ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lappmannen Olof Pehrsson Gard f. 1758/59  (läst 2146 gånger)

2003-01-13, 17:14
läst 2146 gånger

Peder Andersson

Är det någon som känner till lappmannen Olof Pehrsson Gard f.1758/59.  
Han var bosatt en tid i Övertorneå (BD). Gift med Carin Nilsdotter Panis f.1754. (finns en Nils Hindersson Panis, gift 1739, i Jukkasjärvi).
 
Olof Pehrsson Grad har en dotter som jag härstammar från:  
Ella Olsdotter f.1802 (i hfl.1819-30, Övertorneå, så uppgives hon vara fr. Jukkasjärvi, när hon är tjänstehjon hos kyrkoherden Johan Björkman o.h.h. Agatha). Ella gift 1830 i Övertorneå (BD) med lappmannen (i Lappträsk, Karl Gustav, sedan Snarberget, Svartträsk, Överkalix) Jonas Jonasson Hollster f.1808 i Mäntyvaara (no.18), Gällivare (BD). Han son till Lappmannen och renvårdaren Jonas Påhlsson Hollster f.1783/86 o.h.h. Carin Matsdotter Sterffa f.1778 (i Mäntyvaara, Gällivare, sedan i Soukolo, Övertorneå).
 
Vore tacksam för eventuellt svar eller vidare upplysningar om honom, eller om de övriga omtalade personerna....
 
Mvh
Peder Andersson
Värdshusgatan 3 C
952 35 Kalix
E-mail: karlpederandersson69@hotmail.com
Tel: 073-764 84 65.
 
Ps. Dessa uppgifter har jag hämtat ur minnet..här jag sitter på biblioteket i Kalix..så det kan möjligt ha smygit sig in något fel...så i annat fall så har jag lite mer exakta uppgifter hemma med födelse- vigsel och- döddatum på dessa personer och deras familjer..inklusive orter.

2003-01-13, 18:11
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Peder! Det var väldigt många diskussioner Du startat med samma innehåll. Gissar att Du ej läst instuktionerna som förtäljer att du inte får ha samma diskussion på flera ställen. Lycka till med efterlysningen!

2003-01-17, 20:50
Svar #2

Peder Andersson

Hej, Bengt-Göran !
Nej det är sant det ! Det har jag inte gjort. Kommer att tänka på det i fortsättningen. Har fått tidigare borttagna inlägg. Men tänkte på när det gäller Lappar, så är det ju svårt att säga, i vilken församling de kan ha uppenbarat sig i, när de levde ett sk. ambulerande liv...
 
Mvh
Peder

2003-01-18, 16:59
Svar #3

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
I Övertorneåtinget vårvintern 1841 ? 138 samt bilaga nr 37, inträder lappmannen Jonas Jonasson Holster och tillkännager att svärfadern Olof Persson Pöka (?) har avlidit, varför Holster tydligen ville få testamentet gällande. Bilagan består alltså av Olof Perssons testamente från år 1833. Jag minns att den kopia jag studerade av denna dombok ibland var fruktansvärt svag och därför mycket svårtydd.
Jag måste oxå medge att mina kladdnoteringar om detta har många år på nacken, och jag har faktiskt - tyvärr - en del svårigheter att förstå mina egna förkortningar..... men Olof Persson synes här kallas Pöka, men han benämnes även något i stil med Marsockos (????).
Nu känner jag att jag är ute på väldigt mjukt vatten...
 
Jag ser även i mina anteckningar att jag inte har någon dödsuppgift på Olof Persson. Dock bör han väl således ha avlidit kring 1841. Har du det?
Var avled han officiellt?
 
Hälsar
/ST

2003-01-20, 16:35
Svar #4

Peder Andersson

Hej ST, tror det är Sture ?
Har tidigare under dagen lagt ut lite förfrågningar om mina Hietaniemi-anor, och har sett att du tillhör Släktforskareliten du med..!! Du kan ju kika in där och se om det är något du kan hjälpa mig med ?
 
Detta var ju onekligen intressant. Detta med lappmannen Jonas Jonasson Holster, då det är han som är min anfader. Det är nämligen lappmanen Olof Pehrsson Gards dotter Ella Elsa Olofsdotter Gard f.1802/09 han var gift med. Detta nya släktnamn som dyker upp i domstolshandlingen Pöka...kan det möjligtvis vara Pocka ? Det namnet finns talrikt i Jukkasjärvi..kring Talma same by, om jag minns rätt ? Gjorde en släktutredning år en bekant som härstammade från bl.a. Jukkasjärvi och flera tillhörande byar...Men det andra namnet ???
 
Jag har heller inte något dödår/ort på honom. Men han finns ju upptagen i Övertorneå (1807-20, fol.218, Lappar) ss. Olof Persson Gard född 1758 och noteras skriftligt ss. Ellas far, samt Dito mor, för hennes moder Gunilla Nilsdr Panis född 1754. Vidare är han noterad i hfl.(1830-41, fol.287, Lappar i församlingen) ss. Olof Pehrsson Gard nu noterad som född 1759.
 
Mvh.
Peder

2003-01-22, 22:56
Svar #5

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej Peder!
 
En fråga bara, var har han fått namnet Gard ifrån? Det namnet var ett soldatnamn som låg i Tärendö och hade nr 7. Sedermera fick ett hemman i Puostijärvi i Hietaniemi detta namn, som min förfader grundade, han hette Johan Pehrsson Gard f 3/10 1761 i Niemis, han blev soldat 4/6 1789. Johans yngre son Olof f 1798 blev stamfar för den nu levande släkten Gard i Tornedalen.
 
Mvh Kjell

2003-01-23, 09:39
Svar #6

Peder Andersson

Kjell,
Jag har ingen som helst aning om varifrån namnet kommer eller härstammar. Men det var ju intressant det där med att det fanns en soldatrote i Tärendö nr.7, som kallades GARD. Ska kika lite i Tärendö...
 
Har du eljest kikat något ytterligare kring soldaterna på nämnda rota GARD ? Om det är någon tidigare soldat Pehr Gard som kan ha en son vid namn Olof f. 1758/59..?
 
Mvh
Peder

2003-01-26, 20:58
Svar #7

Utloggad Kjell Mäki

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 539
  • Senast inloggad: 2011-05-23, 19:22
    • Visa profil
Hej Peder.
 
Soldaten före Johan Gard 1761 var en Johan Thomasson. Och efterträdaren efter Johan 1761 var en Anders Johansson som var 27 1/6 år gammal när han tog över rotan 1810-12-11.
 
Mvh
Kjell.

2008-12-29, 16:11
Svar #8

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:34
    • Visa profil
Hej,
Det föds en Ella i Jukkasjärvi 1801 med fader Olof Persson Naisuck med födelseår som överenstämmer med Olof Persson Gard. Enligt vad jag funnit finns ingen annan Ella född i Jukkasjärvi med en far som heter olof Persson som kan passa in. Denna Ella Olsd Naisuck f 1801 dyker också upp i Övertorneå hfl 1807-20. I Jukkasjärvi hfl anges hon som utflyttad 1819. Så frågan är om det är samma Ella som gifter sig med Jonas Jonasson Holster senior? H/MG

2009-01-08, 23:22
Svar #9

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:34
    • Visa profil
Hej igen,
Olof Persson Naisuck den äldre flyttar ur Jukkasjärvi socken 1814 enl AI:2. I samma hfl anges Ella avflyttad 1819 och hennes bror Erik som avflyttad 1820. Ella Olsdotter Naisuck dyker upp i Övertorneå AIA:2A med som det verkar en oäkta son Lars f 1821-11-16. Broder Erik Naisuck f 1798 finns i redovisningen av tjänstefolk i Pajala AI:5. Den oäkta sonen Lars försvinner från Ella och verkar istället dyka upp i familjen Olof Pålsson Hollster f1800 och Lisa Olsdotter f 1794 AIA:3. Det sista är dock ett riktigt långskott. I själva verket har han inget att göra med Ella överhuvudtaget men det har jag inte kunna kolla enär jag inte har  tillgång till födelseböcker förnärvarande.  
 
Någon annan Gunilla Nilsdotter Panis än den som Erik Kuoksu anger vara född någon gång mellan 1736-39 och gifter sig med Pål Pålsson Talvik har jag inte hittat. Att denna Gunilla skulle vara mor till Ella håller jag som uteslutet. Även att hon skulle ha varit gift med Olof Persson Gard officiellt håller jag tills någon motbevisat för otroligt. I AI:4 för Hietaniemi anges hon som änka! Den sträcker sig till 1838. Om uppgiften enligt ovan att Olof Persson Gard avlider 1841 stämmer mitt resonemang.
 
Hemma i Kaalasvuoma anges hustrun, Marget el Margit el Margareta Jonsd Tjoggi, som änka efter Olof Person Naisuck den äldre AI:3. Något bevis för hans bortgång i Jukkasjärvi finns inte utan där finns bara angivelsen att han flyttat ur församlingen. Ovan redovisat att han avlider i Övertorneå är kanske förklaringen.  
 
Jag vill med detta säga att jag i ett mycket rymligt antagande tror att Ella Olsdotter är den flicka som föds i Jukkasjärvi 1801 med Olof Persson Naisuck/Gard och Margit Jonsdotter Tjoggi som föräldrar. H/MG

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna