ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tjuvar i Kävlinge  (läst 600 gånger)

2018-06-15, 23:16
läst 600 gånger

Utloggad Inger-Lise Riphagen

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-05-21, 00:21
    • Visa profil
Hej!
Har stött på några anor i Kävlinge under perioden ca 1840-1860 som verkar ha hamnat i klammeri med rättvisan. Om mannen står det uttryckligen i HFL att han är en tjuv och denne vistas mest i Lund verkar det som. Det verkar som att prästen har haft ögonen på denne mannen. Innan har han vid deras vigsel förfalskat prästintyget och "glömt" att han hade hustru och barn sen innan...
Om han hustru står att hon är avstraffad för stöld.
Nu är min fråga, var kan jag finna uppgifter om brotten? Finns det fler ställen än domböcker att söka i. Är inte helt van att söka i domböcker så jag behöver lite råd om hur man går till väga.
Tack på förhand!!

2018-06-17, 19:52
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2021-05-26, 22:50
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Inger-Lise!

Om det är Åke Pehrsson och Ingar Eliasdotter som du menar, verkar det inte som om Åke någonsin varit skriven i Kävlinge. Han gifte sig med Ingar (Kävlinge CI:2, s 109) sedan han erkänt sig vara far till hennes son Pehr, men han tycks inte ha flyttat ihop med sin nya familj.

För att hitta mer information om de brott som Åke dömts för, måste du ta reda på när och var de ägde rum. I Kävlinges husförhörslängder verkar det inte finnas några närmare upplysningar, och man kan kanske misstänka att brotten inte precis är dagsfärska.

Hälsningar
Hans Olof
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  

2018-06-18, 14:02
Svar #2

Utloggad Inger-Lise Riphagen

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2021-05-21, 00:21
    • Visa profil
Tack för ditt svar Hans Olof!

Ja det är dessa två Ingar och Åke jag menar. Har också kommit fram till att han nog aldrig vistats i Kävlinge, förutom vid vigseln... Han verkar nog inte ens ha varit i Södervidinge som dräng vilket han också uppgivit, vad jag kan se då jag plöjt pärm till pärm åren runt giftermålet. Jag skall göra det igen för säkerhets skull men jag tror faktiskt att han ljugit om var han bott också. Han verkar vara en rätt så hal ål, men visst, det är ju lite spännande.

Kävlinges HFL ger rätt knapert med info om brotten men jag hade läst att han vistades i Lund så jag chansade och tog fram Lunds stadshäktes böcker och minsann, vem dyker upp? Jo Åke Persson. Om det är det falska prästintyget denna domen gäller som jag hittat är jag lite osäker på men brottet gäller iaf. "falskt bevis" . Jag håller på att kolla igenom hela boken och än så länge har jag stött på honom två gånger. Ingar har inte dykt upp än men min uppfattning är att boken verkar omfatta brott begångna i både Lunds stad och i bygden omkring. Så det blir att leta på!

Vänliga hälsningar
Inger-Lise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna