ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Edgren från Kortlanda, eller Järnskog, Eda  (läst 1204 gånger)

2018-07-29, 23:14
läst 1204 gånger

Utloggad Eva Magnusdon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-07-29, 23:51
    • Visa profil
Hej!
Min farmors mor het Karin Edgren och var från Eda. Hon föddes 1858-07-30 och var dotter till Märta Andersdotter och Anders Andersson Edgren(1811).
De hade också barnen Anders Edgren född 1847, Kerstin Edgren född 1849, Nils Edgren född 1852, Olof Edgren född 1855, Maria Edgren 1861.
Anders Andersson Edgrens far ska vara Anders Nilsson född 1799 -1864.
Min fråga är hur det kan komma sig att Anders Nilsson fick en son med namnet Edgren? Borde hans namn inte ha varit bara Anders Andersson? Kan han ha blivit adopterad eller kan Edgren vara mammans namn?

Jag har ett gammalt kort som ska vara av min farmors kusiner. Det är taget i Arvika 1912 och det står att det är kusinerna Jenny Sjöberg och August. Jag har också ett kort till där det står Jenny 25/4 1894 och det ser ut som hon fått barnen Ivan, Harry, Finn, Hjördis och Gullan med en man vid namn Teodor född 5/3 1892, men jag vet inte om det är samma Jenny och om hon fortfarande har namnet Sjöberg.  kan jag hitta mer information om vilka de var? De borde väl kanske vara barn till några av syskonen ovan? Om någon här vet mer om den här familjen eller kanske är i släkt så skriv gärna! :-)

2018-07-29, 23:32
Svar #1

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:44
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Det är nog så enkelt att han valde att ta namnet Edgren för att skilja ut sig från en massa andra Anders Andersson. Han kan också ha varit soldat eller hantverkare.Fram till början av 1900-talet var det fritt att ta ett passande efternamn så länge det inte var adligt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna