ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mårten Petter Dahling jobbade på postbåt i Australien  (läst 631 gånger)

2018-07-10, 17:37
läst 631 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Fritzon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2019-07-16, 00:06
    • Visa profil
Mårten Petter Dahling f 25 jan 1825 • Dahls, Grötlingbo på Gotland
I sin ungdom gick han till sjöss. 1877 efter 27 års bortavaro kom han tillbaka och sedan kan jag följa honom. Enl Post och Inrikes tidnings kungörelse om äktenskap ska han  ska ha  jobbat de sista åren (hur många?) som timmerman på fartyg i Australien. Släkten tror sig veta att det var en postbåt mellan Australien och Nya Zeeland.
Någon som kan tipsa om från vilken hamn ett sådant fartyg kan ha gått?  Hur jag kan hitta honom i något arkiv? Jag har inte lyckats att hitta honom i något sjömanshus i Sverige.

Han är min mormors far och en undran är ju hur länge han var i Australien och om han fick något barn där. Mig veterligen emigrerade han inte.

/Ann-Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna