ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kreuzer  (läst 539 gånger)

2018-06-12, 14:49
läst 539 gånger

Utloggad Kent Kreuzer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 11:56
    • Visa profil
Jag skulle vilja vet lite mer om namnet Kreuzer någon som vet något, jag vet att min Pappa och mina farföräldrar kommer från Tjeckien, men är namnet därifrån.

//Kent
// Hälsningar
Kent Kreuzer

2018-06-12, 16:15
Svar #1

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Hej Kent!

Söker man på nätet verkar det finnas en del familjer i USA med namnet Kreuzer som härstammar från Böhmen (Bohemia), numera tillhörande Tjeckien. Se exempelvis: https://www.ancestry.com/boards/thread.aspx?mv=flat&m=5&p=surnames.kreutzer

En stor del av den tysktalande befolkningen som levde här fördrevs efter andra världskriget - kan dina farföräldrar emigrerat till Sverige vid denna tid? När jag söker i Sveriges dödbok hittar jag ett par Kreuzer födda i "Tyskland" och "Tjeckoslovakien" som avlider här i Sverige.

Är du enbart intresserad av information om själva namnet, eller behöver du även hjälp att hitta dina anor? (Är själv ingen expert på släktforskning, än mindre utanför Sveriges gränser, men jag har märkt att man kan hitta en del intressant ibland!)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna