ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kemiläinen  (läst 1162 gånger)

2001-02-12, 23:24
läst 1162 gånger

Youcef Taalbi

Hej, jag tänkte skapa en ny diskussion om släkten Kemiläinen som har dykt upp lite här och var för mig och samtidigt efterlysa Margareta Olofsdotter Kemiläinen född 1735 i Lainio, Pajala död 1811 12-18 i Kangos.
Margareta var gift 1762 med Henrik Olofsson Nykäinen 1736 Kieksisvaara och död 1789 Lainio, Pajala .  
Har någon hennes föräldrar, syskon eller intressant fakta om släkten Kemiläinen så kan du ju skriva.
 
Med Vänliga Hälsningar  
    Youcef

2001-02-17, 07:28
Svar #1

Utloggad Gunvor Hjärtström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2011-07-13, 20:19
    • Visa profil
Hej Yocef!
Henrik Olofsson Nykäinen.
Född i Kieksiäsvaara. Varifrån har du hämtat den uppgiften? Se mitt tidigare inlägg under Nykäinen.
Margetas far var uppsyningsman. Han flyttade från Munonionalusta till Lanio och blev nybyggare där. Hennes ff omnämns i Lanio 1684-98.
Mvh
Gunvor

2001-02-17, 11:36
Svar #2

Youcef Taalbi

Hej Gunvor och tack för ledtrådarna!
Om du tar en titt på Katrin Öhgrens inlägg så ser du att det finns en Henrik Olofsson Nykäinen där.
Enligt Katrin Öhgren så ska han vara son till Olof Olofsson Nykäinen, född 1708 i Kieksisvaara och  
död 1768-11-27 i Kieksisvaara.
Annars så har jag fått uppgifterna från Christer Rosenbahrs bok Släkten Stålnacke och min mormors anteckningar.
 
MVH Youcef

2001-02-17, 12:40
Svar #3

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej!
Och jag Katrin Öhgren frågar då: Har du kollat uppgifterna som jag skrivit där? Eftersom materialet var från EW så bör det kollas ordentligt. Du kan även kolla vad som skrivits under Norrbotten>Efterlysningar>Rosander.
Hälsningar Katrin Öhgren

2001-02-17, 17:50
Svar #4

Youcef Taalbi

Hej Katrin!
Jag har kollat upp att uppgifterna med Henrik Olofsson Nykäinen stämmer, men jag har inte kollat upp att uppgifterna om Henriks far stämmer.  
Jag har dock antecknat att det är Olof Olofsson Nykäinen.
 
MVH Youcef

2001-02-19, 12:08
Svar #5

Inger Sirkka

Hej!
Jag har gått igenom hfl för Kieksiäsvaara by och aldrig hittat att någon Nykäinen boende där.
Så jag vill gärna veta var ni har hittat den uppgiften att Olof Olofssons barn är födda i Kieksiäsvaara.
Hälsningar Inger

2001-02-21, 20:53
Svar #6

Youcef Taalbi

Hej! Jag har fått uppgiften om Henrik Olofsson Nykäinen från Christer Rosenbahrs bok om Släkten Stålnacke. Det finns nog källhänvisningar där!
(Ta en titt på Per Johansson Stålnackes, född 1771 död 1829 söndag 19/7 i Svappavaara, frus föräldrar, där ska det stå om jag inte minns fel)
Jag vet att jag inte har varit speciellt källkritisk men tyvärr så har jag inte tid för tillfället, att kolla upp saker i arkiven så jag litar på Rosenbahrs uppgifter eftersom att det finns källhänvisningar till dem.
 
MVH Youcef

2001-05-25, 13:08
Svar #7

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Magareta Olofsdotter Kemiläinen:
 
far: Olof Nilsson Kemiläinen. Nybyggare i Lainio 1711-1765
mor: Ingrid Olofsdotter *1794
 
fafar: Nils Eriksson Kemiläinen. Nybyggare i Lainio 1684-93. Sannolikt född i Kemi, finland
 
Se vidare antavlan på: http://hem.passagen.se/kuoksu/
 
(Henrik Nykäinen och Margareta Kemiläinen är nummer 350, respektive 351)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna