ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Liminga, Eva Henriksdotter, född 1807 i Pajala fs  (läst 2143 gånger)

2001-01-19, 18:32
läst 2143 gånger

Youcef Taalbi

Hej! Jag söker information om Eva Henriksdotter Liminga f 1807 Pajala och död 1869 10-23.
Hon var gift med Johan Josefsson Heinonen född 1803 10-26 i Tärendö.
Är det någon som har någon information om dessa två eller om det till synes ovanliga släktnamnet Liminga, var vänlig skriv.
 
MVH Youcef

2001-01-19, 22:17
Svar #1

Donald Freij

Hej!
Eva Liminga är min anmoder. Namnet Liminga vet jag ej dess ursprung. Gården där hon tidigare bodde står som Liminga. Eva var dotter till Henrik Larsson och Magdalena Ersdotter bondefolk i Antikarvos i Pajala.
Hälsningar
Donald Freij

2001-01-22, 21:13
Svar #2

Youcef Taalbi

Tack ska du ha!! Har du någon vidare antavla för de två? (på Eva Limingas föräldrar)
Tack på förhand.
 
MVH Youcef

2001-01-30, 20:29
Svar #3

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Youcef!
 
Henrik Larsson född 1763 i Anttis.
Hans far var Lars Henriksson Liminga, 1720-1792. Enligt en andra hans uppgift som jag har kom han från Liminga i Österbotten till Kengis 1740.
Henriks mor var Karin (Malin) Johansdotter Vattä, 1736-1828, från Ängsebyn.
Magdalena Eriksdotter Kauppi född 1772 i Kangos.
Hennes far var Erik Eriksson Karvonen, 1739-1809. Han förvärvade Kauppi gård i Alkulla men flyttade till Kangos där han förvärvade halva Nykäinen och grundade Kauppi.
Modern hette Maria Henriksdotter Juuso,1738-1813, från Alkulla.
Ledtråd från
Gunvor

2001-01-31, 17:04
Svar #4

Youcef Taalbi

Tack ska du ha, Gunvor!
Jag tror nog att det stämmer det där med att Lars Henriksson skulle komma från Liminga i Finland.
Det låter ju ganska logiskt i alla fall!
 
Släktnamnet Karvonen finns det en del om här på Anbytarforum, men jag hittar ingen annan som heter Erik Karvonen(försöker att hitta Erik Eriksson Karvonens far). Är det ett gårdsnamn eller är det taget eller något?
 
Mvh Youcef

2001-02-01, 09:20
Svar #5

Ingalill Bäckström

Yousef, vad är Din koppling till Eva Liminga? Hon var min mormorsmormorsmor!
Hälsn

2001-02-01, 15:55
Svar #6

Youcef Taalbi

Hej Ingalill!
Min koppling är mmmfmm och mmfmmmm. Jag härstammar  från henne genom hennes dotter Anna Greta Josefsson Juuso född 1824 02-06 (1829?),i Tärendö
 
MVH Youcef Taalbi

2001-02-02, 00:04
Svar #7

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Youcef!
 
Erik Eriksson Karvonen.
Fadern hette Erik Johansson Karvonen och dog 1801 i Anttis.
Dennes far hette Johan Andersson Karvonen vars far var Anders Andersson Karvonen. Han bodde på Anttikarvo 1656-94.
Fadern, Anders Persson Karvonen, grundade Anttikarvo 1622.
Den senares far kom från Kärsämäki i Österbotten med sin far och farfar. Alla tre hette Per Persson. Farfadern var birkarl i Matarengi 1559.
Nya ledtrådar!
Gunvor

2001-02-02, 08:59
Svar #8

Ingalill Bäckström

Youcef,
Nu börjar detta bli väldigt intressant! Anna Greta Juuso, född 1829-02-06, gift med Nils Petter Pesula, Männikö, är också min ana. Se vidare min (ej kompletta) antavla på min mors sida, inlagd i Rötter onsd 26 april 2000, med början på min mor Aina Helena Tervahauta.  
Hur har Du handskats med uppgifterna om Nils Petter? Ljungs arkiv är (enligt di gamle i min släkt) felaktigt.  
Hör gärna av Dig på min e-mail!
Ingalill

2001-02-02, 09:12
Svar #9

Ingalill Bäckström

Gunvor,
Jag är mäkta imponerad! Var har Du hittat informationen om Karvonen? Norrbottens Finnbygds Historia?
 
Ingalill

2001-02-04, 21:21
Svar #10

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Inga-Lill!
 
Per Persson - Karvonen.
Jag har tagit del av tre antavlor. Dels en sammanställd av Erik Wahlberg, Soukolojärvi och dels en av Alsund och Mäkitalo i Kangos. De är från 60-talet. Den tredje av Anita Lindqvist på mormoncentrat i Haninge, sammanställd 1998. Alla tre har de kommit till samma samling av Per Persson via olika grenar.  
Hälsningar
Gunvor

2001-02-05, 22:30
Svar #11

Anders Alapää

Angående släktnamnet Liminga
 
Hemmanet Liminka i Anttis i Paj. sn fick sitt nuvarande namn efter Lars Henriksson, född 1720 å Koivuniemi i Täräntö och död 1792. Denne kom år 1772 hit från Liminkosuanto (Limingasovando år 1769 i ÖK förhörsbok) skriver Erik Wahlberg i Tornedalica nr 2 (Finska ortnamn i Norra Sverige), s 73.
Efternamnet Liminga skulle alltså komma från byn Liminkosuanto (sv. Limingoån) i gamla Överkalix församling (numera Korpilombolo församling).

2001-03-30, 16:37
Svar #12

Youcef Taalbi

Hej!
Jag har en fråga angående namnet Vattä, som  Karin (Malin?) Johansdotter Vattä (se Gunvors inlägg), från Ängesbyn bär på.
Jag har sökt överallt på internet men inte hittat någon som bär på det namnet, varken idag eller förut.
Har någon ytterligare information om släktnamnet Vattä eller om Karin Johansdotter Vattäs släkt så skulle jag uppskatta det väldigt mycket.
För övrigt skulle jag gärna ta emot information om  
Maria Henriksdotter Juusos anfäder (se Gunvors inlägg igen).
 
MVH Youcef

2001-03-31, 09:40
Svar #13

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej Youcef,
 
Ordet 'Vattä' är en omöjlighet på finska (a och ä kan inte finnas i samma ord annant än om det rör sig om en sammansättning av två skilda ord).  
Namnet borde vara Vettänen (el. Vettanen alt. Vettainen) som är det finska namnet på byn Ängesån. Själva ån kallas Vettasjoki eller Vettasenväylä.
 
Jag har själv en anknytning till släkten Vettainen via Henrik Mickelsson Mikkos (Korpilombolo) hustru Marta Staffansdotter Vettainen f. 1715 i Ängesån och dotter till Staffan Larsson Vettainen och Anna Henriksdotter.
 
hälsn, Håkan

2001-04-01, 10:48
Svar #14

Youcef Taalbi

Tack Håkan!
Jag tyckte också att det lät lite konstigt, men det kanske är en förkortning av Vettainen eller något dylikt.
Nu går det kanske lättare att hitta Karin Johansdotter Vettainens förfäder när jag vet vilken släkt hon tillhör.
Är släkten Vettainen kanske till och med utredd?
 
MVH Youcef

2001-04-01, 17:12
Svar #15

Youcef Taalbi

En fråga till bara: är Juuso ett släktnamn eller kan det ha någonting med Josef att göra?
En av mina anor som hette Juuso i Tärendö hade en farfar som hette Josef Pålsson Heinonen, så det kanske har något samband?
 
MVH Youcef

2001-05-08, 17:28
Svar #16

Youcef Taalbi

Jag har nu hittat Maria Henriksdotter Juusos föräldrar; Henrik Andersson Kauppi (av hemmanet som sedan Erik Eriksson Karvonen fick) och Ella Hindersdotter i Alkula, Hietaniemi.
Tydligen så fanns det ingen Josef inblandad, så det måste väl vara något annat antar jag.
Har någon förresten Henrik Kauppis och Ella Hindersdotters anor eller info så skriv gärna.
 
MVH Youcef

2001-06-18, 23:55
Svar #17

Knut Solem

Jeg søker Johan Henrik Carlson fra Pajala  og hans frue Valborg Hansd. De var betegnet som Qvæner. De flyttet til Talvig (Alta) i Nord-Norge.
De fikk en datter 6/6 1839, Eva Carolina, min oldemor. De fikk 25/6 1842 en datter, Brita Johanna. Jeg søker opplysninger om disse personer og Deres foreldre, evt. søsken  
Meget takknemlig for hjelp  !

2004-09-13, 12:30
Svar #18

Birgitta Lundqvist

Är det någon som har uppgifter om Katarina Liminga.
Hennes födelse och dödsår. Sedan har jag en fråga
om hennes make Lars Björkman 1689 - 1745 i Torneå.
Han var gift 2 ggr. Dels med Katarina L samt
Katarina Johansdr. Tornberg, var kom hon ifrån.
Det är lite förvirrande, då hans son prästen i Kautiokeno och sedemera Gällivare, var också gift
med en Catharina Tornberg. (Hon däremot vet jag var dotter till Prästen Johan Tornberg f 1670)
Hoppas någon kan hjälpa mej med detta.
 
Hälsningar
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna