ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart går flytten?  (läst 918 gånger)

2018-06-16, 13:42
läst 918 gånger

petronella_p

LÖST! Det står Bergman, namnet på nämndemannen hon flyttar till för att tjäna som piga!

Gåsborn AI:2 s 48. Maria f. 1778 flyttar 1804 - men varthän?

Gissar att någon med lokalkännedom lättare kan gissa orten. Troligast är att den ligger i socknarna Rämmen/Färnebo/Gåsborn, men jag hittar ingen lämplig kandidat.

Maria heter Christoffersdotter, vilket inte syns på sidan (hon ser ut att vara dotter till Petter Jansson, men så är det inte) och flyttar troligen med dottern Anna f.1800.

Någon som kan hjälpa mig?

Vänliga hälsningar,
Petronella


2018-06-16, 16:42
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag vet inte riktigt vilken sida du hänvisar till, för på den du skrev, där finns inte dessa personer.

Däremot på Gåsborn (S) AI:2 1800-1805 Bild 43 / Sida 33, Örling, så finns en Catharina Christoffersdotter, f. 1773, med en dotter Anna,  född 1800 1/3 Gåsborn (S) C:3 1776-1839 Bild 97 / Sida 187). Dessa personer är strukna, och det finns en smått oläslig notering vid deras namn.

2018-06-16, 17:06
Svar #2

petronella_p

Hej Elisabeth!

Den sida jag angivit stämmer, åtminstone i AD.

Man ser dock inte namnet Christoffersdotter, denna info lade jag till, ifall någon skulle känna till henne eller felaktigt söka efter en Maria Pettersdotter. Jag förstår att det kanske blev litet förvirrande. Maria står som dotter under Petter Jansson och Maria Jonsdotter, men är endast (oäkta) dotter åt modern (före äktenskapet). Hon har själv en oäkta dotter Anna (d.d.=dotterdotter) och flytthänvisningen står ute i högerkanten.

Tack för tipset om Catharina jag ska kolla om hon är relaterad till samme fader.

Mvh,
Petronella

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna