ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nekrolog  (läst 770 gånger)

2018-06-24, 16:00
läst 770 gånger

Utloggad Bengt Nordin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 303
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 18:30
    • Visa profil
Enl. nekrolog i C1:1 108/205 begravs den 4/1 1691 hustrun Margareta Eriksdotter, jag kan ej läsa den, vore därför tacksam om någon kunde hjälpa mig med åtminstone födelseplatsen, socken och by.
Åldern blev väl 84 år?
 Bengt

2018-06-24, 18:12
Svar #1

Utloggad Peter Sohtell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2023-10-10, 13:27
    • Visa profil
Hej Bengt,

Det var inte lättläst, men jag har gjort ett försök. Här är min tolkning med nutida stavning:
4 januari begrovs på kyrkogården h. Margareta Ersdotter som är född uti Äsbro (trorligen Edsbro) sokn och Åsby av ärliga föräldrar, fadern Erik Olufsson modern hustru Maria Staffsdotter (Staffansdotter) följt föräldrarna hit till socknen och Wäsby, varit ..? till dess hon …tjäna..är så kommen till ..?.. Wik i Söderby socken och där varit 2 år. Sedan på andra …hos hederligt folk något mer än 20 år (borde avse 20 års ålder). Uti Tälje är hon kommen i äktenskap med sin man Daniel Eriksson, med honom levat 40 år och avlat 5 barn av vilka 2 leva. Hos sin son Erik Danielsson i Kvilunda stadigt varit …sitt änkestånd 24 år. Med sjukdom dragits 14 dagar…29 Xber (december), ålder 84 år.

Min tolkning är alltså att hon kommer från Åsby i Edsbro. Vad tror du om det?
Hälsningar Peter





 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna