ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margareta Larsdotter  (läst 1110 gånger)

2018-06-04, 11:55
läst 1110 gånger

Utloggad Lars Hillerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 15:40
    • Visa profil
När jag sitter och kollar uppgifter jag lagt in för en bra tid sen stöter man ibland på uppgifter som man undrar över.
Jag försöker kolla upp Margareta Larsdotter som jag med flera i Disbyt angett som född i Söderbärke 1750 03 23. När jag kollar upp detta finner jag vara en Margareta detta år i Söderbärke ,se bifogat klipp. När jag söker läsa texten stämmer det inte överens med de uppgifter jag m.fl. har lagt in i Disbyt.
Hennes föräldrar skall vara Lars Tomasson och Margareta Ersdotter och dessa man kan jag inte läsa in i denna födelse uppgift om den nu är den rätta. Söderbärke (W) C:5 1730-1760 Bild 138 / Sida 134
Jag får en obehaglig känsla att jag varit fel ute när det gäller Margareta Larsdotter och dessvärre fler med mig.
Tacksam om jag kan få lite hjälp med detta.
Bild två kommer från Norberg där hon senare levde med sin familj och därifrån kan uppgiften om födelseförsamling ha tolkats.

2018-06-04, 13:40
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Den Magreta du visar födelsenotis för föddes 27 mars.
Tre notiser högre upp på sidan  finns "din" Greta Larsdotter, född 23 mars.  :D

2018-06-05, 11:19
Svar #2

Utloggad Lars Hillerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 15:40
    • Visa profil
Tack Eva,
Läste denna födelseuppgift men fick inte ihop det, men efter ditt svar gick det bättre.
Jag har svårt att tolka texter från denna tid.
Kan Du säga vad platsen heter där familjen bor skulle jag vara tacksam.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna