson
1823–1902


FÖDELSE 6 MAJ 1823 • Surteby-Kattunga (P), Västra Götaland, Sverige
DÖD 6 AUG 1902 • Fotskäl (P), Älvsborgs län, Västra Götaland, Sverige


Med vänlig hälsning,
Patrik

2018-08-06, 23:19
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Jag skulle börja med att ställa upp alla info jag hade om honom. När gifte han sig, var det före eller efter branden? Och var, i Surteby eller Fotskäl? Kan man klura ut var i Surteby han kom från så kanske föräldrarna fortfarande lever och bor kvar i första husförhörsboken 1855. Fadern borde ju ha hetat Måns, och i värsta fall får man leta igenom hela boken efter alla Måns. Sedan kan man kolla om det gjordes bouppteckning efter de olika Måns, och om de hade någon son Anders med som arvtagare. Vidare kan man kolla mantalen, de kan vara svårlästa men går man igenom hela socknen tex. 1843 borde man hitta både Anders och åtminstone hans far. Sedan får man ta det därifrån så gott det går.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna