ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Olsson och Brita Olsdotter i Gessån och Lerviken, Säter (W)  (läst 1179 gånger)

2018-06-21, 15:17
läst 1179 gånger

Utloggad Håkan Ljusteräng

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 09:54
    • Visa profil
Hej igen Säterforskare.
(Kl 15.50. Ändrat genom att ha skrivit rätt århundrade där så skulle vara.)
Jag och min hustru vill testa en tankegång beträffande två par som gifte sig 11 oktober 1696 i Säter, nämligen
Par nr 1: Erik Olsson från Gessån och Brita Olsdotter från Lerviken
Par nr 2: Erik Olsson från Lerviken och Brita Olsdotter från Gessån.
Min och min hustrus efterforskningar visar att det ena paret är mina anfäder och det andra paret hennes anfäder. Och eftersom vi förmodar att paren korsvis även var syskon så är respektive syskonpars föräldrar våra gemensamma anfäder.
Problemet är att vi inte säkert kan bestämma vilket par som är ”vems av oss”.
Vi har dock en teori.
Vi tror att Erik Olsson och Brita Olsdotter som bosätter sig i Gessån (Säter AI:1 sid 144) är par nr 1 enligt ovan: Brita Olsdotter flyttar till Gessån i samband med giftermålet. Detta grundar vi på att för Brita Olsdotter är antecknat att hon inte förrän 1699 deltar i husförhören, hon är alltså inflyttad.
Men hon borde då hittas i Lerviken före 1696, men hon finns inte där.
Däremot finns par nr 2 i Lerviken (Säter AI:1 sid 135):
Hustru Britta Olsdotter
Erik Olsson.
Men för Britta Olsdotter står att hon deltagit i husförhören ända sedan hfl upprättades, så det kan ju inte stämma om hon kommit inflyttande från Gessån.
MEN: här kommer vår teori:
När prästen upprättade hfl 1689 förde han in Olov Hanssons och Margareta Göransdotters barn: Hans, Peter, Brita, Erik, Carl och Margareta.
När prästen sedan år 1696, i samband med vigseln, skulle komplettera hfl såg han att bara genom att skriva en klammer runt Brita Olsdotter och Erik Olsson och skriva Hustru före Britas namn kunde han i ett slag förvandla dotter Brita till svärdotter Brita.
Och då stämmer allt, åtminstone såvitt vi ser.
Är vi rätt eller fel ute?
/Håkan Ljusteräng och hans hustru i Säter

2022-07-26, 23:20
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej igen Håkan,


denna fråga hade jag helt missat. Ja du är helt rätt ute - det var ett sk syskongifte där Brita och Erik från Lerviken gifte sig med syskonen Erik och Brita från Gessån, dock så var syskonen från Lerviken födda i Nämnsbo där modern hade varit gift första gången med en Jöns Andersson från Nämnsbo och flyttade (har inte kollat mtl) någon gång mellan 1680 och 1689 till Lerviken.


Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Säter

2022-07-27, 09:11
Svar #2

Utloggad Håkan Ljusteräng

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 09:54
    • Visa profil
Tack så hjärtligt Stefan för ditt svar!
 /Håkan och Gun-Britt

2022-07-27, 09:39
Svar #3

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Lite utanför ämnet kan jag meddela att syskonens i Gessån far Olof Henriksson (162(2)-1699) återfinns i en släkttavla som presenteras vid tinget i Säter 14 november 1681. Här redovisas ättlingar till Olofs mormor Margareta Persdotter, vilken var född i Koberga i Husby och hennes bägge män (Kopparbergs o Näsgårds län/Säters o Tuna tingslags häradsrätt (W) AI:23 (1681) Bild 1590 / sid 151b (AID: v222813.b1590.s151b, NAD: SE/ULA/10593)).


Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Säter

2022-07-27, 13:20
Svar #4

Utloggad Håkan Ljusteräng

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 09:54
    • Visa profil
Oj, så roligt med kvalificerad bi-information. Nu vet jag alltså att min farmors morfars farmors morfars farfars mormor ( 12 generationer!) är Margareta Persdotter från Koberga, Husby.
Tack så mycket Stefan för den upplysningen!
 /Håkan Ljusteräng

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna