ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med Bouppteckning efter föräldrarna till Jonas Peter Jonsson född 1818 Horn  (läst 922 gånger)

2018-07-15, 20:23
läst 922 gånger

Utloggad Carina Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:21
    • Visa profil
Jonas Peter Jonsson är född 17 april i Horn, och bor i Långebro med hustru o barn Husförhör  1852  - 1856 sid 166 i Horn.
I Västra Eneby finns han med i husförhör 1852  - 1856 sid 172, där det står vem föräldrarna är: Jon Jonsson och Anna M Jonsdotter.
Och om det nu stämmer har jag bouppteckningen efter Jon Jonsson död 1823 där det framgår att det finns 2 omyndiga barn.
Sedan har jag en bouppteckning efter Anna Jonsdotter änka efter Jon Jonsson och det är den jag inte kan tyda ordentligt, eller om den inte ens hör till min Jonas Peter? Är Jonas Peter och hans syster adopterade?

Hoppas på hjälp

2018-07-15, 21:59
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:16
    • Visa profil
Den Anna Jonsdotter, vars bouppteckning du bifogat en bild av (Kinda häradsrätts arkiv, vol. F III a:72, s. 279 - ange alltid källan), är Jonas Peter Jonssons faster, som dog barnlös. Hon hade varit gift med Simon Eriksson i Långebro, som avled 1820. Jonas Peters och Maja Stinas förmyndare, Anna Jonsdotters svåger Gustaf Jonsson, var gift med hennes syster, alltså barnens faster, Elisabet (1781-1838). De många personer som nämns som hennes brorsbarn är dels hennes brorson Jonas Jönsson och dels hans svågrar Hans Hansson, Samuel Eriksson, Johan Bengtsson och Carl Isberg; Jonas och hans systrar var barn till Annas, Jonas och Elisabets bror Jöns Jonsson (1764-1829) i Jonsbo.

2018-07-16, 17:26
Svar #2

Utloggad Carina Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 12:21
    • Visa profil
Tack för hjälpen, det var ju inte Jonas Peters mors bouppteckning men ändå släkt, och många namn att hålla reda på. Får se om det finns någon bou efter Anna Maria också så man kanske får fram fler uppgifter, då det saknas uppgifter från Horn.

Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna