ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp att tyda en text av en krigsfånge?  (läst 767 gånger)

2018-08-05, 11:27
läst 767 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Jag hittade denna bild på AC och försökte hitta den i Generamönsterrullan men gick bet så jag vet inte hur jag ska hänvisa den till boken.

Det rör en anfader, Carl Svensson Jutterström som jag tror det står något om fånge? Det skulle förklara en del (han bara försvinner) och jag hoppas på att någon kan hjälpa mig "översätta"  texten så den blir begriplig.

Bästa Hälsningar // Tina

2018-08-05, 11:58
Svar #1

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Det står att han är "fången uti Siö action med de danske d 13 april 1713". Sedan står det att roten den 24 februari 1716 har ersatt honom med Måns Johansson Jutterström.

2018-08-05, 12:07
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Tusen Tack Harald, detta hade jag inte fixat.

Jag måste försöka lära mig hur dessa rullor fungerar för nu vill man ju naturligtvis veta vad som hände soldat Jutterström i fortsättningen  :)

Önskar dig en riktigt trevlig dag // Tina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna