ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aktiva GRAMPS-användare?  (läst 11711 gånger)

2018-07-30, 08:27
läst 11711 gånger

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Sedan flera år tillbaka använder jag GRAMPS och är mycket nöjd med det programmet. Open Source, floran av tillägg (gjorda av frivilliga) och en bra datastruktur är det som lockar.
Nu undrar jag hur många andra som använder GRAMPS i sin forskning? Finns du här på anbytarforum? Finns det något annat vattenhål där GRAMPS-arna håller till? Eller kommer detta inlägg eka ensamt ut i etern?  ;)

Hör av dig här i detta underforum så kanske vi kan utbyta erfarenheter eller peppa varandra.

Dan

2018-07-30, 15:19
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag hoppas att det blir fler än jag som "anmäler sig". Jag började släktforska  för ca 10 år sedan, försökte med Disbyt som jag aldrig kunde förlika mig med. Hittade Gramps för säkert 7 - 8 år sedan och är mycket nöjd.

2018-07-30, 18:41
Svar #2

Utloggad Anders Ardö

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-03-17, 15:37
    • Visa profil
Jag med. Har använt Gramps från och till ganska länge. Har precis installerat v. 5.0.
Det jag uppskattar mest är möjligheten att själv göra små Python program som utnyttjar databasen.

2018-08-02, 11:48
Svar #3

Ronny H

En till användare här!
Jag började med det här intresset relativt nyligen när någon nämnde att kyrkböckerna numera ligger öppet på nätet. (Jag skulle bara kolla upp bakgrunden till mitt efternamn men det var svårt att sluta där.)

För mig är det självklart att använda ett program, så jag kollade upp vad som fanns och kombinationen open source och gratis är tilltalande så jag började med Gramps. Just det att det är öppet betyder ju även att man inte riskerar att stå där om tjugo år med en massa data som är inlåsta i ett specifikt program för att de inte kommer med i en gedcom-export etc.

I stort sett så tycker jag programmet är mycket bra så jag har inte sett någon anledning till att testa något annat. Ska jag klaga på något så är det valet av underliggande databas och hur data sparas till databasen. Jag har märkt att det är lätt att bli av med den senaste datan om programmet inte avslutas korrekt och dessutom blir databasen väldigt lätt korrupt så täta backuper är ett måste.

V5 har jag inte testat än då jag inte visste att den skarpa versionen släppts, så det ska testas snarast. Jag vet att det var på tal att kunna använda andra databaser i v5, så jag hoppas det är implementerat, det vore trevligt att kunna använda t.ex. sqlite eller mysql i stället.

2018-08-02, 15:51
Svar #4

Utloggad Anders Ardö

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-03-17, 15:37
    • Visa profil
I v5 kan du välja mellan sqlite och postgress förutom Berkely DB. Tyvärr är det fortfarande blobs (som tidigare) och inte strukturerad data som sparas. Jag har sett referenser till att i sqlite ska lite strukturerad data också sparas (av prestandaskäl) men har inte hunnit undersöka det närmare ännu.

2018-08-03, 06:34
Svar #5

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Kul att det finns några användare i alla fall !


Jag har försökt ta reda på om det finns nya funktioner i v5 för användarna, men det verkar vara mest tekniska förbättringar (som det databasstöd som nämndes).

Vad tror ni skulle ge programmet en skjuts framåt bland släktforskarna i Sverige?
  • Svenska grunddata (typ landskap/socknar som platser)
  • Helt fräsch bruksanvisning på svenska
  • Introfilmer på Youtube
  • Mer info svensk-sida på wikin
  • Mer exponering/reklam
Är lite nyfiken eftersom jag tycker det är ett bra program som borde ha större användarskara.

2018-08-03, 06:58
Svar #6

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Ska kanske förklara vad jag menade med "bra datastruktur" eftersom Anders A påpekat att det är "blobb-ar" i databasen och vi inte har en tillgänglig SQL-modell.
Jag menade på konceptuell nivå, i indelningen i Källor, Referenser, Platser, Händelser osv. Just Källor och Referenser har varit bra för min forskning. Platser med deras hierarki och typning har gett mig bättre disciplin (jag har valt landskap, församling, stad, ort och gård som mina Plats-typer). Hanteringen av flera Namn är också bra.

2018-08-03, 12:53
Svar #7

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Får väl lov att anmäla mej själv, i det här sammanhanget :)

För mej var det Linux, i kombination med Open Source, som fällde avgörandet.

BLOB-arna är lite irriterande; det finns en export till SQLite, om man vill. Jag är inte hundra på att den är komplett, eller går att round-trippa, men...

Mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2018-10-14, 19:46
Svar #8

Utloggad Peter Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-12-25, 13:01
    • Visa profil
Hej!

Är sedan flera år också användare av Gramps. Kör just nu 5.0 på Windows.

/Peter Svensson

2018-12-15, 08:59
Svar #9

Utloggad Malte Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:31
    • Visa profil
Hej!
Har precis börjat lägga in gammal släktforskning som min mormor och andra har gjort. Är så här långt nöjd med GRAMPS men har inget att jämföra med.

2018-12-28, 14:55
Svar #10

Utloggad Thomas Trakell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 10:43
    • Visa profil
Hej

Jag kan också anmäla mig som användare av GRAMPS. Har kört GRAMPS på Linux (Ubuntu) sedan version 2 någonting. Har fungerat utmärkt under alla år med alla uppgradering av GRAMPS och Linux.

Är det någon som har en bra rutin för att exportera data till Disbyt? Jag har själv experimenterat med att exportera en Gedcom och sedan bearbeta den med ett fristående program för att få data (främst platsinformation) i rätt format.

Thomas

2018-12-28, 15:34
Svar #11

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Kul att det finns flera användare i alla fall. Måhända finns även översättaren till Svenska här? Jag är lite osäker på vem det är...
@thomas: Håll oss gärna informerade om hur exporten går, ifall du får ihop det.
Dan

2019-01-18, 13:02
Svar #12

Utloggad David Rylander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 01:13
    • Visa profil
Jag har precis plockat fram pappas släktforskning för att forsätta med. Det var lite trixixgt att få ut hans gamla databas (ca 15 år gammal) från ett proprietärt program men så skönt att det finns ett öppet format, gedcom, så en kan migrera datan vartsomhelst. Jag använder nästan bara öppna program så Gramps föll sig naturligt.

Jag använder Gramps på flera maskiner, en linuxarbetsstation och en windowslaptop.
Jag delar all data mellan maskinerna med Syncthing så jag jobbar mot samma databas överallt (Dropbox eller liknande bör också gå). Det funkar över förväntan bra. Bsddb ville inte alls dela först, den vägrade öppna databasen eftersom det var en liten versionsskillnad mellan de båda installationerna. Jag bytte till SqLite och nu går det galant.
Enda problemet jag stött på är att paths till mediafiler är olika på maskinerna så det blir mycket trasiga fillänkar. Jag jobbar på det, tror jag löser det med symlinks.

För att få större genomslag i sverige så borde det bli lättare att byta språk. Nu ska en sätta en landskod i en settingsfil. Jag letade efter filen i några minuter utan att hitta den och gav upp och körde vidare på engelska.
Det borde inte vara så himla svårt med en setting i programmet...

En sak jag stört mig på sedan jag började med Gramps som jag inte hittat någon lösning på är att alla diagramvyer bara visar raka linjer: jag<mina föräldrar<morföräldrar, etc.
Jag saknar syskon och kusiner. Jag vill direkt se hela trädet. Det blir förstås stort med förgreningar långt bak men det kanske man kan sätta begränsning på.

Jag saknar också ett användarforum för Grampsanvändare, all kommunikation och support går via mejllistor...

2019-01-18, 17:34
Svar #13

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
För att få större genomslag i sverige så borde det bli lättare att byta språk. Nu ska en sätta en landskod i en settingsfil. Jag letade efter filen i några minuter utan att hitta den och gav upp och körde vidare på engelska.
Det borde inte vara så himla svårt med en setting i programmet...

Jag brukar byta till svenska genom att köra med kommandot "LANG=sv_SE.UTF8 gramps" i ett kommandofönster (bash). Dina brutna media-länkar kanske kan lösas med att montera mediakatalogen med NFS på de burkar där du kör GRAMPS...och använda "relativ paths" (har aldrig prövat själv, "you are on your own...").

En sak jag stört mig på sedan jag började med Gramps som jag inte hittat någon lösning på är att alla diagramvyer bara visar raka linjer: jag<mina föräldrar<morföräldrar, etc.
Jag saknar syskon och kusiner. Jag vill direkt se hela trädet. Det blir förstås stort med förgreningar långt bak men det kanske man kan sätta begränsning på.

Har du letat bland Add-ons? Det finns flera "reports" som ritar träd på olika sätt.

/Dan

2019-01-19, 21:58
Svar #14

Ronny H

På windows kan man få svensk version genom att sätta target för genvägen till:
%comspec% /c set LANG=sv_SE.UTF-8 && start grampsw.exe
Meddela gärna om du hittar ett bra sätt att få till medialänkarna på Windows och Linux.

2019-01-20, 06:08
Svar #15

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Meddela gärna om du hittar ett bra sätt att få till medialänkarna på Windows och Linux.

I Linux är det inte så stort problem, katalogerna måste vara monterade via NFS på samma path, i mitt fall "/mnt/server-x/gramps", så från Gramps ser de ut att ligga på samma ställe i båda maskinera. I Windows vet jag tyvärr inte hur man gör, har inte använt det på 15 år.... ;)

Att blanda Windows och Linux tror jag kan vara en utmaning, eftersom man uttrycker var kataloger ligger på olika sätt och Gramps verkar bara ha en inställning för "media path".

2019-08-08, 04:50
Svar #16

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Aktualiserar tråden igen. Jag har nyss upptäckt och börjat använda GRAMPS. Har inte utforskat allt än. Idag ska jag lära mig använda "notes".

2019-08-08, 06:31
Svar #17

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Aktualiserar tråden igen. Jag har nyss upptäckt och börjat använda GRAMPS. Har inte utforskat allt än. Idag ska jag lära mig använda "notes".
Välkommen i GRAMPS-världen!
Dan

2019-08-08, 10:57
Svar #18

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Är ny med programmet och utforskar ännu allt. Min idé är att bygga databasen på bilder och skärmdumpar som man ju kan länka in personer i. Plus avskrifter i notes, jag har en stor mängd sådana.

BTW upptäckte just shared notes. Då varje note har ett ID och är frikopplad från personerna kan man låta flera personer dela samma note. Tex två föräldrar och barnen om man vill. Eller alla arbetskamrater i ett arbetslag. Det är sånt här som gör att man tycker om detta programmet! <3

2020-01-11, 12:21
Svar #19

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Nybörjare som släktforskare men har snabbt märkt att anteckningar tenderar att bli ostrukturerade och svåröverblickbara, fast jag än så länge begränsar mig till rätt uppstigande led på möderne och fäderne. Ett program behövs alltså. Som Linuxanvändare (Slackware) verkade Gramps mest lättillgängligt. Efter lite pyssel fick jag också ordning på osm-gps-map. Har dock misslyckats att bygga pyICU men det verkar å andra sidan inte oundgängligt.
Har knappt kommit igång med programmet, men gott att veta att se att det finns erfarna användare här att fråga om/när det kör ihop sig.
Såg f.ö. just att version 5.1.2 släppts: https://gramps-project.org/blog/2020/01/gramps-5-1-2-released/

2020-03-23, 14:00
Svar #20

Utloggad Andreas Delshammar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-03-27, 18:26
    • Visa profil
Jag använder Gramps. Vet inte varför jag fastnade för det programmet men gillar verkligen kartfunktionerna.

2020-05-04, 10:33
Svar #21

Utloggad Arne Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 18:01
    • Visa profil
Jag har nyligen börjat använda Gramps (version 5.1.2). Jag provar mig fram men har stött på vad jag förmodar är nybörjarproblem. Det gäller rapporter. Nu undrar jag om det är någon som har tid och lust att svara på några frågor som jag är beredd att precisera om jag får en kontakt.
Arne Larsson   

2020-05-04, 10:59
Svar #22

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Hej Arne,
själv använder jag Gramps främst som register och har i mycket liten utsträckning använt rapportfunktionerna men svarar gärna efter förmåga.
Det finns säkert de som vet mer, så det klokaste är väl att helt enkelt fråga i denna tråd.
Det finns en rätt utförlig engelskspråkig manual på nätet:
https://gramps-project.org/wiki/index.php/Gramps_5.1_Wiki_Manual
Med internet igång poppar den upp om du trycker på F1-tangenten inifrån Gramps.

2020-06-07, 08:09
Svar #23

Utloggad Bo Rosén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 09:11
    • Visa profil
    • www.bokrosen.eu/bloggen
Jag har precis börjat forska, eller snarare gå igenom allt det min mamma lämnade efter sig. Åtskilliga banankartonger med material. Samt en fil från Disgen 8 (även om jag inte har programmet själv).
Jag hjälpte henne lite till och från genom åren, men använde då alltid Gramps. Jag kan ta åt mig äran för att programmet kom på svenska tidigt, de första stapplande försöken till översättning var mina, och tvingade Don Allingham (som var ensam utvecklare då) att lägga till stöd för översättning.
Installerade programmet igen för första gången på många år, och det har verkligen förbättrats.

2020-06-07, 14:52
Svar #24

Utloggad Arne Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 18:01
    • Visa profil
Till K G Hammarlund, du skrev att du kunde försöka svara så här är min frågeställning. Jag är nybörjare så beskrivningen blir väl därefter.
Jag har en liten databas på 25 personer (5 generationer) födda fån 1740 till 1874. Min tanke är att framställa en antavla med de äldsta längst till vänster och huvudpersonen till höger. Jag använder funktionen Familjestamtavla men får ej med alla 25 utan enbart släktingar på en gren.
Databasen är korrekt eftersom om jag använder funktionen Traditionell antavla kommer alla med men huvudpersonen står då till vänster, vilket jag helst inte vill ha.
Givetvis kan detta resultat accepteras men vad jag förstår finns det funktioner i programmet för att "vända riktning". Jag baserar detta på att i funktionen Diagram går det att enkelt "ställa in aktuell vy" dvs höger- eller vänsterorienterat.  Resultat jag får här skulle jag gärna använda men vad jag förstår går det ej att göra en utskrift.
Hoppas att texten är begriplig. Finns det något svar?

2020-06-07, 20:40
Svar #25

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Hej,
som jag tidigare skrivit så har jag knappt använt rapportfunktionerna i Gramps och har därför svårt att ge bra svar.
De grafiska rapporterna verkar bara i begränsad utsträckning kunna förändras. Diagrammen är, som du skriver, intressantare - t ex möjligheten att vända riktning (upp/ner, höger/vänster). Samtidigt saknar jag inställningar, t ex att i släktlinjediagrammet välja antalet generationer. Jag kan begränsa antalet förfäder/ättlingar, men de verkar fördelas slumpmässigt (kanske efter ID-nummer?) så att en linje kan bli väldigt lång och en annan rumphuggen.
Men med dina 25 personer borde det inte vara något problem.
Att du inte kan skriva ut diagrammen förvånar mig dock. Jag har möjlighet att välja mellan olika "format för utdata" och alltså spara diagrammen som pdf eller som bildfil i olika format (jpg, gif osv). När det är gjort är det ju inga problem att skriva ut ett diagram.

2020-06-07, 21:26
Svar #26

Utloggad Arne Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 18:01
    • Visa profil
Svar på #25.   
När jag har ett Diagram på skärmen ser jag ingen plats/funktion där jag kan välja en utskrift. Än mindre "format på utdata".
Vad ska jag göra?
Hoppas du har tålamod med dessa nybörjarfrågor jag kommmer med.

2020-06-07, 23:03
Svar #27

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Hej Arne,

Om du tittar högst upp så ser du en list med olika alternativ, bl a "Rapporter". Gå dit, välj den grafiska rapport du önskar. Du får nu upp ett fönster där du bl a kan välja Dokumentalternativ och Format för utdata. Titta på bilden jag bifogat, jag har gulmarkerat det jag talar om. Hoppas det hjälper! :)

2020-06-08, 07:34
Svar #28

Utloggad Arne Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-04-05, 18:01
    • Visa profil
Svar till #27.
Tack för informationen. Jag har kommit underfund med att jag inte varit tillräcklig tydlig när jag angivit Diagram. Jag har använt den funktion som är markerad i vänstra marginalen märkt Diagram.
När den grafen kommer upp på skärmen så finns det så vitt jag förstår ingen möjlighet att göra en utskrift. Men du kanske har ett svar även på detta.
Arne Larsson

2020-06-08, 09:25
Svar #29

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Nja, det är nog inte avsikten att man ska skriva ut grafer på det viset i Gramps. Tanken är att man ska göra en "rapport" istället, enligt vad jag beskrev i min förra post.
Men, visst finns det ett sätt att göra det!
Gå upp till listen högst upp i Gramps och välj "Visa". I rull-listen för visa avmarkerar du Navigator, Verktygsrad, Sidopanel och Bottenpanel och välj Fullskärmsläge. Nu kan du göra en skärmdump och sedan skriva ut diagrammet som en png- eller jpg-bild.

Förresten, jag glömde säga hej ordentligt till övriga användare här. :)
Jag använder Gramps och Min Släkt parallellt i min forskning, och tycker det är två utmärkta program var och en på sitt sätt. Jag uppskattar att man kan vara med och påverka utvecklingen av Gramps (via deras forum) och att all source-kod är tillgänglig. Sedan uppgraderingen till SQLite med ver 5.1 så tycker jag Gramps har blivit stabilare att arbeta med.

2020-11-18, 13:16
Svar #30

Utloggad Jan-Olof Forslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 13:39
    • Visa profil
Hej!
Började intressera mig för släktforskning och blev 2015 medlem i DIS och den lokala delen Dis-Ost.
Vilket släktforskningsprogram skulle jag som nybörjare välja. Ställde frågan till kompisar, sökte på nätet och frågade sen även Dis-Ost och fick svaret Gramps (gratis).
Dis-Ost anordnar kurser i Gramps och deras kursledare Anders är mycket kompetent.
Ni hittar kurserna på http://www.dis-ost.se/content.html och det är allt från grundkurser till avancerade delar av programmet.
Själv gjorde jag ett uppehåll och började om i år men nu med ArkivDigital som gör det enklare att hitta i alla möjliga svenska Arkiv och Register.
Därefter lägger jag lagt tillbaka anorna i Gramps, som har flera Grafiska presentationer, med hjälp av Gedcom.
// Jan-Olof

2020-12-05, 14:36
Svar #31

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Jag får väl anmäla mig här också. Sen jag startade med släktforskning har jag använt mig av Gramps. Det var ett självklart val då jag bara använder Gnu/Linux på all mina datorer (utom på en speldator). Vad jag vet finns det inget annat program för Linux?  Gramps är väl t.o.m skrivet för Linux från början har jag för mig. Jag gillar Open Source, bland annat för att öppenhet förenklar och snabbar på utvecklingen.

2020-12-08, 20:15
Svar #32

Utloggad Micael Frank

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 11:40
    • Visa profil
Genney fungerar också på Linux. I version 2 tillsammans med Gnome men i version 3 (som kommer inom kort) med alla Linux-distributioner. Precis som Grams är Genney skrivet i Java vilket gör det plattformsoberoende.

2020-12-08, 20:32
Svar #33

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Gramps är skrivet i Python.

grampsapp.py säger
Kodstycke: [Välj]
# Gramps - a GTK+/GNOME based genealogy program men eftersom Gramps är äldre än GTK, så var det nog bara Gnome i början ...
mvh /staffan -- BFiles

2020-12-08, 20:50
Svar #34

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att Genney fungerar med Gnome är bara delvis korrekt. Det fungerar med Gnome 3, men inte Gnome 2.

Om vi tar Linux Mint som exempel, så betyder det att Genney bara fungerar med Cinnamon, inte MATE. Och naturligtvis inte med Xfce, som inte är Gnome alls.

Att nästa version av Genney kommer att fungera med alla Linux-distributioner låter bra.

Nu använder jag Min Släkt. Det är ju egentligen ett Windows-program, men fungerar med Wine.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-12-08, 21:46
Svar #35

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
För mig är det ganska enkelt, Gramps är open source, det är inte Genney, det är allt jag behöver veta. En viktig del i att jag använder Linux/GNU är att det är open source (öppen källkod) att installera ett proprietärt (sluten källkod) program, nä, då tappar jag delvis vitsen med det hela. Och Gnome gillar jag inte ;)

2020-12-08, 22:01
Svar #36

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
En fördel med att det är python, och Gramps, är ju att det går att skriva sina egna tillägg/plugins ... Nya rapporter är ganska lätt att åstadkomma, som en biografi med källor för direkt inklistring i Wikitree.
mvh /staffan -- BFiles

2020-12-08, 23:08
Svar #37

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
För mig är Linux en fråga om valfrihet.

Jag monterar t.ex. ihop mina datorer själv, så att jag får just de delar jag vill ha när det gäller moderkort, processor, disk, minne m.m. Att då använda Mac vore som att sitta fastlåst i en nordkoreansk tvångströja. Med Windows kan man visserligen använda vilken dator man vill, men det är också där en politbyrå som talar om vad man får och inte får göra. Och vill man installera om sitt dyrt betalda OS på en ny dator, så blir det ett fasligt liv på övervakarna i Redmond. När det då finns alternativ som är både bättre och gratis, så är ju valet inte svårt.  :)

Men jag är beredd att betala om betalalternativet är så mycket bättre än gratisalternativet att det är värt pengarna.

Jag har naturligtvis testat GRAMPS, men det var några år sedan, så det kan ju ha ändrats sedan dess. Men då var det i vart fall helt anpassat till amerikanska förhållanden; den "svenska" anpassningen gav jag inte mycket för. Jag blev så irriterad på alla underligheter, så jag gav upp ganska kvickt.

Jag vet - man kan bygga om det efter egna önskemål. Och någon gång i framtiden kanske jag finner det mödan värt att sitta och pilla i filerna för att få det som jag vill ha det. Men nu betalar jag hellre några hundralappar för något som fungerar redan från början, och ägnar tiden åt att pilla i domböcker och annat trevligt i stället...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-12-09, 09:35
Svar #38

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag är också sedan länge Linux-användare, av ungefär samma skäl -- friheten att bestämma över min egen arbetsmiljö (fast jag bygger sällan själv, jag köper begagnat: en kraftfull laptop använd av någon som har stilat med att hans PowerPoints har varit ovanligt snabba gör underverk om man strippar ut Windows-bloat och lägger en slimmad linux på den ...). Dessutom jobbar jag sedan många år med databaser, och vill gärna kunna kolla i själva databasen -- och Gramps var enda programmet jag hittade som funkade för Linux, och tillät det. Om än med begränsingen att mycket av det som är lagrat där är serialiserad python ...

Jag har nog inte upplevt att Gramps är särskilt amerikanskt (jag har bara hållit på några år, så det kan ju vara att programmet utvecklats) -- däremot ser jag att GEDCOM lägger tvångströja över hela datamodellen. Fast det är inte bara Gramps som lider av den sjukan ...

mvh /staffan -- BFiles

2020-12-09, 09:53
Svar #39

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Jag vet inte  vad du menar med att "däremot ser jag att GEDCOM lägger tvångströja över hela datamodellen" men jag har problem med att en Gedcom file från Gramps är full av skit typ ref nr mm. Jag har gjort så att jag lägger upp min Gedcom från Gramps på Geneanet, sen sparar ner den från Geneanet igen i UTF-8 Gedcom, då får jag en bättre och renare fil. Lite omständigt men det fungerar hyfsat till det jag behöver.

2020-12-11, 08:03
Svar #40

Utloggad Micael Frank

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 11:40
    • Visa profil
Jag respekterar tanken med open source - men en brist, som jag ser det, med de flesta open source program är att gränssnittet ofta har en del att önska och beror förmodligen på många kockar.

Det går att få direktåtkomst till databaserna i Genney, t.ex. med IJ https://db.apache.org/derby/integrate/plugin_help/ij_toc.html.

Det är inget större fel på gedcom, problemet är det skiftande stödet för data i olika program. GedcomX, som FamilySearch själv använder för kommunikation med deras databas, är väl det som skulle kunna ersätta gedcom men problemet med att olika program stöder olika delmängder försvinner inte med det. En fördel med gedcom är att det är kompakt och ger små filer.

2020-12-11, 10:33
Svar #41

Utloggad Ola Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:22
    • Visa profil
Jo, jag kan hålla med om att Linux-världen möjligen lider av för många kockar men Linux är störst i världen på servrar, internetservrar går nästan alltid på Linux, bättre stabilitet, bättre säkerhet än alla andra. Vad gäller gränssnittet måste jag säga att jag nöjer mig en med en gammaldags meny och ett tomt skrivbord, vill inte ha en massa bling, men det finns att få det också om man vill, just att man kan välja exempelvis gränssnitt är ju toppen

Jag gör och har alltid gjort som Staffan, köper begagnade från början superdyra laptops för proffs, de kostar inte mycket och håller en fantastisk kvalitet. Installationen tar 10 minuter, maskinen blir snabb som tusan och man kan bestämma i stort vilka program man vill ha och inte ha. Jag använder dessutom en Linux-distribution där man i princip alltid har det nyaste av allting hela tiden (the bleeding edge) nästan bara för att det är kul :)

Ursäkta, det här ska inte vara ett forum för eller emot Linux så jag ska sluta skriva om det.


2020-12-24, 00:38
Svar #42

Utloggad August Linnman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2023-02-07, 23:23
    • Visa profil
    • Blandade rötter och nötter
Sedan flera år tillbaka använder jag GRAMPS och är mycket nöjd med det programmet. Open Source, floran av tillägg (gjorda av frivilliga) och en bra datastruktur är det som lockar.
Nu undrar jag hur många andra som använder GRAMPS i sin forskning? Finns du här på anbytarforum? Finns det något annat vattenhål där GRAMPS-arna håller till? Eller kommer detta inlägg eka ensamt ut i etern?  ;)

Hör av dig här i detta underforum så kanske vi kan utbyta erfarenheter eller peppa varandra.

Dan

Hej!

Jag har nyligen återstartat mitt släktforskningsarbete efter ca 20 års stiltje, och har Gramps installerat. Just nu har jag haft en "skördetid" på ancestry.com och jobbat ihop en massa lösa trådar ("tips och löv") men kommer snart behöva konsolidera allt till mera fokuserat arbete som jag nog helst gör på egen dator. Gramps känns som ett naturligt alternativ eftersom jag använder Linux dagligen. GEDCOM-export-import får bli vägen till att få in informationen. Jag noterar väldigt många "parsing errors" när jag importerar från ancestry till gramps, men av vad jag kan se så faller ingen viktig information bort. Är det någon annan som gjort samma export-import? Något man behöver tänka på?

Hälsningar
August
Med vänlig hälsning
August Linnman

2021-04-15, 17:53
Svar #43

Utloggad Lennart Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-10-14, 13:35
    • Visa profil
hej.   Visste inte att denna tråd existerade, men nu har jag talat om att jag finns. Använder gramps eftersom jag är inbiten linux använadare. Det fungerar mycket bra när man har fattat hur det är uppbyggt.
Använer senaste versionen 5.1.3.
En av de saker som är dåligt är svenska översättningen.. Det sista som jag upptäckte varr alternativa namn.,   men det verkar inte finnas något program   som fungerar med alternative namn i GEDcom fil


regards

2021-04-15, 18:16
Svar #44

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
hej.   Visste inte att denna tråd existerade, men nu har jag talat om att jag finns. Använder gramps eftersom jag är inbiten linux användare. Det fungerar mycket bra när man har fattat hur det är uppbyggt.
Använder senaste versionen 5.1.3.
En av de saker som är dåligt är svenska översättningen.. Det sista som jag upptäckte varr alternativa namn.,   men det verkar inte finnas något program   som fungerar med alternative namn i GEDcom fil


regards

Ja, det är synd att det inte används mer i Sverige. Kanske man kan göra något för att ge det draghjälp? Utöka sidorna på Gramps-siten, färdiga församlingar att ladda in, instruktionsfilmer på Youtube?
Vad är det som är dåligt i översättningen tycker du?
Dan

2021-07-25, 12:14
Svar #45

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
hej.   Visste inte att denna tråd existerade, men nu har jag talat om att jag finns. Använder gramps eftersom jag är inbiten linux användare. Det fungerar mycket bra när man har fattat hur det är uppbyggt.
Använder senaste versionen 5.1.3.
En av de saker som är dåligt är svenska översättningen.. Det sista som jag upptäckte varr alternativa namn.,   men det verkar inte finnas något program   som fungerar med alternative namn i GEDcom fil


regards

Ja, det är synd att det inte används mer i Sverige. Kanske man kan göra något för att ge det draghjälp? Utöka sidorna på Gramps-siten, färdiga församlingar att ladda in, instruktionsfilmer på Youtube?
Vad är det som är dåligt i översättningen tycker du?
Dan


Jag använder också Gramps då jag helst kör Linux. Eftersom att Gramps är Open Source och desutom in Python går det ju att själv lägga till en modul som t.ex. har Riksarkivets arkivkällor eller orter osv. Det bör finnas en API på Riksarkivet eller SCB där man kan hämta bilderna.


2021-07-27, 07:46
Svar #46

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Jag använder också Gramps då jag helst kör Linux. Eftersom att Gramps är Open Source och desutom in Python går det ju att själv lägga till en modul som t.ex. har Riksarkivets arkivkällor eller orter osv. Det bör finnas en API på Riksarkivet eller SCB där man kan hämta bilderna.

Jag skulle gärna vara med, om svenska GRAMPS-användare/utvecklare/anpassare ville samla sig någonstans för att diskutera just sådana svenska tillägg eller anpassningar, men hittills verkar intresset lite för svalt. Alternativ (till detta Anbytarforum-ämne) skulle ju kunna vara en mailing-lista, discord eller nån plats på GRAMPS wikin. Har faktiskt inte ens koll på vem som gör den svenska översättningen (hen borde vara entusiast i alla fall  :) )

Dan

2021-07-27, 11:26
Svar #47

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Jag använder också Gramps då jag helst kör Linux. Eftersom att Gramps är Open Source och desutom in Python går det ju att själv lägga till en modul som t.ex. har Riksarkivets arkivkällor eller orter osv. Det bör finnas en API på Riksarkivet eller SCB där man kan hämta bilderna.

Jag skulle gärna vara med, om svenska GRAMPS-användare/utvecklare/anpassare ville samla sig någonstans för att diskutera just sådana svenska tillägg eller anpassningar, men hittills verkar intresset lite för svalt. Alternativ (till detta Anbytarforum-ämne) skulle ju kunna vara en mailing-lista, discord eller nån plats på GRAMPS wikin. Har faktiskt inte ens koll på vem som gör den svenska översättningen (hen borde vara entusiast i alla fall  :) )

Dan

TJa, nu var det en vecka sedan jag sneglade på koden, men det bör väl inte vara omöjligt att göra sin egen version?

Jag brottas med att jag tappar bort mig i släktlinjen när man dyker ned i kaninhålet. Efter ett tag är man vilse i om det är en patrilinjär händelse eller en matrilinjär händelse. Man har tappat bort relationen mellan personen och den person man har som referenspunkt. Jag skulle också vilja ha en mer grafisk översikt på de huvudlinjer jag väljer, parallellt med relationsfältet.

2021-07-27, 16:09
Svar #48

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Ska kanske förklara vad jag menade med "bra datastruktur" eftersom Anders A påpekat att det är "blobb-ar" i databasen och vi inte har en tillgänglig SQL-modell.
Jag menade på konceptuell nivå, i indelningen i Källor, Referenser, Platser, Händelser osv. Just Källor och Referenser har varit bra för min forskning. Platser med deras hierarki och typning har gett mig bättre disciplin (jag har valt landskap, församling, stad, ort och gård som mina Plats-typer). Hanteringen av flera Namn är också bra.


Måste vara fråga dig om detta...

När man följer en person eller en familj genom tiden i husf. antecknar du ned alla husf. och gårdsbyten inom t.ex. en egendom? Hur gör du i sådanna fall det i Gramps? För nu blir det en drös med händelser "Bosatt" på varje förälder då de flyttar runt så mycket på samma ställe och inom samma församling. Räcker det kanske med att teckna ner de större flytten?

Samtidigt är det rätt spännande att följa en dräng och en piga, vars hemman är olika i samma län, men ändar upp på bruket och slår sig ned där och bygger en familj, för att sedan avsluta sina liv på det bruket. Men att anteckna vartenda husnummer är väl onödigt?

Mina källor brukar vara:

Arkiv: riksarkivet, AD, Skatteverket (när man initialt har ringt om levande personer).
Källor: de olika kyrkoarkiven såsom Regna kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00302/A
Sedan blir citering själva volymen 4I/42 (1886-1890) och antingen sidreferens eller löpnummer.

Jag saknar en nivå till, där jag vill ha nivåer som Riksarkivet--->kyrkoarkiven----> band (dvs just band A, B, C, D osv. ---> volym (årgången)---> sidref/löpref.


2021-07-27, 16:58
Svar #49

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Ska kanske förklara vad jag menade med "bra datastruktur" eftersom Anders A påpekat att det är "blobb-ar" i databasen och vi inte har en tillgänglig SQL-modell.
Jag menade på konceptuell nivå, i indelningen i Källor, Referenser, Platser, Händelser osv. Just Källor och Referenser har varit bra för min forskning. Platser med deras hierarki och typning har gett mig bättre disciplin (jag har valt landskap, församling, stad, ort och gård som mina Plats-typer). Hanteringen av flera Namn är också bra.


Måste vara fråga dig om detta...

När man följer en person eller en familj genom tiden i husf. antecknar du ned alla husf. och gårdsbyten inom t.ex. en egendom? Hur gör du i sådanna fall det i Gramps? För nu blir det en drös med händelser "Bosatt" på varje förälder då de flyttar runt så mycket på samma ställe och inom samma församling. Räcker det kanske med att teckna ner de större flytten?

Samtidigt är det rätt spännande att följa en dräng och en piga, vars hemman är olika i samma län, men ändar upp på bruket och slår sig ned där och bygger en familj, för att sedan avsluta sina liv på det bruket. Men att anteckna vartenda husnummer är väl onödigt?

Mina källor brukar vara:

Arkiv: riksarkivet, AD, Skatteverket (när man initialt har ringt om levande personer).
Källor: de olika kyrkoarkiven såsom Regna kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00302/A
Sedan blir citering själva volymen 4I/42 (1886-1890) och antingen sidreferens eller löpnummer.

Jag saknar en nivå till, där jag vill ha nivåer som Riksarkivet--->kyrkoarkiven----> band (dvs just band A, B, C, D osv. ---> volym (årgången)---> sidref/löpref.
Jag brukar ha en "detaljerad" uppföljning av ett fåtal personer, där jag registrerar "residence" som en event, dvs det datum de flyttat in ("taken up residence"). Kanske jag gjort det på 3-4 personer. Annars är det nog bara vid speciella tillfällen (födelse, barn, giftemål, sockenbyte osv) som platsen kopplas på. Som källa brukar jag skriva t ex  "Husförhörsbok för S.T Nicolai församling, volym x 18xx-yy", och sedan som referens Sidan 26, rad 14. Vad jag funnit vara bra är "Date" i "Citation" där jag anger när jag tittade i källan. En del exempel på specialkällor är "Sveriges Dödbok version 7, Samtal med X X den 2021-04-yy och Folkbokföringen (hos Skatteverket). Arkiv tror jag inte jag använt annat än i nått specialfall.
Dan
(bifogar exempel på "värsting", min farfar)

2021-07-27, 17:07
Svar #50

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Ska kanske förklara vad jag menade med "bra datastruktur" eftersom Anders A påpekat att det är "blobb-ar" i databasen och vi inte har en tillgänglig SQL-modell.
Jag menade på konceptuell nivå, i indelningen i Källor, Referenser, Platser, Händelser osv. Just Källor och Referenser har varit bra för min forskning. Platser med deras hierarki och typning har gett mig bättre disciplin (jag har valt landskap, församling, stad, ort och gård som mina Plats-typer). Hanteringen av flera Namn är också bra.


Måste vara fråga dig om detta...

När man följer en person eller en familj genom tiden i husf. antecknar du ned alla husf. och gårdsbyten inom t.ex. en egendom? Hur gör du i sådanna fall det i Gramps? För nu blir det en drös med händelser "Bosatt" på varje förälder då de flyttar runt så mycket på samma ställe och inom samma församling. Räcker det kanske med att teckna ner de större flytten?

Samtidigt är det rätt spännande att följa en dräng och en piga, vars hemman är olika i samma län, men ändar upp på bruket och slår sig ned där och bygger en familj, för att sedan avsluta sina liv på det bruket. Men att anteckna vartenda husnummer är väl onödigt?

Mina källor brukar vara:

Arkiv: riksarkivet, AD, Skatteverket (när man initialt har ringt om levande personer).
Källor: de olika kyrkoarkiven såsom Regna kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00302/A
Sedan blir citering själva volymen 4I/42 (1886-1890) och antingen sidreferens eller löpnummer.

Jag saknar en nivå till, där jag vill ha nivåer som Riksarkivet--->kyrkoarkiven----> band (dvs just band A, B, C, D osv. ---> volym (årgången)---> sidref/löpref.
Jag brukar ha en "detaljerad" uppföljning av ett fåtal personer, där jag registrerar "residence" som en event, dvs det datum de flyttat in ("taken up residence"). Kanske jag gjort det på 3-4 personer. Annars är det nog bara vid speciella tillfällen (födelse, barn, giftemål, sockenbyte osv) som platsen kopplas på. Som källa brukar jag skriva t ex  "Husförhörsbok för S.T Nicolai församling, volym x 18xx-yy", och sedan som referens Sidan 26, rad 14. Vad jag funnit vara bra är "Date" i "Citation" där jag anger när jag tittade i källan. En del exempel på specialkällor är "Sveriges Dödbok version 7, Samtal med X X den 2021-04-yy och Folkbokföringen (hos Skatteverket). Arkiv tror jag inte jag använt annat än i nått specialfall.
Dan
(bifogar exempel på "värsting", min farfar)

Varför använder du inte svensk version?

Haha, jag hittade en väldigt fin särskild anteckning nyss:
"Oreglig och elak man" :) Prosten måste antingen ha tagit ett barns ord med humor eller varit på dåligt humör.


2021-07-27, 17:12
Svar #51

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
> Varför använder du inte svensk version?>
> Haha, jag hittade en väldigt fin särskild anteckning nyss:
> "Oreglig och elak man" :) Prosten måste antingen ha tagit ett barns ord med humor eller varit på dåligt humör.

Ibland gör jag det med "LANG=sv_SE.UTF8 gramps" (linux, du vet ;) När jag ska göra utskrifter, t ex. Annars går engelska bra för mig, är slö antar jag...
Dan


2021-07-27, 17:16
Svar #52

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Konstigt att du behöver ändra config på det viset. Jag fick min på svenska automatiskt och det på Linux Mint.
Version 4.2.8
(Roligt att Gramps erkänner min Python 3.6.9 som standard, men det gör inte Python själv när jag programmerar)

2021-07-28, 10:38
Svar #53

Utloggad Lennart Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-10-14, 13:35
    • Visa profil
Har skrivit tidigare. och hade då en del anmärkningar. En del har rätats ut.   eller  lösts av patch


Först. problem med Alternativ names. För varje namn finns det ett fält för typ.  Denna typ finns två språk. English and Swedish. Det borde vara ett tredje fält. Det fältet skull vara för vad man fär för ord i gedcom filen oberoende om man anväder gramps i svensk eller us version

Sen hoppas jag att andra appl t,ex Dispyt kan hantera alernative names
När det gäller PLACES så har jag följande värden:
Gård/Grannskap,Församling,Kommun,Landskap,Län,Land.   För att andra applikationer ska förstå detta har jag lagt till följande rad i gedcom headern:
 1 PLAC
2 FORM Gård/Grannskap,Församling,Kommun,Landskap,Län,Land
Detta gör jag genom att patcha gedcomfilen efteråt med ett enkelt skript.
Detta borde göras i gramps (möjligen som optional)

2021-07-28, 11:25
Svar #54

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Citat från: Dan Ståhlberg
/ ... / Jag brukar ha en "detaljerad" uppföljning av ett fåtal personer, där jag registrerar "residence" som en event, dvs det datum de flyttat in ("taken up residence")

Om det är "Bosatt", så brukar jag ge det som ett intervall (om jag vet): "från 1812-02-01 till 1836-11-15", typ -- GRAMPS fixar att läsa det och det kommer ut som

Kodstycke: [Välj]
1 RESI
2 DATE FROM 1 FEB 1812 TO 15 NOV 1836

i GEDCOM-dumpen

Även osäkra datum funkar: "mellan 1875-10-15 och 1875-12-02", som blir

Kodstycke: [Välj]
1 RESI
2 DATE BET 15 OCT 1875 AND 2 DEC 1875

Strikt talat, så är RESI inte ett EVENT i GEDCOM, utan ett ATTRIBUTE, men det är nog mest av intresse för de som ska skriva kod för att läsa/skriva GEDCOM-data.
mvh /staffan -- BFiles

2021-07-29, 06:21
Svar #55

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Roligt att det finns ett engagemang runt Gramps. Själv exporterar jag inte till GEDCOM, så jag kan tyvärr inte bidra i den biten.

För ett svenskt nätverk av Gramps-användare/utvecklare kan det nog mest bli fråga om anpassningar till svenska förhållanden och svenska tillägg, samt naturligtvis svenskt pedagogiskt material så vi får fler användare! Tidigare nämnda kopplingar till Riksarkivet vore toppen (om APi-erna finns?) ! För ändringar av funktioner finns redan idag flera kontaktytor, såsom forum och mailing-listor (dock på engelska). Vägen in är nog "Feature Request" i Gramps Bug Tracker.

Man kan hitta mer på:

https://gramps-project.org/wiki/index.php?title=Contact
https://www.reddit.com/r/gramps
https://gramps.discourse.group

Finns det intresse av att skapa en svensk mailing-lista, där vi kan diskutera översättningar, hur man knöckar in svenska begrepp i Gramps datafält, anpassningar och tillägg som vi kan göra själva? Kanske utbyta erfarenheter av användning på svenska?

(kom ihåg: Gramps är gjort av frivilliga för frivilliga)

/Dan

2021-07-29, 09:23
Svar #56

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Hmm. Gramps går väl genom GPL? Med det menas är väl att det är fritt att göra en egen "gaffel" av den för svenska ändamål? Vi bör inte behöva gå genom Gramps egna bug-system.



2021-07-29, 11:03
Svar #57

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil


Finns det intresse av att skapa en svensk mailing-lista, där vi kan diskutera översättningar, hur man knöckar in svenska begrepp i Gramps datafält, anpassningar och tillägg som vi kan göra själva? Kanske utbyta erfarenheter av användning på svenska?

(kom ihåg: Gramps är gjort av frivilliga för frivilliga)

/Dan

Jag är absolut intresserad av att vara med!
Har Windows och har använt Gramps och Min Släkt parallellt i ett antal år nu.

- Marie

2021-07-29, 11:06
Svar #58

Utloggad Pär Ekholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-12-31, 17:00
    • Visa profil
Hmm. Gramps går väl genom GPL? Med det menas är väl att det är fritt att göra en egen "gaffel" av den för svenska ändamål? Vi bör inte behöva gå genom Gramps egna bug-system.

Hej, jag tycker nog att arbete för de svenska förhållandena ska ske via Gramps egna sidor då får man också den hjälp som behövs och så utvecklas programmet ännu mer. Ingen fork behövs för det. Det finns språk som gör addons för sina förhållanden genom dem. Jag har upplevt utvecklarna för Gramps som mycket tillmötesgående och kunniga då jag översätter den svenska versionen.

Men en svensk mailinglista, absolut!

Pär Ekholm

2021-07-29, 11:09
Svar #59

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Hmm. Gramps går väl genom GPL? Med det menas är väl att det är fritt att göra en egen "gaffel" av den för svenska ändamål? Vi bör inte behöva gå genom Gramps egna bug-system.

Hej, jag tycker nog att arbete för de svenska förhållandena ska ske via Gramps egna sidor då får man också den hjälp som behövs och så utvecklas programmet ännu mer. Ingen fork behövs för det. Det finns språk som gör addons för sina förhållanden genom dem. Jag har upplevt utvecklarna för Gramps som mycket tillmötesgående och kunniga då jag översätter den svenska versionen.

Men en svensk mailinglista, absolut!

Pär Ekholm

Det var bara en fundering. Det skulle som sagt vara bra om vi kunde få in riksarkivets API i programmet. Då kan man inhämta både källor och platser. Man slipper så skriva av källorna.

2021-07-29, 11:19
Svar #60

Utloggad Pär Ekholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-12-31, 17:00
    • Visa profil

Det var bara en fundering. Det skulle som sagt vara bra om vi kunde få in riksarkivets API i programmet. Då kan man inhämta både källor och platser. Man slipper så skriva av källorna.

Det är något som jag själv funderat mycket på. Mycket häftigt om det kunde ske faktiskt. Då kunde vi verkligen få en 'svensk' version av Gramps.

Nick Hall, project manager för Gramps, är ju från England, men programmet fokuserar väl fortfarande mestadels på de amerikanska förhållandena.

Gramps är ju annars väldigt konfigurerbart. Och det utvecklas hela tiden. Snart kommer ver. 5.2 och det blir ju väldigt spännande. Ser fram emot det.

2021-07-29, 11:23
Svar #61

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Kul att engagemanget finns!
Ikväll när jag är åter från gräsklippningen på landet kan jag se om det går att ordna en maling-lista under Gramps paraply eller separat. Meddelar isåfall resultat här.

Tack Per för att du kom med här, du är svensk översättare vad jag förstår.
Jag lutar också åt att först utveckla de wiki-sidor som finns, med kanske parallellt arbeta på svenska add-ons. Kanske nån YouTube-video 😀

/Dan

2021-07-29, 13:02
Svar #62

Utloggad Pär Ekholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-12-31, 17:00
    • Visa profil
Kul att engagemanget finns!
Ikväll när jag är åter från gräsklippningen på landet kan jag se om det går att ordna en maling-lista under Gramps paraply eller separat. Meddelar isåfall resultat här.

Tack Per för att du kom med här, du är svensk översättare vad jag förstår.
Jag lutar också åt att först utveckla de wiki-sidor som finns, med kanske parallellt arbeta på svenska add-ons. Kanske nån YouTube-video

/Dan

Ja en fristående mailinglista är nog bra. Gramps-projektet själva har fyra mailinglistor på engelska (som verkar fasas ut) och ett Discourse-forum som de har börjat gå över till helt. Man kunde ju förstås diskutera med Nick Hall om andra lösningar också som lands-specifika mailinglistor eller underforum på Discourse. Men för lilla Sverige är väl ett fristående forum eller mailinglista det bästa.

Annars tycker jag verkligen att man kunde fortsätta översättningen av de svenska wiki-sidor som finns påbörjade på Gramps-hemsidan och även hjälp-sidor på svenska. De finns ju redan men är väldigt bristfälliga. Har själv inte arbetat med dem, tror inte de är uppdaterade sedan minst 2010 kanske.

Addon för riksarkivet vore toppen samt kanske ett Web Connect Pack för Sverige.
Pär

2021-07-30, 07:29
Svar #63

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Nu har jag skapat två GoogleGroups för svenska anpassningar av Gramps (inspirerad av Finska användare som har en grupp).  Det blev två för en vänder sig till användare utan teknisk kunskap och den andra till tekniskt kunniga utvecklare. Man kanske får börja så och se vart det går.

Här är beskrivningar och länkar:

Gramps Sverige Användare (https://groups.google.com/g/swegramps-anv)

Välkommen till Gramps Sverige Användare, en GoogleGroup och mailing-lista för de som använder Gramps i Sverige eller på svenska. Här kan man diskutera:

- frågor om installation och användning på olika operativsystem
- frågor om import, export och utskrifter
- erfarenhet, tips och idéer om användningen av Gramps
- hur svenska släktforskarbegrepp används och passar in i Gramps
- översättningen till svenska
- bruksanvisningar och svenska wiki-sidor
- nya och kommande versioner

Du behöver inte ha någon teknisk bakgrund för att delta i denna GoogleGroup. Språket på listan är svenska. Gramps Sverige Användare är en grupp av frivilliga för frivilliga.


Gramps Sverige Utvecklare (https://groups.google.com/g/swegramps-utv)

Välkommen till Gramps Sverige Utvecklare, en GoogleGroup och mailing-lista för de som vill utveckla tillägg eller anpassa släktforskarprogrammet Gramps till Sverige och svenska förhållanden. Här kan man diskutera:

- tekniska frågor om plattformar, versioner, översättning, installation och användning
- utveckling av svenska tillägg (plugins)

För att få ut mest av denna GoogleGroup bör du ha en teknisk bakgrund som t ex programmerare eller utvecklare. Gramps Sverige Utvecklare är en grupp av frivilliga för frivilliga.


Prova att gå med och diskutera Gramps!

/Dan

2021-07-30, 07:45
Svar #64

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Nu har jag skapat två GoogleGroups för svenska anpassningar av Gramps (inspirerad av Finska användare som har en grupp).  Det blev två för en vänder sig till användare utan teknisk kunskap och den andra till tekniskt kunniga utvecklare. Man kanske får börja så och se vart det går.
........

Medlemskap måste tyvärr godkännas, det är får många robotar som blir medlemmar och spammar google-grupper. Jag försöker göra det så fort som möjligt (flera gånger om dan) och när vi blir fler kan man dela på uppgiften. Sorry!

/Dan

2021-07-30, 10:58
Svar #65

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 01:22
    • Visa profil
Hej Dan,
Varför två grupper? Tanken var väl just att ha inriktningen att utveckla Gramps framåt, både när det gäller översättningar och diskussioner/adaptioner av tillägg och specifikt svenska förutsättningar för programmet?
Jag har inte någon adekvat programmeringskunskap för Python, men en av anledningarna att jag är intresserad är naturligtvis att jag hoppas kunna lära mig av diskussionerna!
För den med inriktning programmering borde väl intresset vara stort för att följa vad användare har för önskemål och erfarenheter och vilka problem man stöter på. Annars blir det ju en verklighets-värld och en teknik-värld, och då dessa inte hänger samman  saknar båda egentlig funktion.
Mvh
Marie

2021-07-30, 11:37
Svar #66

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Hej Dan,
Varför två grupper? Tanken var väl just att ha inriktningen att utveckla Gramps framåt, både när det gäller översättningar och diskussioner/adaptioner av tillägg och specifikt svenska förutsättningar för programmet?
Jag har inte någon adekvat programmeringskunskap för Python, men en av anledningarna att jag är intresserad är naturligtvis att jag hoppas kunna lära mig av diskussionerna!
För den med inriktning programmering borde väl intresset vara stort för att följa vad användare har för önskemål och erfarenheter och vilka problem man stöter på. Annars blir det ju en verklighets-värld och en teknik-värld, och då dessa inte hänger samman  saknar båda egentlig funktion.
Mvh
Marie
Hej Marie,

För mig är det ett mål att få fler att använda Gramps (det behöver inte vara det för andra). Jag tror större delen släktforskare är inte tekniskt kunniga, och skulle därför tröttna när man på utvecklarsidan pratar Python, byggen, versioning och komponentberoende i olika plattformar. Därför finns swegramps-utv. Där kan man också prata plug-ins-tekniker och Riksarkivets API-er, REST-anrop och liknande.

För de som behöver hjälp med hur man använder Gramps eller vill dela med sig till andra (icke-tekniska) släktforskare med tips och annat finns swegramps-anv. Där förväntas man nog som utvecklare också följa, för att se om det finns behov av svenska anpassningar och hjälpa till med sin specialistkunskap. Diskussioner om värdet och hur svenska tillägg ska fungera bör också höra hemma här.

För att ändra i funktioner i Gramps, få nya dataattribut osv finns redan huvudspåret i engelska Gramps med bugg-listor och nya önskningar. Jag har svårt att se att Sverige skulle kunna ha en egen version av Gramps, vid sidan av den officiella. Det blir nog för mycket underhåll. Men vill någon prova är det fritt fram.

Hoppas detta gör det lite klarare varför jag skapade två mailing-listor. Varför inte gå med i båda två?  :)

Mvh,
Dan

2021-07-30, 11:56
Svar #67

Utloggad Pär Ekholm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-12-31, 17:00
    • Visa profil

Hej Marie,

För mig är det ett mål att få fler att använda Gramps (det behöver inte vara det för andra). Jag tror större delen släktforskare är inte tekniskt kunniga, och skulle därför tröttna när man på utvecklarsidan pratar Python, byggen, versioning och komponentberoende i olika plattformar. Därför finns swegramps-utv. Där kan man också prata plug-ins-tekniker och Riksarkivets API-er, REST-anrop och liknande.

För de som behöver hjälp med hur man använder Gramps eller vill dela med sig till andra (icke-tekniska) släktforskare med tips och annat finns swegramps-anv. Där förväntas man nog som utvecklare också följa, för att se om det finns behov av svenska anpassningar och hjälpa till med sin specialistkunskap. Diskussioner om värdet och hur svenska tillägg ska fungera bör också höra hemma här.

För att ändra i funktioner i Gramps, få nya dataattribut osv finns redan huvudspåret i engelska Gramps med bugg-listor och nya önskningar. Jag har svårt att se att Sverige skulle kunna ha en egen version av Gramps, vid sidan av den officiella. Det blir nog för mycket underhåll. Men vill någon prova är det fritt fram.

Hoppas detta gör det lite klarare varför jag skapade två mailing-listor. Varför inte gå med i båda två?  :)

Mvh,
Dan
Håller med om att det behövs två listor, Gramps-projektet själva har fyra stycken plus bugg-listan då (samt förstås ett discourse-forum, som nog kommer att ta över mailinglistorna). Men för att kunna få till diverse ändringar måste ändå diskussioner föras med projekt-teamet. Buggar t ex måste anmälas till dem. Det som kommer att diskuteras här är ju addons för svenska förhållanden, översättningar etc.

Samt håller jag med om att det inte finns möjlighet att utveckla en egen fork för Gramps här i Sverige det är vi för små för.

Pär

2021-08-01, 10:58
Svar #68

Utloggad Lennart Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-10-14, 13:35
    • Visa profil
till Dan Ståhlberg

Du startade två forum på Google. Du lovade att godkänna join requests.  Jag gjorde en request i Fredags. Men
inget har hänt. Idag Söndag såg jag att du var inne i forumet med ett inlägg så aktiv är du.

Jag har bara gjort request på Gramps Sverige Utvecklare

Regards
Lennart


2021-08-01, 18:53
Svar #69

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil
Lennart,

Jag godkänner ansökningar i stort sett omgående. En ansökan har jag sänt epost till med en förfrågan om komplettering, men ännu ej fått något svar.

Ibland kan också brev fastna i spam-filter.

Om du sänder mig den epostadress som ska vara med så lägger jag till den för hand. Sänd ditt brev till dstahlberg - at - protonmail punkt com

Mvh,
Dan


till Dan Ståhlberg

Du startade två forum på Google. Du lovade att godkänna join requests.  Jag gjorde en request i Fredags. Men
inget har hänt. Idag Söndag såg jag att du var inne i forumet med ett inlägg så aktiv är du.

Jag har bara gjort request på Gramps Sverige Utvecklare

Regards
Lennart



2021-08-01, 20:00
Svar #70

Utloggad Lennart Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-10-14, 13:35
    • Visa profil
Lennart,

Jag godkänner ansökningar i stort sett omgående. En ansökan har jag sänt epost till med en förfrågan om komplettering, men ännu ej fått något svar.

Ibland kan också brev fastna i spam-filter.


Jag har svarat på ditt mail. ( dstahlberg@gmail.com; Sun, 01 Aug 2021 11:44:55 +0200). men det har kanske fastnat i spamfilter., men emailet har använt korrekt SPF för att undvika spamfilter.

Det är lite konstigt att använda forum sidan för att lösa ett join request problem. Så vad var fel i min
join request.

Regaeds
/Lennart


2021-08-02, 00:15
Svar #71

Utloggad Niklas Park

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-10-26, 14:40
    • Visa profil

2021-08-02, 00:49
Svar #72

Utloggad Lennart Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2021-10-14, 13:35
    • Visa profil

Är det någon som har en bra rutin för att exportera data till Disbyt? Jag har själv experimenterat med att exportera en Gedcom och sedan bearbeta den med ett fristående program för att få data (främst platsinformation) i rätt format.

Thomas


Exakt detta problem har jag också. Dispyt har ingen platsinformation. Den förlitar sig på DISGEN gedom generering. Har själv ett fristående program (skrivet i perl) som patchar gedcom filen pä lämpligt sätt. Förutom platsinformation stöder inte Dispyt alternativa namn. Men eftersom DISGEN inte har alternativa namn (tror jag) så vill inte dispyt utvecklarna fixa det  :-\

2021-08-04, 08:19
Svar #73

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Ser att gramps-5.1.4 släppts. Har precis byggt ett paket (för Slackware) utan mankemang. Många små nyheter men inget dramatiskt:
https://gramps-project.org/bugs/changelog_page.php?version_id=105

2021-08-04, 15:13
Svar #74

Utloggad Martti Rautio

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 15:32
    • Visa profil
Gramps 5.1.4 nu även som flatpak. Fungerar fint under Debian 10.7
https://www.gramps-project.org/wiki/index.php?title=Download

2021-10-02, 12:44
Svar #75

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Hur går det med teknikgrupperna?

En fråga:
Är det någon som har försökt anpassa instickmodulen Forms till svenska förhållanden?
Jag saknar förmågan att registrera ett helt hushåll på en gård samtidigt, nu får jag lägga in allt manuellt på varje barn och vuxen.
Sedan tillkommer generationsboende och jag har funnit att både makes och makas föräldrar bor på samma gård som aktiva familjen.
Vet inte hur jag ska få samtliga på ett och samma ställe i Gramps.

2022-02-06, 10:42
Svar #76

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:33
    • Visa profil
Gramps-5.1.5 ute nu.
Relativt små förändringar: https://gramps-project.org/blog/2022/02/gramps-5-1-5-released/
Byggt och uppgraderat, har förstås inte testat alla funktioner men det verkar fungera som det ska.

2022-02-06, 14:39
Svar #77

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:34
    • Visa profil
Jag har gjort en lite provosorisk mall för Forms för husförhör, mantalskrivning och födelsenotiser. Rätt effektivt sätt att jobba och man får familjer och personer registrerade i samma process då man måste ha dem i sitt register för att välja personerna. Enda krångliga "nackdelen" är att du får en massa händelsenotiser med namn som Husförhör som också syns på utskrifterna. Tar man bort dessa tas personen också bort från formuläret. Kan lätt lösas genom att man ger mallen namnet som Folkräkning så kommer man att få ett alternativ att inte ta med folkräkningar vid utskrift.

2023-07-31, 10:22
Svar #78

Utloggad Bengt Gördén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-11-12, 12:42
    • Visa profil
Har använt Gramps i 10-15 år och lifelines innan det. Jag är ingen erfaren släktforskare trots den långa tiden med Gramps. Hjälper mest till lite här och där bland släktingar med det lilla jag kan. För 1 år sedan började jag använda Arkiv Digital och deras släktträd. Men jag vill hur som helst använda Gramps som mitt huvudverktyg. Importen av ADs gedcomexport (ver. 5.5.1) till Gramps (ver 5.5.1) lämnar lite övrigt att önska. Det kan vara jag som inte vet hur jag skall göra. Jag kan massera gedcomfilen till något hyfsat men är ändå lite osäker på hur jag skall hantera vissa taggar. Hur gör ni med _AID _COUNTRY _DESC _PARISH _PLACE _TITLE _URL?

Ex. Har en emigrant-källa där det i AD är _AID och _URL som ser ut så här:
Kodstycke: [Välj]
0 @S19287793@ SOUR
1 TITL ArkivDigital: Göteborgs poliskammare (-1900) (O) EIX:126 (1929) Bild 5270 / sid 1043
1 _AID v479850
1 _URL https://www.arkivdigital.se/aid/show/v479850.b5270.s1043

För att få in en länken så har jag skapat en notis i källan som sedan listar länken och i Gramps har typen Link (Länk). Är det så ni gör eller finns det något bättre sätt?

2023-07-31, 10:45
Svar #79

Utloggad Dan Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2023-09-03, 23:57
    • Visa profil

Hej Bengt!

Jag har tyvärr aldrig använt GEDCOM-import.
Prova att ställa frågan i https://gramps.discourse.group/ där hänger en hel del smarta personer.

Dan

Har använt Gramps i 10-15 år och lifelines innan det. Jag är ingen erfaren släktforskare trots den långa tiden med Gramps. Hjälper mest till lite här och där bland släktingar med det lilla jag kan. För 1 år sedan började jag använda Arkiv Digital och deras släktträd. Men jag vill hur som helst använda Gramps som mitt huvudverktyg. Importen av ADs gedcomexport (ver. 5.5.1) till Gramps (ver 5.5.1) lämnar lite övrigt att önska. Det kan vara jag som inte vet hur jag skall göra. Jag kan massera gedcomfilen till något hyfsat men är ändå lite osäker på hur jag skall hantera vissa taggar. Hur gör ni med _AID _COUNTRY _DESC _PARISH _PLACE _TITLE _URL?

Ex. Har en emigrant-källa där det i AD är _AID och _URL som ser ut så här:
Kodstycke: [Välj]
0 @S19287793@ SOUR
1 TITL ArkivDigital: Göteborgs poliskammare (-1900) (O) EIX:126 (1929) Bild 5270 / sid 1043
1 _AID v479850
1 _URL https://www.arkivdigital.se/aid/show/v479850.b5270.s1043

För att få in en länken så har jag skapat en notis i källan som sedan listar länken och i Gramps har typen Link (Länk). Är det så ni gör eller finns det något bättre sätt?

2023-07-31, 19:33
Svar #80

Utloggad Bengt Gördén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-11-12, 12:42
    • Visa profil

Hej Bengt!

Jag har tyvärr aldrig använt GEDCOM-import.
Prova att ställa frågan i https://gramps.discourse.group/ där hänger en hel del smarta personer.


Hej Dan,
Tack för svaret. Jag testar där.


mvh,

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna