ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öäkta barn i svenska samhället 1800-tåls  (läst 1324 gånger)

2018-07-04, 03:57
läst 1324 gånger

Utloggad Karen Nichols-Rexwall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:25
    • Visa profil
Var vänlig ursäkta min mycket dåliga svenska.  :-[


Jag undrar vad var situationen i samhället för oäkta barn under 1800-talet, särskilt på landsbygden?


Det var klart att kyrkan inte godkände födseln utanför äktenskapet, men hur är det med folk på landet? Var barnet skilt eller lidit fördom eller var barnet accepterat av andra? Vad händer när den 'pigan' mamman senare gifter sig och har mer 'äkta' barn? Lider dessa barn i samhället eftersom de hade en öäkta bror eller syster?


Kan någon förklara hur samhället trodde och agerade under 1800-talet om oäkta barn eller föreslå en publikation som förklarar samhället under denna period?


Tack så mycket!

2018-07-04, 16:02
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Det finns en doktorsavhandling av Jonas Frykman med titeln "Horan i bondesamhället", utgiven av LiberLäromedel i Lund 1977. Den är mycket informativ men något tungläst som doktorsavhandlingar plägar vara.
Borde gå att fjärrlåna, mitt ex. är ett utgallrat biblioteksex.
I slutet, sid 220-229 finns "Summary: Whores in peasant society".
/Åke

2018-07-04, 17:25
Svar #2

Utloggad Harald Nordius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 837
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 21:06
    • Visa profil
Av titeln att döma fokuserar den på kvinnan och inte på barnen, och dessutom som det verkar endast på vissa kvinnor.


Det är nog svårt att säga något generellt om detta som gäller hela 1800-talet och hela landet. Det skedde ju stora förändringar från början av 1800-talet till slutet. Jag skulle också tro att det var olika syn i olika delar av landet. Som grupp betraktad, hade förstås barn utom äktenskap sämre villkor och många var nog illa sedda, men det finns också exempel på att det har gått dem väl. Min farmors morfar var född utom äktenskap, men han fick gifta sig med en bonddotter och överta hennes fars gård. Fadern hade blivit ofärdig så att han inte kunde sköta gården. Äldsta barnet var en son men han fick inte överta gården. I stället gick den till hans yngre syster, som gifte sig med en "oäkting" från grannbyn. Det poängteras i kyrkböckerna att han har "godt betyg", så det var väl så att duglighet premierades.

2018-07-04, 20:39
Svar #3

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Det  stämmer att nämnda doktorsavhandling mera koncentrerar sig på kvinnorna än på barnen, men den täcker ett ganska brett spektrum.
"Hora" i sammanhanget är mera ett skällsord och socialt stigma än regelrätt prostitution.
Den handlar om de ogifta mödrarna och deras situation i det gamla bondesamhället.
/Åke

2018-07-05, 00:31
Svar #4

Utloggad Karen Nichols-Rexwall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:25
    • Visa profil
Hej Åke och Harald,
Tack så mycket för denna information.  :)


Jag ska söka efter denna dissertation Barnen jag forskar föddes i Norrland i början och mitten av 1800-talet (Jämtland och Västernorrland). De verkade ha varit väl behandlade av familjen.
/ Karen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna